alex leusink schreef:jas schreef:alex leusink schreef:En het is ook niet alleen exegese, want exegese komt altijd voort uit eigen bevinding!
"Gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods". (Matth. 22:29)
"Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid,
Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen. Die zal Mij verheerlijken; want
Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
Eigen bevinding zei je toch Alex?
Dit is naar aanleiding van al jouw postings, omdat afzonderlijk reageren een heel lang verhaal gaat worden: ik wil in de eerste plaats mijn spijt betuigen over bepaalde ongelukkig gekozen woorden en uitdrukkingen. Het is niet dat ik hiermee alles wat ik gezegd heb intrek, want ik blijf erbij dat wat mensen allemaal exegetiseren uit de Heilige Schrift onderhevig blijft aan hun eigen interpretatie, dus die kan menselijk zijn.
Je hoeft mij echt geen excuses aan te bieden hoor. Je mag van mij je mening uitdragen zonder er doekjes om te winden. Wat je vindt m.b.t. de exegese moet je uiteraard zelf weten, maar het is niet Bijbels, gelet op wat ik met tekstbewijs in mijn vorige posting heb aangehaald.
alex leusink schreef:En ook blijf ik erbij dat bevindingen van Gods ware volk, getoetst aan Zijn Woorden, wel degelijk uitgedragen mogen worden in een kerkdienst ter onderwijzing.
Dat heb ik ook nooit ontkend. Ik ontken dat datgene uitgedragen moet worden wat
niet getoetst kan worden aan Gods Woord.
alex leusink schreef:Het bukken en buigen had je trouwens verkeerd uitgelegd(Exegese!!!), want ik bedoelde het bukken en buigen voor de naaste, in de zin van erkennen van eigen zwakheden.
Dat is dan geen verkeerde exegese van mij, maar een verkeerde woordkeus van jou. Dit heb je gezegd; "Weet jij wat liefde naar Gods recht is? Dat is bukken en buigen, in de schuld komen". En ja, dan schrijf je "en vandaar uit enz. " Maar liefde naar Gods recht is dus volgens jou eerst bukken en buigen. De conclusie die je daaruit trekt, is niet het bukken en buigen zelf, maar de situatie die daardoor volgens jou ontstaat, van waaruit, enz. enz.
alex leusink schreef:Bovendien wil ik hier als aflsuiting nog zeggen dat ik me absoluut niet geroepen voel om Gods werk in jouw leven begonnen af te wijzen of daaraan te twijfelen, maar je gebruikt niet echt verdraagzame taal als je het hebt over de OGG, terwijl in mijn familie zichtbaar Gods hand gewerkt heeft, door middel van de prediking van OGG-dienaren.
Beste Alex, het kan me eigenlijk niet schelen of je je nou wel of niet geroepen voelt om wel of niet over mij te twijfelen. Want als ik weet dat deze zaak voor God recht in mijn hart ligt is dat genoeg. Ik gebruik geen verdraagzame of onverdraagzame taal tegen wat voor kerkverband dan ook. Ik richt me niet speciaal tegen de GG of GGiN of OGiN of welk verband dan ook. Ik richt me tegen de vormdienst, het clichégebruik wat dan als een onwettig kind het stempel tale Kanaans krijgt opgedrukt, ik richt me tegen verkeerde schriftuitleg, of tegen het geheel achterwege blijven van schriftuitleg. Ik trap tegen heilige huisjes, zoals predikanten die op een veel te hoog voetstuk staan en het soms niet eens verdienen om predikant genoemd te worden. Ja, ik richt mij tegen alles en iedereen die de Waarheid verdraait, of dat nou iemand is die Christus bij wijze van shoppen in de aanbieding gooit, of dat het iemand is die de mensen helemaal niet op Christus wijst. Als ik een oudvader lees, beste Alex, dan staan daan zelden of nooit verhaaltjes in, ik kan er me in elk geval geen heugen. Puur exegese en de weg tot Christus wijzen, dat is wat ze doen. Gewoon, zakelijk, maar met liefde, zoals Paulus dat ook deed. Kernachtig, zonder ge-och en ge-ach en het mocht nog eens komen te gebeuren, etc.
alex leusink schreef:Misschien is het zaak dat we allebei inkeren tot onszelf, en dat we overnieuw beginnen zonder reserves tegen elkaar wat ligging in het kerkelijk leven betreft.
Ik voel me niet geroepen om af te zwakken wat ik gezegd heb. Bovendien, ik heb jou niet gekwetst hoor. Ik heb gezegd dat ik merk dat je overloopt van liefde in het vermanen van de dwalenden. Kun je die kolen vuurs niet verdragen?
alex leusink schreef:Want een ding blijft: God haalt Zijn kinderen overal vandaan, en Zijn keuzes zijn wel soeverein, niet onderhevig aan welke menselijke exegese dan ook, omdat Hij de woorden Zelf uitsprak.
Ja, God is soeverein, maar Hij is een God van Zijn Woord en daar mag je Hem ook aan houden.
alex leusink schreef:Ik moest denken aan Jesaja 35: 'Alsdan zullen der blinden ogen opengedaan worden en der doven oren zullen horen'
Dan zal het volmaakt zijn, en zal er geen twist meer zijn. Ook hoeven we ons dan niet meer druk te maken over dogmatiek of kerkelijke verwikkelingen, maar daar zullen Oud Gereformeerden, alsmede al Gods volk uit welk kerkverband dan ook tezamen Zijn lof zingen, laten we dat doel vanaf nu ook proberen uit te dragen.
Tot die tijd is er nog reden zat om je druk te maken over dogmatiek. Er is nog veel werk aan de winkel dus verwacht van mij niet dat ik op mijn lauweren ga rusten. Dat is mijn taak (nog) niet.
Verder neem ik je helemaal niks kwalijk, dat heb ik ook niet gezegd toch? Je hoeft dus ook geen excuses aan te bieden. Het is blijkbaar jouw mening, en die mag je van mij hebben. Ik heb geen zin in geslijm, zeg gewoon wat je denkt, en als je me wilt kwetsen, ga gerust je gang.
Jas Olifant.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )