They Sould their Souls for Rock n' Roll: grove manipulatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 15 dec 2004 00:34

earthmaker schreef:Als er nog meer mensen na het zien van deze film hun 'seculiere cd's' weg willen doen, ontvang ik gaarne een pm...

:mrgreen:

Idem.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 15 dec 2004 00:47

Ik zal maar beginnen met de zeggen dat ik die film niet gezien heb, dus ik daar geen oordeel over kan vellen.

En verder ben ik het met de mensen eens die zeggen dat muziek is om God te eren.
Een paar jaar geleden heb ik er eens goed over nagedacht en toen ook besloten om te switchen richting gospel. Nu wil ik hier niet mee zeggen dat ik helemaal geen seculiere muziek meer luister, want sommige artiesten kan ik niet slecht noemen ondanks dat ze seculier zijn (dit vooral op basis van teksten, performance etc.) Maar de meeste seculiere muziek, nee die hoef ik niet meer te horen. En dan heb ik het nog geeneens over de clips gehad, hoe die er soms uitzien... Het kan stom klinken, maar ik kan het niet tegenover mezelf (en dus al helemaal niet tegenover God) verantwoorden dat ik daar naar luister/kijk...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 dec 2004 03:09

Gek. Ik heb precies hetzelfde. Sommige muziek wordt ik gewoon ontzettend depressief van. Ligt niet aan de stijl. Juist bij muziek die qua stijl precies in hetzelfde hokje past, word ik positief van de christelijke variant, negatief van de seculiere, min of meer zinloze (dat is denk ik het punt). Maar maak dat maar eens aan iemand anders duidelijk :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 dec 2004 11:23

Gershwin schreef:Gek. Ik heb precies hetzelfde. Sommige muziek wordt ik gewoon ontzettend depressief van. Ligt niet aan de stijl. Juist bij muziek die qua stijl precies in hetzelfde hokje past, word ik positief van de christelijke variant, negatief van de seculiere, min of meer zinloze (dat is denk ik het punt). Maar maak dat maar eens aan iemand anders duidelijk :)

Seculier = zinloos?

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 15 dec 2004 11:24

Aragorn schreef:
Gershwin schreef:Gek. Ik heb precies hetzelfde. Sommige muziek wordt ik gewoon ontzettend depressief van. Ligt niet aan de stijl. Juist bij muziek die qua stijl precies in hetzelfde hokje past, word ik positief van de christelijke variant, negatief van de seculiere, min of meer zinloze (dat is denk ik het punt). Maar maak dat maar eens aan iemand anders duidelijk :)

Seculier = zinloos?

Seculier = zoekend?
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 15 dec 2004 11:36

Seculier = wat wij christenen betitelen als niet-christelijk, oftwel niet vodoend aan al onze eisen?

scape

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 dec 2004 11:52

JMvVliet schreef:
Aragorn schreef:

Seculier = zinloos?

Seculier = zoekend?

Dat kan. Je hebt natuurlijk ook het 'gearriveerde secularisme' :P dat zowel muzikaal als tekstueel niets te melden heeft, daar heb ik ook niet zoveel mee.

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 15 dec 2004 12:20

Om eerlijk te zijn wordt ik van de muziek op zich niet depri. Dat heeft meer met mijn gemoed op dat moment te maken. Muziek kan hooguit mijn humeur verder aanpassen naar een uiterste. Tevens maakt het in deze niet uit of ik naar seculiere of christelijke muziek luister, het resultaat is precies eender.
Mijns inziens zit er in deze geen verschil tussen seculiere of christelijke muziek.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

earthmaker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor earthmaker » 15 dec 2004 12:26

mensen, er zijn twee soorten muziek: goede en slechte. En wat goed en slecht is, is weer afhnakelijk van persoonlijke smaak :mrgreen:

Dit soort opmerkingen:

want sommige artiesten kan ik niet slecht noemen ondanks dat ze seculier zijn (dit vooral op basis van teksten, performance etc.)

walg ik persoonlijk van.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 15 dec 2004 12:57

earthmaker schreef:mensen, er zijn twee soorten muziek: goede en slechte. En wat goed en slecht is, is weer afhnakelijk van persoonlijke smaak :mrgreen:

Dit soort opmerkingen:

want sommige artiesten kan ik niet slecht noemen ondanks dat ze seculier zijn (dit vooral op basis van teksten, performance etc.)

walg ik persoonlijk van.

Okee ik had me misschien ook iets anders uit kunnen drukken..je hebt gelijk..;)

Seculier geeft niet perse aan dat ze slecht zijn..
Alleen je moet t in t licht zien van dat ik voor mezelf had besloten geen seculiere muziek meer te luisteren omdat het gros (lees: dus niet alles) naar mijn mening nu niet echt perse goede teksten, performance etc. heeft en ik dat iig niet kan verantwoorden...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 dec 2004 15:16

Ik word alweer gedemoniseerd :P
Het feit dat ik seculier en zinloos combineer, is niet zo gek, omdat ik geloof dat God aan de basis van mijn leven staat en de zin van mijn bestaan is. En niemand kan ontkennen dat de meeste seculiere muziek tekstueel gezien andere dingen veel belangrijker vindt of God zelfs ontkent. Ik heb nooit gezegd dat niemand dat zou mogen luisteren, maar mij bevredigt het vaak niet.

Goodbye.

earthmaker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor earthmaker » 15 dec 2004 15:36

Gershwin schreef:Ik word alweer gedemoniseerd :P
Het feit dat ik seculier en zinloos combineer, is niet zo gek, omdat ik geloof dat God aan de basis van mijn leven staat en de zin van mijn bestaan is.

Voor anderen wel. Probeer je eens te verplaatsen in de leefwereld van mensen die jouw levensbeschouwing niet delen, en bedenk je dan eens dat zul soort opmerkingen als bijzonder laagdunkend over komen. Mijn maag keert iig. om.

En niemand kan ontkennen dat de meeste seculiere muziek tekstueel gezien andere dingen veel belangrijker vindt of God zelfs ontkent.

Dat is ook nergens ter sprake gekomen. Voor sommige mensen op deze wereld zijn er nu eenmaal andere dingen belangrijk in het leven. Het gehele menselijke spectrum aan emoties bijvoorbeeld. Niet iedereen relateert dit aan een god. Nogmaals, jezelf eens verplaatsen in de manier waarop anderen tegen dit onderwerp aankijken kan geen kwaad. Misschien dat je op die manier voorzichtig de schroeven los kan draaien voor die plank die voor je hoofd zit en kun je je misschien voorstellen dat sommige opmerkingen, gemaakt vanuit jouw levenbeschouwelijke overtuiging, bij anderen behoorlijk verkeerd kunnen vallen.

Ik heb nooit gezegd dat niemand dat zou mogen luisteren

Dat zou ook bespottelijk zijn inderdaad.

maar mij bevredigt het vaak niet.

Kijk, dat klinkt al meteen een stuk beter.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 dec 2004 16:28

Wat een overtrokken reactie, die eerste zinnen :) . Ik geef duidelijk aan hoe ik iets ervaar en leg uit waarom veel seculiere muziek voor mij zinloos is. Ik heb nergens geprobeerd mijn mening aan iemand op te leggen en je bent dom als je denkt dat ik dat ooit heb willen doen. Je zou er goed aan doen op mijn reactie als geheel te reageren en niet op elk zinnetje afzonderlijk. Ik leg slechts een eigen keuze uit. Dat je dit ervaart alsof ik jou mijn levensbeschouwelijke overtuiging op zou willen leggen zegt meer over jou dan over mij, vrees ik.

Goodbye.

earthmaker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor earthmaker » 15 dec 2004 16:40

Je legt me helemaal geen overtuiging op hoor. Beweer ik ook nergens.

Je opmerkingen bevatten echter een behoorlijk minderwaardige ondertoon die simpelweg verkeerd kan aankomen bij mensen die jouw levensovertuiging niet delen (en in 't geval dat jouw naiviteit niet grenst aan 't gebied van muziek: schrik niet, maar dit zijn er veel).
Misschien is het een idee daar eens rekening mee te houden en daaraan te denken vóór je je bewoording kiest.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 dec 2004 16:53

Best :) leg dan even uit wat ik misgezegd heb, want ik zie het niet 8)

Goodbye.

Terug naar “Archief”