Maar ik denk dat dat antwoord voor Jas al vaststaat...
Of vergis ik me daarin Jas?
Moderator: Moderafo's
sela schreef:Marnix schreef:Dat vind ik nergens op slaan. Het is een soort wens aan de dode en een gebed naar God....
ik zag/zie er ook als een gebed of hij in de hemel mag zijn...
Marnix schreef:Maar ik denk dat dat antwoord voor Jas al vaststaat...
jas schreef:Marnix schreef:Maar ik denk dat dat antwoord voor Jas al vaststaat...
Ja, de dood is onherroepelijk m.b.t. de zaligheid. Daarmee zeg ik niet dat Bernhard niet in de hemel is, en ook zeg ik niet dat hij wel in de hemel is. Ik zeg alleen dat de beslissing gevallen is. Na de dood komen we meteen in het oordeel. De rijke man sloeg na zijn dood, de ogen op in de hel. Het bidden voor overledenen is daarom onbijbels. En de priesterlijke zegen is al helemaal uit den boze. God doet Zijn Aanschijn niet lichten over de doden. De Heere Jezus zegt in Mark. 12:27; "God is niet een God der doden, maar een God der levenden. Gij dwaalt dan zeer."
Vooral dat laatste zou ik hier ook willen benadrukken. "Gij dwaalt dan zeer".
Marnix schreef:Ik zie nog niet in waarom het dus als een vloek in je oren klinkt.
Het is een toewensing... er wordt niet gezegd: De Here zegent je... maar de Here zegenE je... Moge de Here je zegenen....
Ik zie het probleem niet zo... mogen we dan geen troost halen uit Gods beloften, juist bij een begrafenis waar verdriet vaak zo groot is?
Marnix schreef:Volgens mij is het zegenen ook geen bidden/vasten.
Iemand zegenen betekent: Het goede toewensen... dat is heel iets anders dan God proberen nog te verbidden of Hij alsnog de gestorvene zou willen redden of zo.
Johanna schreef:Ik vond het een mooie dienst. Ik zou ook niet weten wat er mis is met het zegenen van een dood lichaam.
Krully schreef:Johanna schreef:Ik vond het een mooie dienst. Ik zou ook niet weten wat er mis is met het zegenen van een dood lichaam.
Een arme lege dienst was het, het ging alleen maar een beetje over de prins, niet over God.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten