wat is het verschil?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 14 dec 2004 21:20

caprice schreef:
alex leusink schreef:Niet proffessioneel georganiseerd, maar een 'noodverband'.

En ook een 'rekverband', toch? :)

hoe bedoel je dat??
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 14 dec 2004 21:43

caprice schreef:
pugna schreef:
Wat is het verschil tussen de Oud Gereformeerde Gemeenten en de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland?

Dit is voor mij niet geheel helder, maar ik dacht dat het eveneens in het gebied van aanbod en aanname van genade was (hetzelfde gebied als de GGiN).

alex leusink schreef:Dat is dus niet typerend, want ik kom zelf uit een Oud Gereformeerde Gemeente (in Nederland), en die uitspraak heb ik nog nooit gehoord. Het was eerder: 'Er is nog meer dan ellende, de weg is langer'. En je kunt een zin van een dominee uit de duizenden die hij spreekt niet gaan opleggen als het uitgangspunt van een heel (nood-) kerkverband!

Kun jij ons dan vertellen wat het verschil is tussen de Oud Gereformeerde Gemeenten en de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland? :D
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 14 dec 2004 21:46

alex leusink schreef:
caprice schreef:
alex leusink schreef:
caprice schreef:De leer van de Oud Gereformeerde Gemeenten komt, in tegenstelling tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, voor 100% overeen met de leer van de Gereformeerde Gemeenten.
Er is tussen de twee kerkverbanden wel een goede correspondentie. Een attestatie bijv. is vrij gemakkelijk geregeld, en het komt voor dat dominee's uit de Gereformeerde Gemeenten preken bij Oud Gereformeerden.
Er is ook toenadering gezocht, en de Oud Gereformeerde Gemeenten wilden over het algemeen best graag samengaan met de Gereformeerde Gemeenten.
Alleen 'een bepaalde ontwikkeling in de Gereformeerde Gemeenten' (zeggen zij dan) weerhoudt hen om dat te doen. Het heeft te maken met 'boeken die daar geschreven worden door gemeenteleden en bepaalde predikanten.'

Hier moet je ook direct bijzeggen dat Oud Gereformeerden zich veel sterker verbonden voelen met de vaderlandse kerk. Ik denk daarom dat ze eerder geneigd zijn met de Hersteld Hervormden samen te gaan, dan over te gaan naar de GerGem.

Daar heb je gelijk in. Daarom hebben ze toch ook geen kerktorens en klokken?

ja

De laatste keer dat ik in Urk was had de OGG-kerk aldaar een toren.
Of was dat een Vrij Oud Gereformeerde Gemeente?

Erg verwarrend als die verschillende soorten gereformeerde gemeenten. :?
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 14 dec 2004 21:49

pugna schreef:
alex leusink schreef:
caprice schreef:
alex leusink schreef:
caprice schreef:De leer van de Oud Gereformeerde Gemeenten komt, in tegenstelling tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, voor 100% overeen met de leer van de Gereformeerde Gemeenten.
Er is tussen de twee kerkverbanden wel een goede correspondentie. Een attestatie bijv. is vrij gemakkelijk geregeld, en het komt voor dat dominee's uit de Gereformeerde Gemeenten preken bij Oud Gereformeerden.
Er is ook toenadering gezocht, en de Oud Gereformeerde Gemeenten wilden over het algemeen best graag samengaan met de Gereformeerde Gemeenten.
Alleen 'een bepaalde ontwikkeling in de Gereformeerde Gemeenten' (zeggen zij dan) weerhoudt hen om dat te doen. Het heeft te maken met 'boeken die daar geschreven worden door gemeenteleden en bepaalde predikanten.'

Hier moet je ook direct bijzeggen dat Oud Gereformeerden zich veel sterker verbonden voelen met de vaderlandse kerk. Ik denk daarom dat ze eerder geneigd zijn met de Hersteld Hervormden samen te gaan, dan over te gaan naar de GerGem.

Daar heb je gelijk in. Daarom hebben ze toch ook geen kerktorens en klokken?

ja

De laatste keer dat ik in Urk was had de OGG-kerk aldaar een toren.
Of was dat een Vrij Oud Gereformeerde Gemeente?

Erg verwarrend als die verschillende soorten gereformeerde gemeenten. :?

Het zou natuurlijk een uitzondering kunnen zijn, maar misschgien was het e VOGG ja.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 23:17

caprice schreef:
Typerende uitspraak die ik in een preek hoorde van een OGGiN ds.:
'Arm volk, blijf maar in die ellende liggen hoor. Christus zal u er wel uit komen te helpen.'
Dit is toch wel op z'n lichtst gezegd een zeer ongelukkig geformuleerde uitspraak denk ik. Zo zou ik het in elk geval nooit uidrukken.

Jas schreef:Het is een ronduit onbijbelse en verderfelijke leer. Zijn dat herders en leraars?

caprice schreef:Inderdaad een uitspraak die niet gebaseerd is op Gods Woord.
Hij bedoelde er ongeveer iets mee aan te geven zoals: 'Niet zelf gaan werken, hoor, alleen Hij kan redden, Hij alleen'

alex leusink schreef:Dat is dus niet typerend, want ik kom zelf uit een Oud Gereformeerde Gemeente (in Nederland), en die uitspraak heb ik nog nooit gehoord. Het was eerder: 'Er is nog meer dan ellende, de weg is langer'. En je kunt een zin van een dominee uit de duizenden die hij spreekt niet gaan opleggen als het uitgangspunt van een heel (nood-) kerkverband!

Ach mensen hou toch op. Een dominee moet exegetisch de weg tot Christus verklaren en als hij dat niet kan, beter zn mond houden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 11:04

pugna schreef:
caprice schreef:
pugna schreef:
Wat is het verschil tussen de Oud Gereformeerde Gemeenten en de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland?

Dit is voor mij niet geheel helder, maar ik dacht dat het eveneens in het gebied van aanbod en aanname van genade was (hetzelfde gebied als de GGiN).

Kun jij ons dan vertellen wat het verschil is tussen de Oud Gereformeerde Gemeenten en de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland? :D

Echt geen idee... ??

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 11:07

jas schreef:
caprice schreef:
Typerende uitspraak die ik in een preek hoorde van een OGGiN ds.:
'Arm volk, blijf maar in die ellende liggen hoor. Christus zal u er wel uit komen te helpen.'
Dit is toch wel op z'n lichtst gezegd een zeer ongelukkig geformuleerde uitspraak denk ik. Zo zou ik het in elk geval nooit uidrukken.

Jas schreef:Het is een ronduit onbijbelse en verderfelijke leer. Zijn dat herders en leraars?

caprice schreef:Inderdaad een uitspraak die niet gebaseerd is op Gods Woord.
Hij bedoelde er ongeveer iets mee aan te geven zoals: 'Niet zelf gaan werken, hoor, alleen Hij kan redden, Hij alleen'

Ach mensen hou toch op. Een dominee moet exegetisch de weg tot Christus verklaren en als hij dat niet kan, beter zn mond houden.

Als een predikant van God geroepen is moet ie zn mond niet houden. Christenen zonder liefde moeten hun mond houden over een ander en de hand in eigen boezem steken.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 dec 2004 11:37

alex leusink schreef:
Jax schreef:Ach mensen hou toch op. Een dominee moet exegetisch de weg tot Christus verklaren en als hij dat niet kan, beter zn mond houden.

Als een predikant van God geroepen is moet ie zn mond niet houden. Christenen zonder liefde moeten hun mond houden over een ander en de hand in eigen boezem steken.

Je kunt blijkbaar niet zo goed lezen. Ik zei dat een dominee beter zn mond kan houden als hij exegetisch de weg tot Christus niet kan verklaren.
Jij stelt daar de bekende kant die geen wal raakt tegenover dat een predikant die van God geroepen is, zn mond niet moet houden.
En dan zeg ik weer: Een predikant die van God geroepen is, kan ook exegetisch de weg tot Christus verklaren. Als hij dat niet kan, is hij ook niet geroepen. En met exegetisch de weg tot Christus verklaren bedoel ik niet het verhaaltjes afsteken vanaf de preekstoel over wat ie allemaal heeft meegemaakt, maar daarmee bedoel ik; de Schrift verklaren in het licht van de Heilige Geest. En dat is wat anders dan het geblèr wat men daar doorgaans onder verstaat en waar men zich tegenwoordig blijkbaar tevreden mee stelt. En Christenen zonder liefde moeten hun mond houden over een ander, klopt. En daar hoor ik niet bij. Alleen, wat jij onder liefde verstaat is liefde buiten Gods recht om en wat ik onder liefde versta is liefde wat uit Gods recht voortvloeit. Niet er langs.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 11:49

jas schreef:
alex leusink schreef:
Jax schreef:Ach mensen hou toch op. Een dominee moet exegetisch de weg tot Christus verklaren en als hij dat niet kan, beter zn mond houden.

Je kunt blijkbaar niet zo goed lezen. Ik zei dat een dominee beter zn mond kan houden als hij exegetisch de weg tot Christus niet kan verklaren.
Jij stelt daar de bekende kant die geen wal raakt tegenover dat een predikant die van God geroepen is, zn mond niet moet houden.
En dan zeg ik weer: Een predikant die van God geroepen is, kan ook exegetisch de weg tot Christus verklaren. Als hij dat niet kan, is hij ook niet geroepen. En met exegetisch de weg tot Christus verklaren bedoel ik niet het verhaaltjes afsteken vanaf de preekstoel over wat ie allemaal heeft meegemaakt, maar daarmee bedoel ik; de Schrift verklaren in het licht van de Heilige Geest. En dat is wat anders dan het geblèr wat men daar doorgaans onder verstaat en waar men zich tegenwoordig blijkbaar tevreden mee stelt. En Christenen zonder liefde moeten hun mond houden over een ander, klopt. En daar hoor ik niet bij. Alleen, wat jij onder liefde verstaat is liefde buiten Gods recht om en wat ik onder liefde versta is liefde wat uit Gods recht voortvloeit. Niet er langs.

Wat jij daar allemaal zegt, daar zit ook totaal geen exegese in vanuit Gods Woord, maar das ook allemaal (gestolen) bevinding, en daar ik ook niets mee. Gods knechten moeten spreken wat zij van de Heilige Geest te zeggen krijgen, en niet hoe Jas het wil horen. Dus als ik het begrijp dan ga jij dus jouw eigen mening God opleggen en zeggen dat Hij die of die dienstknecht niet geroepen heeft? Jij loopt niet over van liefde Jas! In geen geval!!! Weet jij wat liefde naar Gods recht is? Dat is bukken en buigen, in de schuld komen en vanuit die ootmoed de ander benaderen, en in geen geval is dat God de wet voorschrijven of mensen veroordelen op grond van wat jij vindt wat God tot jou moet zeggen.

Ik zou je aanraden Jas om eens een waarlijk ontdekkende prediking te zoeken, een die je van alles afsnijdt wat geen God en Christus is, wie weet leert God je dan wat ware naastenliefde is die voortkomt uit een reine verhouding tussen Christus en de ziel!!!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 dec 2004 12:53

Ho ho :| Jas heeft helemaal gelijk in hetgeen hij schrijft, zou het nog maar eens doorlezen wat hij zei.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 13:00

Yael schreef:Ho ho :| Jas heeft helemaal gelijk in hetgeen hij schrijft, zou het nog maar eens doorlezen wat hij zei.

Hoho? ik ben je hond niet!

Hij heeft gelijk als het gaat om de prediking, maar hij moet niet door 1(!!!) uitspraak van een predikant te horen(die ook nog eens niet in een context staat), direct gaan roepen dat alle dominees die niet exegetisch de Schrift verklaren hun mond moetn houden. En het is ook niet alleen exegese, want exegese komt altijd voort uit eigen bevinding!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 dec 2004 13:06

alex leusink schreef:
Yael schreef:Ho ho :| Jas heeft helemaal gelijk in hetgeen hij schrijft, zou het nog maar eens doorlezen wat hij zei.

wow ben je altijd zo fel doe ff normaal man :roll: en voor de rest heb ik helemaal geen zin meer om er op te reageren.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 13:13

Yael schreef:
alex leusink schreef:

wow ben je altijd zo fel doe ff normaal man :roll: en voor de rest heb ik helemaal geen zin meer om er op te reageren.

Als je reageert doe het dan inhoudelijk, en kom met steekhoudende argumenten, je zegt dat Jas gelijk heeft en doet alsof ik zijn posting niet las, maar kom dan eens met bewijzen en argumenten dat wat hij zegt waar is. Tenslotte heb ik niet gezegd dat wat hij zegt niet waar is, maar ik heb wel degelijk wat aan te merken op zijn manier van benaderen.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 15 dec 2004 13:19

jas schreef:Ach mensen hou toch op. Een dominee moet exegetisch de weg tot Christus verklaren en als hij dat niet kan, beter zn mond houden.

De weg tot Christus, wat is dat? Christus isde weg! Een predikant moet Christus verkondigen en verder niets.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 dec 2004 13:37

jas schreef:
alex leusink schreef:
Jas schreef:Ach mensen hou toch op. Een dominee moet exegetisch de weg tot Christus verklaren en als hij dat niet kan, beter zn mond houden.

Beste Alex,
Ik vind het zo fijn om aan jou te merken hoe de Heere nog in je kerkverband werkt. Dat je zo overstroomt van liefde voor hen die dwalen is nog groot en voor ik de liefdevolle vermaningen van je hieronder behandel, wou ik dit toch even kwijt.
alex leusink schreef:Wat jij daar allemaal zegt, daar zit ook totaal geen exegese in vanuit Gods Woord, maar das ook allemaal (gestolen) bevinding, en daar ik ook niets mee.

Je zegt hier een aantal zaken in één zin. Om even met het laatste stukje te beginnen, ik ga er van uit dat daar moet staan "en daar kan ik ook niets mee". In mijn beantwoording zal ik daar van uitgaan.
Je brengt tegen me in dat in hetgeen ik zeg totaal geen exegese vanuit Gods Woord zit. Je bent niet de eerste die dat zegt, of misschien ben jij wel degene die dat al vaker gezegd heeft, maar in elk geval ik antwoord hetzelfde als wat ik vorige keren op een zelfde soort beschuldiging geantwoord heb; weerleg me dan op grond van de Schrift. Want het is gemakkelijk om iemand ergens van te beschuldigen; een beschuldiging funderen is nog een andere zaak. Een gegronde beschuldiging zal ik zeker ter harte nemen.
Dan na de eerste komma zeg je dat datgene wat ik zeg allemaal gestolen bevinding is. Het is fijn voor je dat je zo door God gezegend bent met de gave mensen in het hart te kunnen kijken. Deze charismatische gave is vast iets specifiek uit het kerkverband waar je toe behoort, want ik weet niet van andere verbanden die dit ook hebben.
Ik antwoord hierop met Paulus uit 2 Kor. 2:17; "Want wij dragen niet, gelijk velen, het Woord Gods te koop, maar als uit oprechtheid, maar als uit God, in de tegenwoordigheid Gods, spreken wij het in Christus". Een andere boodschap dan die van Christus heb ik niet te verkondigen beste Alex. En dat ik jou en je predikanten hier niet mee naar de mond praat daar kan ik inkomen. Nog niet zo lange tijd geleden moest ik er ook niets van hebben. Maar nu moet ik zeggen; "Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege; laat u met God verzoenen". Deze woorden spreek ik tot je Alex en dan wil ik nog opmerken dat het voor jou niet zal uitmaken of die woorden spreek als een Paulus, of als een Bileam. In beide gevallen zijn ze waar in die zin, dat verzoening met God door Christus noodzakelijk is. Doe er dus je voordeel mee.
alex leusink schreef:Gods knechten moeten spreken wat zij van de Heilige Geest te zeggen krijgen, en niet hoe Jas het wil horen.

Maar dat is toch ook wat ik zeg? Heb je mij ergens om een aangepaste boodschap zien vragen dan? Ik wil ook geen andere boodschap dan wat Zijn knechten van de Heilige Geest te zeggen krijgen. Het punt waar ik mee zit is, dat het meeste wat uitgebraakt wordt, zoals jij nu ook doet, niet van de Heilige Geest is. Maar de Heilige Geest zorgt voor een zuivere exegese, zoals onze oudvaders dat konden, en niet voor prietpraat.
alex leusink schreef:Dus als ik het begrijp dan ga jij dus jouw eigen mening God opleggen en zeggen dat Hij die of die dienstknecht niet geroepen heeft?

Nee, ik denk dat je het niet begrijpt. Ik neem je dat niet kwalijk hoor Alex, want onder de prediking waar jij zit, leer je niet zo veel denk ik. Je draait hier de zaken om. Ik ga niet God mijn mening opleggen, ik wil dat een predikant mij Gods mening verkondigt en geen flauwekul. En ja, helaas voor de meeste predikanten heb ik de gave van onderscheiding der geesten. Daarom moet ik helaas ook vaststellen dat de meeste predikanten niet Gods Woord verkondigen, maar hun eigen woord.
Toon me een preek, en ik wijs je meteen aan waar het fout zit. Niet van mezelf, maar door de Geest. Want zonder de Geest die me onderwijst zou ik net zo dwalen als velen.
alex leusink schreef:Jij loopt niet over van liefde Jas! In geen geval!!! Weet jij wat liefde naar Gods recht is? Dat is bukken en buigen, in de schuld komen en vanuit die ootmoed de ander benaderen, en in geen geval is dat God de wet voorschrijven of mensen veroordelen op grond van wat jij vindt wat God tot jou moet zeggen.

Beste Alex, van mezelf ben ik helaas ook maar een liefdeloos schepsel. Maar het heeft de Heere behaagd in mijn hart te leggen, hoe nu Zijn Liefde in overeenstemming is gebracht met Zijn Recht. Zoals geschreven staat in Ps. 85:11; "De goedertierenheid en waarheid zullen elkander ontmoeten; de gerechtigheid en vrede zullen elkander kussen". Je zou echt die verhandeling van de gebr. Erskine over deze tekst eens moeten lezen. Kostelijk. Maar goed, liefde tot de medemens Alex, t.o.v. diens eeuwig heil, komt voort uit God zoals we lezen in 2 Kor. 5:14; "want de liefde van Christus dringt ons". Het is grappig en eigenlijk ook dieptriest dat je in je repliek aan mij je zelfs nog moet bedienen van het cliché "bukken en buigen". Want hoewel dit zeker waar is, is het echt zo'n zinnetje wat in elke preek wel verschillende keren aangehaald wordt, maar waarvan de beleving en de rest van de woorden absoluut niet bij aansluit. Want bukken en buigen onder het recht Gods is niet voldoende Alex. En daaruit blijkt dat degenen die dat zeggen de ware beleving missen. Want een mens moet sterven onder het Recht Gods, dat gaat nog iets verder. Bukken en buigen is voor slaven, maar sterven is voor de kinderen, want door de dood worden zij als wedergeborenen tot een levende ziel.
alex leusink schreef:Ik zou je aanraden Jas om eens een waarlijk ontdekkende prediking te zoeken, een die je van alles afsnijdt wat geen God en Christus is, wie weet leert God je dan wat ware naastenliefde is die voortkomt uit een reine verhouding tussen Christus en de ziel!!!

Ik ben met diep medelijden over je vervuld Alex. Het is juist dat ik de kerken waar jij zit mijdt als een pest, omdat zowel de afsnijdende prediking (behalve in clichévorm) gemist wordt, alsook het leven in Christus. Want beiden kennen ze niet. Ik hoop dat de Heere Jezus nog eens het slijk van het Evangelie op je ogen mag smeren en dat je ziende mag worden op je geloof.

Terug naar “Archief”