caprice schreef:alex leusink schreef:Niet proffessioneel georganiseerd, maar een 'noodverband'.
En ook een 'rekverband', toch?
hoe bedoel je dat??
Moderator: Moderafo's
caprice schreef:pugna schreef:
Wat is het verschil tussen de Oud Gereformeerde Gemeenten en de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland?
Dit is voor mij niet geheel helder, maar ik dacht dat het eveneens in het gebied van aanbod en aanname van genade was (hetzelfde gebied als de GGiN).
alex leusink schreef:Dat is dus niet typerend, want ik kom zelf uit een Oud Gereformeerde Gemeente (in Nederland), en die uitspraak heb ik nog nooit gehoord. Het was eerder: 'Er is nog meer dan ellende, de weg is langer'. En je kunt een zin van een dominee uit de duizenden die hij spreekt niet gaan opleggen als het uitgangspunt van een heel (nood-) kerkverband!
alex leusink schreef:caprice schreef:alex leusink schreef:caprice schreef:De leer van de Oud Gereformeerde Gemeenten komt, in tegenstelling tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, voor 100% overeen met de leer van de Gereformeerde Gemeenten.
Er is tussen de twee kerkverbanden wel een goede correspondentie. Een attestatie bijv. is vrij gemakkelijk geregeld, en het komt voor dat dominee's uit de Gereformeerde Gemeenten preken bij Oud Gereformeerden.
Er is ook toenadering gezocht, en de Oud Gereformeerde Gemeenten wilden over het algemeen best graag samengaan met de Gereformeerde Gemeenten.
Alleen 'een bepaalde ontwikkeling in de Gereformeerde Gemeenten' (zeggen zij dan) weerhoudt hen om dat te doen. Het heeft te maken met 'boeken die daar geschreven worden door gemeenteleden en bepaalde predikanten.'
Hier moet je ook direct bijzeggen dat Oud Gereformeerden zich veel sterker verbonden voelen met de vaderlandse kerk. Ik denk daarom dat ze eerder geneigd zijn met de Hersteld Hervormden samen te gaan, dan over te gaan naar de GerGem.
Daar heb je gelijk in. Daarom hebben ze toch ook geen kerktorens en klokken?
ja
pugna schreef:alex leusink schreef:caprice schreef:alex leusink schreef:caprice schreef:De leer van de Oud Gereformeerde Gemeenten komt, in tegenstelling tot de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, voor 100% overeen met de leer van de Gereformeerde Gemeenten.
Er is tussen de twee kerkverbanden wel een goede correspondentie. Een attestatie bijv. is vrij gemakkelijk geregeld, en het komt voor dat dominee's uit de Gereformeerde Gemeenten preken bij Oud Gereformeerden.
Er is ook toenadering gezocht, en de Oud Gereformeerde Gemeenten wilden over het algemeen best graag samengaan met de Gereformeerde Gemeenten.
Alleen 'een bepaalde ontwikkeling in de Gereformeerde Gemeenten' (zeggen zij dan) weerhoudt hen om dat te doen. Het heeft te maken met 'boeken die daar geschreven worden door gemeenteleden en bepaalde predikanten.'
Hier moet je ook direct bijzeggen dat Oud Gereformeerden zich veel sterker verbonden voelen met de vaderlandse kerk. Ik denk daarom dat ze eerder geneigd zijn met de Hersteld Hervormden samen te gaan, dan over te gaan naar de GerGem.
Daar heb je gelijk in. Daarom hebben ze toch ook geen kerktorens en klokken?
ja
De laatste keer dat ik in Urk was had de OGG-kerk aldaar een toren.
Of was dat een Vrij Oud Gereformeerde Gemeente?
Erg verwarrend als die verschillende soorten gereformeerde gemeenten.
caprice schreef:
Typerende uitspraak die ik in een preek hoorde van een OGGiN ds.:
'Arm volk, blijf maar in die ellende liggen hoor. Christus zal u er wel uit komen te helpen.'
Dit is toch wel op z'n lichtst gezegd een zeer ongelukkig geformuleerde uitspraak denk ik. Zo zou ik het in elk geval nooit uidrukken.
Jas schreef:Het is een ronduit onbijbelse en verderfelijke leer. Zijn dat herders en leraars?
caprice schreef:Inderdaad een uitspraak die niet gebaseerd is op Gods Woord.
Hij bedoelde er ongeveer iets mee aan te geven zoals: 'Niet zelf gaan werken, hoor, alleen Hij kan redden, Hij alleen'
alex leusink schreef:Dat is dus niet typerend, want ik kom zelf uit een Oud Gereformeerde Gemeente (in Nederland), en die uitspraak heb ik nog nooit gehoord. Het was eerder: 'Er is nog meer dan ellende, de weg is langer'. En je kunt een zin van een dominee uit de duizenden die hij spreekt niet gaan opleggen als het uitgangspunt van een heel (nood-) kerkverband!
pugna schreef:caprice schreef:pugna schreef:
Wat is het verschil tussen de Oud Gereformeerde Gemeenten en de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland?
Dit is voor mij niet geheel helder, maar ik dacht dat het eveneens in het gebied van aanbod en aanname van genade was (hetzelfde gebied als de GGiN).alex leusink schreef:Dat is dus niet typerend, want ik kom zelf uit een Oud Gereformeerde Gemeente (in Nederland), en die uitspraak heb ik nog nooit gehoord. Het was eerder: 'Er is nog meer dan ellende, de weg is langer'. En je kunt een zin van een dominee uit de duizenden die hij spreekt niet gaan opleggen als het uitgangspunt van een heel (nood-) kerkverband!
Kun jij ons dan vertellen wat het verschil is tussen de Oud Gereformeerde Gemeenten en de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland?
jas schreef:caprice schreef:
Typerende uitspraak die ik in een preek hoorde van een OGGiN ds.:
'Arm volk, blijf maar in die ellende liggen hoor. Christus zal u er wel uit komen te helpen.'
Dit is toch wel op z'n lichtst gezegd een zeer ongelukkig geformuleerde uitspraak denk ik. Zo zou ik het in elk geval nooit uidrukken.Jas schreef:Het is een ronduit onbijbelse en verderfelijke leer. Zijn dat herders en leraars?caprice schreef:Inderdaad een uitspraak die niet gebaseerd is op Gods Woord.
Hij bedoelde er ongeveer iets mee aan te geven zoals: 'Niet zelf gaan werken, hoor, alleen Hij kan redden, Hij alleen'alex leusink schreef:Dat is dus niet typerend, want ik kom zelf uit een Oud Gereformeerde Gemeente (in Nederland), en die uitspraak heb ik nog nooit gehoord. Het was eerder: 'Er is nog meer dan ellende, de weg is langer'. En je kunt een zin van een dominee uit de duizenden die hij spreekt niet gaan opleggen als het uitgangspunt van een heel (nood-) kerkverband!
Ach mensen hou toch op. Een dominee moet exegetisch de weg tot Christus verklaren en als hij dat niet kan, beter zn mond houden.
alex leusink schreef:Jax schreef:Ach mensen hou toch op. Een dominee moet exegetisch de weg tot Christus verklaren en als hij dat niet kan, beter zn mond houden.
Als een predikant van God geroepen is moet ie zn mond niet houden. Christenen zonder liefde moeten hun mond houden over een ander en de hand in eigen boezem steken.
jas schreef:alex leusink schreef:Jax schreef:Ach mensen hou toch op. Een dominee moet exegetisch de weg tot Christus verklaren en als hij dat niet kan, beter zn mond houden.
Als een predikant van God geroepen is moet ie zn mond niet houden. Christenen zonder liefde moeten hun mond houden over een ander en de hand in eigen boezem steken.
Je kunt blijkbaar niet zo goed lezen. Ik zei dat een dominee beter zn mond kan houden als hij exegetisch de weg tot Christus niet kan verklaren.
Jij stelt daar de bekende kant die geen wal raakt tegenover dat een predikant die van God geroepen is, zn mond niet moet houden.
En dan zeg ik weer: Een predikant die van God geroepen is, kan ook exegetisch de weg tot Christus verklaren. Als hij dat niet kan, is hij ook niet geroepen. En met exegetisch de weg tot Christus verklaren bedoel ik niet het verhaaltjes afsteken vanaf de preekstoel over wat ie allemaal heeft meegemaakt, maar daarmee bedoel ik; de Schrift verklaren in het licht van de Heilige Geest. En dat is wat anders dan het geblèr wat men daar doorgaans onder verstaat en waar men zich tegenwoordig blijkbaar tevreden mee stelt. En Christenen zonder liefde moeten hun mond houden over een ander, klopt. En daar hoor ik niet bij. Alleen, wat jij onder liefde verstaat is liefde buiten Gods recht om en wat ik onder liefde versta is liefde wat uit Gods recht voortvloeit. Niet er langs.
Yael schreef:Ho hoJas heeft helemaal gelijk in hetgeen hij schrijft, zou het nog maar eens doorlezen wat hij zei.
Yael schreef:alex leusink schreef:Yael schreef:Ho hoJas heeft helemaal gelijk in hetgeen hij schrijft, zou het nog maar eens doorlezen wat hij zei.
Hoho? ik ben je hond niet!
wow ben je altijd zo fel doe ff normaal manen voor de rest heb ik helemaal geen zin meer om er op te reageren.
jas schreef:Ach mensen hou toch op. Een dominee moet exegetisch de weg tot Christus verklaren en als hij dat niet kan, beter zn mond houden.
jas schreef:alex leusink schreef:Jas schreef:Ach mensen hou toch op. Een dominee moet exegetisch de weg tot Christus verklaren en als hij dat niet kan, beter zn mond houden.
Je kunt blijkbaar niet zo goed lezen. Ik zei dat een dominee beter zn mond kan houden als hij exegetisch de weg tot Christus niet kan verklaren.
Jij stelt daar de bekende kant die geen wal raakt tegenover dat een predikant die van God geroepen is, zn mond niet moet houden.
En dan zeg ik weer: Een predikant die van God geroepen is, kan ook exegetisch de weg tot Christus verklaren. Als hij dat niet kan, is hij ook niet geroepen. En met exegetisch de weg tot Christus verklaren bedoel ik niet het verhaaltjes afsteken vanaf de preekstoel over wat ie allemaal heeft meegemaakt, maar daarmee bedoel ik; de Schrift verklaren in het licht van de Heilige Geest. En dat is wat anders dan het geblèr wat men daar doorgaans onder verstaat en waar men zich tegenwoordig blijkbaar tevreden mee stelt. En Christenen zonder liefde moeten hun mond houden over een ander, klopt. En daar hoor ik niet bij. Alleen, wat jij onder liefde verstaat is liefde buiten Gods recht om en wat ik onder liefde versta is liefde wat uit Gods recht voortvloeit. Niet er langs.
alex leusink schreef:Wat jij daar allemaal zegt, daar zit ook totaal geen exegese in vanuit Gods Woord, maar das ook allemaal (gestolen) bevinding, en daar ik ook niets mee.
alex leusink schreef:Gods knechten moeten spreken wat zij van de Heilige Geest te zeggen krijgen, en niet hoe Jas het wil horen.
alex leusink schreef:Dus als ik het begrijp dan ga jij dus jouw eigen mening God opleggen en zeggen dat Hij die of die dienstknecht niet geroepen heeft?
alex leusink schreef:Jij loopt niet over van liefde Jas! In geen geval!!! Weet jij wat liefde naar Gods recht is? Dat is bukken en buigen, in de schuld komen en vanuit die ootmoed de ander benaderen, en in geen geval is dat God de wet voorschrijven of mensen veroordelen op grond van wat jij vindt wat God tot jou moet zeggen.
alex leusink schreef:Ik zou je aanraden Jas om eens een waarlijk ontdekkende prediking te zoeken, een die je van alles afsnijdt wat geen God en Christus is, wie weet leert God je dan wat ware naastenliefde is die voortkomt uit een reine verhouding tussen Christus en de ziel!!!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten