Mijn vraag is zijn er ook mensen van deze kerkgenootschappen die iets willen/kunnen vertellen over hun persoonlijke band met God?
OK iets persoonlijks over de rol die traditie in mijn leven speelt en wat dit te maken heeft met een persoonlijke band met god. Ik ben voor een deel opgegroeit in een bondsgemeente. momenteel heb ik niets met een concrete gemeente omdat ik een groot gat ervaar tusen de maatschappij en deeze tradtionele kerk. Maar goed, deze zomer kwam ik in Polen terecht.
Met een aantal mensen (percussie / DJ's, poëten en zangers) waren we betrokken bij een clubnacht in een enrom afgeleefd klooster. Ik moest draaien en bad dat het voor het publiek, veelal niet-christenen, een Godsontmoeting mocht zijn. Calvinstisch als ik ben moest ik terug naar af, zonden belijden en vragen om vergeving. Dit was ook mijn uitgangspunt terwijl ik draaide. Het was geen goedkoop feestje, maar erg underground met een ruig publiek. We werkten als een team en na mij gingen de decibelen en beats verder en, sneller en intenser.
Midden in de nacht werden in deze atmosfeer rechtstreeks uit de bijbel gelezen. Een vriend van mij droeg een heel stuk uit Jesaja voor. Hij eindigde met de woorden "was ons van de zonden, reinig ons, geef de dorstigen water". We deelde water uit.
Er gebeurde die nacht zo veel. Tegen de ochtend toen er alweer blauw licht door de ramen te zien was pakte een meisje de microfoon en begon spontaan te zingen, op dat moment kwam er een break (een deel in de muziek waarbij het ritme wegvalt en er alleen muziek te horen is). Juist dit moment werd door het publiek beantwoord, mensen stonden stil en riepen alsof er een beaming was.
Voor mij was dit een ontmoeten en delen van Gods aanwezigheid. Het deed mij denken aan de opbouw van de cathechismus: ellende, verlossing en dankbaarheid (een traditie van bewustzijn). Deze ervaring, en soortgelijke, heeft mijn geleerd om belang te hechten aan waardevolle aspecten van de traditie waarin ik ben opgevoed. Op een of andere manier raak ik steeds weer betrokken bij initiatieven waarbij christenen midden in de wereld actief zijn.
Ik leer hierdoor ook zien dat God niets te maken heeft met uiterlijke tradities als die afleiden van de kern, dode tradities. Maar goed, dat is wel gesproken vanuit mijn leefwereld
Vrede, scape