wanneer ontstond de hel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 dec 2004 15:57

Collateral schreef:
Jannoek schreef:dan weet je het niet goed ;)

Numeri 16:33 En zij voeren neder, zij en alles wat hunne ws, levend ter helle; en de aarde overdekte hen, en zij kwamen om uit het midden der gemeente.

Nee, er is geen sprake van 'hel', maar van 'helle'. :mrgreen:

Maar je hebt gelijk, en surfer ook, ik trek mijn uitlatingen terug. :)
ik plaatste meer een losse opmerking. Overigens is het de vraag of 'zij voeren levend ter helle' wel juist vertaald is; mogelijk moet daar staan: 'zij voeren levend naar het dodenrijk'.

Dit zegt denk ik meer over de gedachtengang van de mensen in die tijd dan over de locatie van dat dodenrijk.

De hel neemt in de joodse bijbel (OT) geen plaats van betekenis in; in het joodse geloof is dat ook nooit zo geweest, voor zover ik weet. Hemel en hel zijn voornamelijk concepten uit de christelijke bijbel, het NT.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 14 dec 2004 16:01

Eensch.

rosechild
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rosechild » 15 dec 2004 20:36

oke, even voor de duidelijkheid,..omdat ik niet gelovig ben, in ieder geval niet heilig overtuigd van één god, ga ik naar de hel? terwijl ik misschien wel een goed leven heb geleid, alleen niet volgens de bijbel?
gods hand creeërt prachtige dingen

Collateral

Berichtdoor Collateral » 15 dec 2004 21:17

rosechild schreef:oke, even voor de duidelijkheid,..omdat ik niet gelovig ben, in ieder geval niet heilig overtuigd van één god, ga ik naar de hel? terwijl ik misschien wel een goed leven heb geleid, alleen niet volgens de bijbel?

Je zult het pas echt zeker weten als je dood bent. Maar ik persoonlijk geloof niet dat God mensen straft.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 dec 2004 21:57

rosechild schreef:oke, even voor de duidelijkheid,..omdat ik niet gelovig ben, in ieder geval niet heilig overtuigd van één god, ga ik naar de hel? terwijl ik misschien wel een goed leven heb geleid, alleen niet volgens de bijbel?
Vanuit ons geloof zul jij inderdaad naar de hel gaan, niet omdat je geen goed leven hebt geleid maar omdat jij niet verlost bent van de straf die God ons heeft opgelegd, het probleem is dat je eerst moet zien c.q. geloven dat die straf er is, voordat God jou überhaupt kan vergeven. Het klinkt oneerlijk en dat is het ook in de ogen van ongelovigen, en vaak ook in de ogen van gelovigen, ik heb er persoonlijk echt grote problemen mee.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 15 dec 2004 22:03

Collateral schreef:
Jannoek schreef:zou dat dan betekenen dat de hel midden in de aarde is? :roll:

Volgens het O.T. wel, en ik geloof dat er ook wel christenen zijn die dat geloven. Maar ik geloof zelf al niet dat Korach, Dathan en Abiram letterlijk de aarde in zijn gegaan zoals beschreven, dus in een hel midden in de aarde geloof ik al helemaal niet.
waarom geloof je dat niet? ik bdoel, heb je daar argumenten voor?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 dec 2004 22:08

Ik weet niet, de goden waren toen blijkbaar erg machtig, ik weet niet wat je allemaal moet geloven uit de Bijbel, je gelooft vast wel dat Elia in een vurige wagen naar de Hemel ging, waarom dan niet levend naar de Hel?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

caprice

Berichtdoor caprice » 15 dec 2004 22:09

Collateral schreef:

Je zult het pas echt zeker weten als je dood bent. Maar ik persoonlijk geloof niet dat God mensen straft.

Allen die niet in Christus zijn kunnen de hemel niet binnengaan. Alleen Hij kan onze Borg en Middelaar zijn, en onze zonden en schuld vergeven. God straft de zonden. En Gods Zoon heeft de straf gedragen voor de Zijnen.

God kán de zonden niet door de vingers zien, want Hij is rechtvaardigheid en waarheid, een God die niet liegen kan. De dood is onverbiddelijk, en daarom is het te laat als je tot dat moment wacht.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 15 dec 2004 22:31

Jannoek schreef:
Collateral schreef:

Volgens het O.T. wel, en ik geloof dat er ook wel christenen zijn die dat geloven. Maar ik geloof zelf al niet dat Korach, Dathan en Abiram letterlijk de aarde in zijn gegaan zoals beschreven, dus in een hel midden in de aarde geloof ik al helemaal niet.

Omdat ik (even heel kort gezegd) niet in een God geloof die niet volmaakt genadig is.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 15 dec 2004 22:35

caprice schreef:God kán de zonden niet door de vingers zien

De God waar ik in geloof kan dat wel. Bij die God is rechtvaardigheid niet gelijk vergelding, maar aan liefde, vergeving en genade. Volmáákte en onvoorwáárdelijke liefde, vergeving en genade, i.t.t. wat in de bijbel staat.

(Eigenlijk is er bij de God waar ik in geloof niet eens sprake van vergeving, maar van 'niet toerekenen'.)

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 15 dec 2004 22:39

Collateral schreef:

De God waar ik in geloof kan dat wel. Bij die God is rechtvaardigheid niet gelijk vergelding, maar aan liefde, vergeving en genade. Volmáákte en onvoorwáárdelijke liefde, vergeving en genade, i.t.t. wat in de bijbel staat.

(Eigenlijk is er bij de God waar ik in geloof niet eens sprake van vergeving, maar van 'niet toerekenen'.)

God hoeft de zonden ook niet door de vingers te zien, omdat Jezus ervoor betaald heeft. Jezus heeft genoeg betaald voor de gehele mensheid. Dus van door de vingers zien hoeft geen sprake te zijn.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 15 dec 2004 22:43

Socrates schreef:God hoeft de zonden ook niet door de vingers te zien, omdat Jezus ervoor betaald heeft. Jezus heeft genoeg betaald voor de gehele mensheid. Dus van door de vingers zien hoeft geen sprake te zijn.

Ik zie voor God geen reden om 'zonden' niet door de vingers te zien.

caprice

Berichtdoor caprice » 15 dec 2004 22:47

Collateral schreef:

Dan ben ik blij dat die God van jou mijn God niet is:

Numeri 23 vers 19:
God is geen man, dat Hij liegen zou, noch eens mensen kind, dat het Hem berouwen zou; zou Hij het zeggen, en niet doen, of spreken, en niet bestendig maken?

Waar haal je het vandaan dat God de zonde niet toerekent?
God rekent de zonden alleen niet toe aan de mens als Christus als Borg die schuld op zich neemt, en Hij voldoet aan de zonden van Zijn volk die Hem dan toegerekend zijn.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 15 dec 2004 22:47

Collateral schreef:
Jannoek schreef:
Collateral schreef:

Omdat ik (even heel kort gezegd) niet in een God geloof die niet volmaakt genadig is.

ik zie het verband even niet tussen een niet volmaakt genadige God en het niet geloven van het in de aarde gaan (zou dat waar zijn) van Korach, dathan en Abiram.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 15 dec 2004 23:17

caprice schreef:Dan ben ik blij dat die God van jou mijn God niet is:

Numeri 23 vers 19:
God is geen man, dat Hij liegen zou, noch eens mensen kind, dat het Hem berouwen zou; zou Hij het zeggen, en niet doen, of spreken, en niet bestendig maken?

Mijn God liegt niet. Overigens staat in de bijbel meermalen dat God berouw heeft gehad.

Waar haal je het vandaan dat God de zonde niet toerekent?

Waar haal je het vandaan dat God de zonde wél toerekent? Uit de bijbel? Hoe weet je dan dat het waar is?

Terug naar “Archief”