wat is het verschil?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 dec 2004 13:58

alex leusink schreef:Als je reageert doe het dan inhoudelijk, en kom met steekhoudende argumenten, je zegt dat Jas gelijk heeft en doet alsof ik zijn posting niet las, maar kom dan eens met bewijzen en argumenten dat wat hij zegt waar is. Tenslotte heb ik niet gezegd dat wat hij zegt niet waar is, maar ik heb wel degelijk wat aan te merken op zijn manier van benaderen.

En ik op jouw manier van benaderen, vandaar dat ik verder geen zin had om op jouw te reageren. :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 dec 2004 14:09

alex leusink schreef:En het is ook niet alleen exegese, want exegese komt altijd voort uit eigen bevinding!

"Gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods". (Matth. 22:29)
"Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen. Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
Eigen bevinding zei je toch Alex?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 14:29

jas schreef:
alex leusink schreef:En het is ook niet alleen exegese, want exegese komt altijd voort uit eigen bevinding!

"Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen. Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.

Dit is naar aanleiding van al jouw postings, omdat afzonderlijk reageren een heel lang verhaal gaat worden: ik wil in de eerste plaats mijn spijt betuigen over bepaalde ongelukkig gekozen woorden en uitdrukkingen. Het is niet dat ik hiermee alles wat ik gezegd heb intrek, want ik blijf erbij dat wat mensen allemaal exegetiseren uit de Heilige Schrift onderhevig blijft aan hun eigen interpretatie, dus die kan menselijk zijn. En ook blijf ik erbij dat bevindingen van Gods ware volk, getoetst aan Zijn Woorden, wel degelijk uitgedragen mogen worden in een kerkdienst ter onderwijzing.

Het bukken en buigen had je trouwens verkeerd uitgelegd(Exegese!!!), want ik bedoelde het bukken en buigen voor de naaste, in de zin van erkennen van eigen zwakheden.

Bovendien wil ik hier als aflsuiting nog zeggen dat ik me absoluut niet geroepen voel om Gods werk in jouw leven begonnen af te wijzen of daaraan te twijfelen, maar je gebruikt niet echt verdraagzame taal als je het hebt over de OGG, terwijl in mijn familie zichtbaar Gods hand gewerkt heeft, door middel van de prediking van OGG-dienaren.

Misschien is het zaak dat we allebei inkeren tot onszelf, en dat we overnieuw beginnen zonder reserves tegen elkaar wat ligging in het kerkelijk leven betreft. Want een ding blijft: God haalt Zijn kinderen overal vandaan, en Zijn keuzes zijn wel soeverein, niet onderhevig aan welke menselijke exegese dan ook, omdat Hij de woorden Zelf uitsprak.

Ik moest denken aan Jesaja 35: 'Alsdan zullen der blinden ogen opengedaan worden en der doven oren zullen horen'

Dan zal het volmaakt zijn, en zal er geen twist meer zijn. Ook hoeven we ons dan niet meer druk te maken over dogmatiek of kerkelijke verwikkelingen, maar daar zullen Oud Gereformeerden, alsmede al Gods volk uit welk kerkverband dan ook tezamen Zijn lof zingen, laten we dat doel vanaf nu ook proberen uit te dragen.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 dec 2004 16:35

alex leusink schreef:
jas schreef:

Dit is naar aanleiding van al jouw postings, omdat afzonderlijk reageren een heel lang verhaal gaat worden: ik wil in de eerste plaats mijn spijt betuigen over bepaalde ongelukkig gekozen woorden en uitdrukkingen. Het is niet dat ik hiermee alles wat ik gezegd heb intrek, want ik blijf erbij dat wat mensen allemaal exegetiseren uit de Heilige Schrift onderhevig blijft aan hun eigen interpretatie, dus die kan menselijk zijn.

Je hoeft mij echt geen excuses aan te bieden hoor. Je mag van mij je mening uitdragen zonder er doekjes om te winden. Wat je vindt m.b.t. de exegese moet je uiteraard zelf weten, maar het is niet Bijbels, gelet op wat ik met tekstbewijs in mijn vorige posting heb aangehaald.
alex leusink schreef:En ook blijf ik erbij dat bevindingen van Gods ware volk, getoetst aan Zijn Woorden, wel degelijk uitgedragen mogen worden in een kerkdienst ter onderwijzing.

Dat heb ik ook nooit ontkend. Ik ontken dat datgene uitgedragen moet worden wat niet getoetst kan worden aan Gods Woord.
alex leusink schreef:Het bukken en buigen had je trouwens verkeerd uitgelegd(Exegese!!!), want ik bedoelde het bukken en buigen voor de naaste, in de zin van erkennen van eigen zwakheden.

Dat is dan geen verkeerde exegese van mij, maar een verkeerde woordkeus van jou. Dit heb je gezegd; "Weet jij wat liefde naar Gods recht is? Dat is bukken en buigen, in de schuld komen". En ja, dan schrijf je "en vandaar uit enz. " Maar liefde naar Gods recht is dus volgens jou eerst bukken en buigen. De conclusie die je daaruit trekt, is niet het bukken en buigen zelf, maar de situatie die daardoor volgens jou ontstaat, van waaruit, enz. enz.
alex leusink schreef:Bovendien wil ik hier als aflsuiting nog zeggen dat ik me absoluut niet geroepen voel om Gods werk in jouw leven begonnen af te wijzen of daaraan te twijfelen, maar je gebruikt niet echt verdraagzame taal als je het hebt over de OGG, terwijl in mijn familie zichtbaar Gods hand gewerkt heeft, door middel van de prediking van OGG-dienaren.

Beste Alex, het kan me eigenlijk niet schelen of je je nou wel of niet geroepen voelt om wel of niet over mij te twijfelen. Want als ik weet dat deze zaak voor God recht in mijn hart ligt is dat genoeg. Ik gebruik geen verdraagzame of onverdraagzame taal tegen wat voor kerkverband dan ook. Ik richt me niet speciaal tegen de GG of GGiN of OGiN of welk verband dan ook. Ik richt me tegen de vormdienst, het clichégebruik wat dan als een onwettig kind het stempel tale Kanaans krijgt opgedrukt, ik richt me tegen verkeerde schriftuitleg, of tegen het geheel achterwege blijven van schriftuitleg. Ik trap tegen heilige huisjes, zoals predikanten die op een veel te hoog voetstuk staan en het soms niet eens verdienen om predikant genoemd te worden. Ja, ik richt mij tegen alles en iedereen die de Waarheid verdraait, of dat nou iemand is die Christus bij wijze van shoppen in de aanbieding gooit, of dat het iemand is die de mensen helemaal niet op Christus wijst. Als ik een oudvader lees, beste Alex, dan staan daan zelden of nooit verhaaltjes in, ik kan er me in elk geval geen heugen. Puur exegese en de weg tot Christus wijzen, dat is wat ze doen. Gewoon, zakelijk, maar met liefde, zoals Paulus dat ook deed. Kernachtig, zonder ge-och en ge-ach en het mocht nog eens komen te gebeuren, etc.
alex leusink schreef:Misschien is het zaak dat we allebei inkeren tot onszelf, en dat we overnieuw beginnen zonder reserves tegen elkaar wat ligging in het kerkelijk leven betreft.

Ik voel me niet geroepen om af te zwakken wat ik gezegd heb. Bovendien, ik heb jou niet gekwetst hoor. Ik heb gezegd dat ik merk dat je overloopt van liefde in het vermanen van de dwalenden. Kun je die kolen vuurs niet verdragen?
alex leusink schreef:Want een ding blijft: God haalt Zijn kinderen overal vandaan, en Zijn keuzes zijn wel soeverein, niet onderhevig aan welke menselijke exegese dan ook, omdat Hij de woorden Zelf uitsprak.

Ja, God is soeverein, maar Hij is een God van Zijn Woord en daar mag je Hem ook aan houden.
alex leusink schreef:Ik moest denken aan Jesaja 35: 'Alsdan zullen der blinden ogen opengedaan worden en der doven oren zullen horen'
Dan zal het volmaakt zijn, en zal er geen twist meer zijn. Ook hoeven we ons dan niet meer druk te maken over dogmatiek of kerkelijke verwikkelingen, maar daar zullen Oud Gereformeerden, alsmede al Gods volk uit welk kerkverband dan ook tezamen Zijn lof zingen, laten we dat doel vanaf nu ook proberen uit te dragen.

Tot die tijd is er nog reden zat om je druk te maken over dogmatiek. Er is nog veel werk aan de winkel dus verwacht van mij niet dat ik op mijn lauweren ga rusten. Dat is mijn taak (nog) niet.
Verder neem ik je helemaal niks kwalijk, dat heb ik ook niet gezegd toch? Je hoeft dus ook geen excuses aan te bieden. Het is blijkbaar jouw mening, en die mag je van mij hebben. Ik heb geen zin in geslijm, zeg gewoon wat je denkt, en als je me wilt kwetsen, ga gerust je gang.
Jas Olifant.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 16:42

Ik denk dat je nu aan de uniciteit van ieder mens komt. Alle predikers moeten zijn als Paulus, dat heeft niets meer te maken met dogmatiek.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 dec 2004 16:45

alex leusink schreef:Ik denk dat je nu aan de uniciteit van ieder mens komt. Alle predikers moeten zijn als Paulus, dat heeft niets meer te maken met dogmatiek.

Je moet eens wat minder je best doen om mijn woorden verkeerd te begrijpen. Ik zeg niet dat alle prekers als Paulus moeten zijn, ik noem hem als voorbeeld bij wat een knecht van God hoort te doen. Ik refereer in dat verband aan de oudvaders, je zou dus ook kunnen zegge; alle predikers moeten preken als de oudvaders. Dan zeg ik: mja, als dat zou kunnen, dat zou een hele verbetering zijn en kon ik ook weer elke zondag naar de kerk.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 17:32

Dan blijft dat je met ach en och nog wel kernachtig en met liefde kunt spreken, maar ieder mens is gewoon verschillend, en dat je je daarom onttrekt aan het Woord des Heeren door niet elke zondag naar de kerk te 'kunnen' (willen), vind ik niet gepast.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 dec 2004 19:58

alex leusink schreef:Dan blijft dat je met ach en och nog wel kernachtig en met liefde kunt spreken, maar ieder mens is gewoon verschillend, en dat je je daarom onttrekt aan het Woord des Heeren door niet elke zondag naar de kerk te 'kunnen' (willen), vind ik niet gepast.

Ja en ik vind het ongepast om een onder een dwaalleer te voegen van terwijl ik thuis beter kan krijgen. Ik heb helemaal geen in om naar die onzin van die dominees te luisteren, ik zit me alleen maar te ergeren. Zo kan ik ook preken, wat zeg ik; beter.
Ben jij dat trouwens op die foto?

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 21:54

jas schreef:
alex leusink schreef:Dan blijft dat je met ach en och nog wel kernachtig en met liefde kunt spreken, maar ieder mens is gewoon verschillend, en dat je je daarom onttrekt aan het Woord des Heeren door niet elke zondag naar de kerk te 'kunnen' (willen), vind ik niet gepast.

Ja en ik vind het ongepast om een onder een dwaalleer te voegen van terwijl ik thuis beter kan krijgen. Ik heb helemaal geen in om naar die onzin van die dominees te luisteren, ik zit me alleen maar te ergeren. Zo kan ik ook preken, wat zeg ik; beter.
Ben jij dat trouwens op die foto?

t lijkt niet echt op een jongen, vind je wel?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 dec 2004 23:32

alex leusink schreef:Ben jij dat trouwens op die foto?

t lijkt niet echt op een jongen, vind je wel?[/quote]
Nee, maar tegenwoordig weet je maar nooit.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 dec 2004 09:45

jas schreef:

Wat zijn volgens Augustinus de drie vruchten van genade?

Die vind ik hier niet echt terug.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 dec 2004 10:10

caprice schreef:
jas schreef:

Caprice, dat klinkt allemaal heel vroom, maar als je de hele discussie leest snap je het misschien beter. Ik zeg niet dat alle dominees onzin praten, het gaat me om degene die weinig tot geen exegese in hun preken hebben maar wel veel verhaaltjes.
Een vrucht van genade, is dat ook; ik heb de leugen lief?
En met beter preken bedoel ik: dezelfde onzin verkopen, ja, dat zou ik beter kunnen.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 dec 2004 10:13

jas schreef:
caprice schreef:
jas schreef:

Caprice, dat klinkt allemaal heel vroom, maar als je de hele discussie leest snap je het misschien beter. Ik zeg niet dat alle dominees onzin praten, het gaat me om degene die weinig tot geen exegese in hun preken hebben maar wel veel verhaaltjes.
Een vrucht van genade, is dat ook; ik heb de leugen lief?
En met beter preken bedoel ik: dezelfde onzin verkopen, ja, dat zou ik beter kunnen.

Ootmoed
Ootmoed
Ootmoed

Toets je berichten er eens aan.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 dec 2004 10:26

caprice schreef:Ootmoed
Ootmoed
Ootmoed

Toets je berichten er eens aan.

Ja, doe dat eens. Ootmoed is niet het met iedereen meepraten. Ootmoed is niet het Woord Gods minachten. Ootmoed is niet, over Gods liefde praten buiten Zijn recht om. Ootmoed is niet, zwijgen wanneer anderen in het openbaar menen hun leugens een Bijbels gefundeerd sausje menen te moeten meegeven. Ootmoed is niet met valse deemoedigheid bukken voor een valse leer. Ware ootmoed is Jezus met het hart aannemen en zo van Hem het ware zaligmakende geloof te ontvangen waardoor men Hem en de Waarheid liefkrijgt. Want Hij is de Waarheid. Helaas is er geen ander woord dan het woord 'ootmoed' wat zo misbruikt en misplaatst wordt dan juist door degenen die het ondervindelijk totaal niet kennen. Ik ken ook wel die dominees die in elke preek van de preekstoel roepen; oatmoet, oatmoet, oatmoet mensuh. Maar ze kennen er zelf niets van.
Ik zwicht niet voor die troep. De ware ootmoed caprice, daar loop je niet zo mee te koop, want dan verhef je je er juist mee. De ware ootmoed is ongekunsteld en vindt slechts plaats in de binnenkamer tussen God en de mens.
Ootmoed moet je dus niet verwarren met valse nederigheid!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 dec 2004 15:10

De ware ootmoed is ongekunsteld en vindt slechts plaats in de binnenkamer tussen God en de mens.

En de ware ootmoed vindt plaats tussen de mens en zijn naaste, waar de een de ander uitnemender acht dan zichzelf. Wat overigens niet inhoud dat de vinger niet bij dwalingen gelegd mag worden.

Maar goed,
misschien is het wel of niet naar een samenkomst gaan op zondag voer voor een ander topic, want hier is de discussie zwaar ontspoord.

Terug naar “Archief”