Zegenen van het lichaam?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 dec 2004 09:29

Maja de Bij schreef:
jas schreef:Maja, het ging om het uitspreken van de priesterlijke zegen over een lijk. Ben je daar nu voor, tegen of heb je geen mening?

Zie mijn posting van 13 december 2.07pm

Ah, ok bedankt.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 15 dec 2004 12:35

In de door jou aangehaalde teksten Jas, lees ik niet per ommegaande dat het zegenen van een dode (het gaat hier bij mij om de persoon, niet om het lichaam) expliciet verboden wordt.
Nogmaals, ik zie het probleem niet zo. In principe wens je de overledene het beste toe voor het Hiernamaals. Tevens spreek je de hoop uit dat die persoon in de Hemel is.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 dec 2004 13:58

Floefloe schreef:In de door jou aangehaalde teksten Jas, lees ik niet per ommegaande dat het zegenen van een dode (het gaat hier bij mij om de persoon, niet om het lichaam) expliciet verboden wordt.
Nogmaals, ik zie het probleem niet zo. In principe wens je de overledene het beste toe voor het Hiernamaals. Tevens spreek je de hoop uit dat die persoon in de Hemel is.

Je misbruikt Gods zegen. De beslissing is al gevallen. Stel dat Bernhard ligt te branden in de hel, dan vraag je God hem te zegenen? In het geval Bernhard in de hemel is, is de zegen geheel overbodig. Daar komt nog bij, dat de opdracht om te zegenen niet gegeven is voor de doden.
"en ben Ik een Heere, waar is Mijn vreze? zegt de Heere der heirscharen tot u, o priesters, verachters Mijns Naams! Maar gij zegt: Waarmede verachten wij Uw Naam? Gij brengt op Mijn altaar verontreinigd brood, en zegt: Waarmede verontreinigen wij U? Daarmede, dat gij zegt: Des Heeren tafel is verachtelijk". Mal. 1:6-7

Krully
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krully » 15 dec 2004 15:49

Optimatus schreef:
Krully schreef:
Johanna schreef:Ik vond het een mooie dienst. Ik zou ook niet weten wat er mis is met het zegenen van een dood lichaam.

Een arme lege dienst was het, het ging alleen maar een beetje over de prins, niet over God.

Hoe had het dan wel gemoeten?

Het moet in het leven niet over mensen gaan maar over de ware Levende God, Die moet de eer krijgen..
Wat moet ik doen opdat ik zalig worde?
Geloof in den Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.

Wat een troost!!Wat een bemoediging!

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 15 dec 2004 15:57

Maja, wil je even op mijn posting ingaan ipv op andere postings over te springen?

In een dienst mag het leven van de dode natuurlijk best aangehaald worden. Het is ook een soort herinneringsdienst. Maar het gaat idd in 1e instantie om het woord van God. Daar put je troost uit. Meestal is de tekst ook wel toepasbaar op het leven wat overledene gehad heeft. Het is natuurlijk niet zo dat je die niet eens aanhaalt in de dienst. Maar alleen maar over de overledene praten heeft geen zin en al helemaal niet als het op de manier gebeurt van. Hij was zo goed want bladiebla en hij was zo goed want. Sommige mensen worden abrupt heilig verklaard als ze niet meer leven. Alsof er mensen zonder zonde zijn.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 15 dec 2004 19:28

mini schreef:Maja, wil je even op mijn posting ingaan ipv op andere postings over te springen?

sorry, :oops:

Een dood lichaam is dus niks meer waard. Behalve dat er een emotionele waarde aan zit voor de nabestaanden.
(...)
een dood lichaam zegenen? dan kun je net zogoed een teddybeer zegenen. Het heeft GEEN waarde
(...)

Hier snap ik werkelijk geen biet van. Voor wie is een dood lichaam niets waard? Voor de nabestaanden dus wel, zeg je. Maar voor wie dan niet? De overburen? Wat bedoel je precies?
In ieder geval is het voor de Heere wel veel waard. Want zo'n volgens jou waardeloos lijk (vegeef me m'n taal), is wel in het graf gelegd op Goede Vrijdag en is wel opgestaan op Pasen. Als Christus niet lichaamlijk was opgestaan, was de verlossing uit de macht van de duivel niet volkomen geweest.
Daarom zal ook mijn lichaam en ook het jouwe na ons sterven eenmaal weer opstaan. De gelovigen krijgen dan een prachtig vernieuwd lichaam, het lichaam van de ongelovigen zal tot afgrijselijkheid vervallen. Zo spreekt de bijbel daar volgens mij over. Het lichaam is niet minder dan de ziel, ze worden alleen tijdelijk gescheiden.
De vergelijking met je teddybeer vind ik dan ook banaal. Made in Taiwan staat er op je beertje. Je beertje leeft niet, sterft niet en zal niet opstaan.
Je moet het nog maar eens toelichten.

Verder ben ik het wel met je eens, ook ik geloof niet dat we een dood lichaam moeten zegenen. Het heeft m.i. geen nut.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 15 dec 2004 20:13

floefloe schreef:Of de overledene iets aan de zegen heeft hangt ongetwijfeld af van je beeld van wat er na de dood gebeurd.

leg eens uit wat je bedoeld
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 dec 2004 23:31

johannes1 schreef:
floefloe schreef:Of de overledene iets aan de zegen heeft hangt ongetwijfeld af van je beeld van wat er na de dood gebeurd.

leg eens uit wat je bedoeld

Ik ben ook erg benieuwd :mrgreen:

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 16 dec 2004 12:01

Zoals u ongetwijfeld weet zijn er verschillende visies op het leven na de dood. Ik heb e.a. hier zo niet paraat, ik heb er zelf niet echt een duidelijke visie over, maar ik tracht een stukje relativering in te brengen. Sommige mensen hebben, gebaseerd op de bijbel, een andere visie op het leven na dit leven dan u, en kunnen dus ook een andere visie hebben op het zegenen van een overledene.

In ieder geval is het voor de Heere wel veel waard. Want zo'n volgens jou waardeloos lijk (vegeef me m'n taal), is wel in het graf gelegd op Goede Vrijdag en is wel opgestaan op Pasen. Als Christus niet lichaamlijk was opgestaan, was de verlossing uit de macht van de duivel niet volkomen geweest.
Daarom zal ook mijn lichaam en ook het jouwe na ons sterven eenmaal weer opstaan. De gelovigen krijgen dan een prachtig vernieuwd lichaam, het lichaam van de ongelovigen zal tot afgrijselijkheid vervallen. Zo spreekt de bijbel daar volgens mij over. Het lichaam is niet minder dan de ziel, ze worden alleen tijdelijk gescheiden.

Zou dit niet juist een argument zijn VOOR het zegenen van een overledene?
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 17 dec 2004 19:37

je krijgt een nieuw lichaam jah. vind t niet zo passend om in details over te gaan, maar bedenk eens even wat er met een lichaam gebeurt als het is begraven? Ons lichaam zal dus niet opstaan. We krijgen bij de opstanding een nieuw lichaam. Dat is wat anders. En dat de Heere Jezus lichamelijk is opgestaan staat bij mij in een uitzonderingspositie.Daarin heb je wel gelijk. sorry trouwens dat ik wat cru was, dat is niet netjes.
Mijn standpunt blijft dus dat een dood lichaam in principe geen waarde meer heeft. Alleen dan de emotionele waarde. Anders zou een lichaam ook wel behouden blijven als het eenmaal begraven was. Het lichaam wat we nu hebben is dus niet blijvend. Ik hoop dat ik zo mijn standpunt duidelijker heb gemaakt. Al zeg ik niet dat ik gelijk heb.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 dec 2004 19:56

mini schreef:je krijgt een nieuw lichaam jah. vind t niet zo passend om in details over te gaan, maar bedenk eens even wat er met een lichaam gebeurt als het is begraven? Ons lichaam zal dus niet opstaan. We krijgen bij de opstanding een nieuw lichaam. Dat is wat anders. En dat de Heere Jezus lichamelijk is opgestaan staat bij mij in een uitzonderingspositie.Daarin heb je wel gelijk. sorry trouwens dat ik wat cru was, dat is niet netjes.
Mijn standpunt blijft dus dat een dood lichaam in principe geen waarde meer heeft. Alleen dan de emotionele waarde. Anders zou een lichaam ook wel behouden blijven als het eenmaal begraven was. Het lichaam wat we nu hebben is dus niet blijvend. Ik hoop dat ik zo mijn standpunt duidelijker heb gemaakt. Al zeg ik niet dat ik gelijk heb.

"Indien nu Christus gepredikt wordt, dat Hij uit de doden opgewekt is, hoe zeggen sommigen onder u, dat er geen opstanding der doden is? En indien er geen opstanding der doden is, zo is Christus ook niet opgewekt". 1 Kor. 15:12-13. En in vers 16; "Want indien de doden niet opgewekt worden, zo is ook Christus niet opgewekt".
Ik ben het wel met je eens dat het een ander lichaam zal zijn, nl. onsterfelijk en geestelijk. Lees 1 Kor. er maar op na vanaf vers 35, daar staat precies jouw vraag beantwoord.

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 17 dec 2004 20:11

Dat bedoel ik toch ook, dat je opstaat met een nieuw lichaam, dus niet met het oude lichaam. Dat is er dan niet eens meer. Ik had geen vraag trouwens

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 dec 2004 22:17

mini schreef:Dat bedoel ik toch ook, dat je opstaat met een nieuw lichaam, dus niet met het oude lichaam. Dat is er dan niet eens meer. Ik had geen vraag trouwens

eh, ik bedoelde eigenlijk dat je daar de bevestiging kunt vinden van wat je schreef, gelet op je laatste zinnetje;
mini schreef:Al zeg ik niet dat ik gelijk heb.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 dec 2004 19:15

jas schreef:Ik ben het wel met je eens dat het een ander lichaam zal zijn, nl. onsterfelijk en geestelijk.

Ja een onsterflijk en verheerlijkt lichaam. Maar geestelijk, wat bedoel je daarmee?
Ik moet denken aan het lichaam van de opgestane Heere. Daar zaten de littekens nog in. Het was hetzelfde lichaam, hoor! En wat geestelijk?, er verdwenen wel visjes in op het strand bij het meer.
Ook ons vergane lichaam zal daarom herrijzen uit het graf. Hoe weet ik niet, maar ik weet wel dat het lichaam aan de aarde wordt toevertrouwd in de zekerheid van de opstanding. De Heere is er machtig genoeg voor!
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 18 dec 2004 23:04

Maja de Bij schreef:
jas schreef:Ik ben het wel met je eens dat het een ander lichaam zal zijn, nl. onsterfelijk en geestelijk.

Ja een onsterflijk en verheerlijkt lichaam. Maar geestelijk, wat bedoel je daarmee?
Ik moet denken aan het lichaam van de opgestane Heere. Daar zaten de littekens nog in. Het was hetzelfde lichaam, hoor! En wat geestelijk?, er verdwenen wel visjes in op het strand bij het meer.
Ook ons vergane lichaam zal daarom herrijzen uit het graf. Hoe weet ik niet, maar ik weet wel dat het lichaam aan de aarde wordt toevertrouwd in de zekerheid van de opstanding. De Heere is er machtig genoeg voor!

Dat het om een geestelijk lichaam zal gaan, kunnen we lezen in 1 Kor. 15:44-46; " Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam. Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest. Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.

Terug naar “Archief”