Zegenen van het lichaam?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2004 00:57

Maar ik denk dat dat antwoord voor Jas al vaststaat...

Of vergis ik me daarin Jas?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 dec 2004 01:02

sela schreef:
Marnix schreef:Dat vind ik nergens op slaan. Het is een soort wens aan de dode en een gebed naar God....

ik zag/zie er ook als een gebed of hij in de hemel mag zijn...

Dan ben je te laat. Waar de boom valt, daar zal hij wezen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 dec 2004 01:08

Marnix schreef:Maar ik denk dat dat antwoord voor Jas al vaststaat...

Ja, de dood is onherroepelijk m.b.t. de zaligheid. Daarmee zeg ik niet dat Bernhard niet in de hemel is, en ook zeg ik niet dat hij wel in de hemel is. Ik zeg alleen dat de beslissing gevallen is. Na de dood komen we meteen in het oordeel. De rijke man sloeg na zijn dood, de ogen op in de hel. Het bidden voor overledenen is daarom onbijbels. En de priesterlijke zegen is al helemaal uit den boze. God doet Zijn Aanschijn niet lichten over de doden. De Heere Jezus zegt in Mark. 12:27; "God is niet een God der doden, maar een God der levenden. Gij dwaalt dan zeer."
Vooral dat laatste zou ik hier ook willen benadrukken. "Gij dwaalt dan zeer".

joris

Berichtdoor joris » 13 dec 2004 06:59

het leven zegenen in de geschiedenis is mooi. zegenen is immers de wens uitspreken maar ook stevig bidden dat Gods doel bereikt wordt in die persoon. Als iemand dood is ben je evne iets te laat. Maar dat zijn leven, alles wat hij gedaan heeft tot zegen mag zijn in de geschiedenis (die nog komen gaat) ja, dat is wel mooi.

Dat we het lichaam toevertrouwen aan God. Tis wel beetje andersom eigenlijk, ik vind hetmooier altijd als we zeggen dat God het leven heeft gegeven en weer heeft teruggenomen.
toevertrouwen voelt voor mij wat panteistisch en boedisch enzo aan. En Bernard vond dat wel mooi.

sela

Berichtdoor sela » 13 dec 2004 07:27

jas schreef:
Marnix schreef:Maar ik denk dat dat antwoord voor Jas al vaststaat...

Ja, de dood is onherroepelijk m.b.t. de zaligheid. Daarmee zeg ik niet dat Bernhard niet in de hemel is, en ook zeg ik niet dat hij wel in de hemel is. Ik zeg alleen dat de beslissing gevallen is. Na de dood komen we meteen in het oordeel. De rijke man sloeg na zijn dood, de ogen op in de hel. Het bidden voor overledenen is daarom onbijbels. En de priesterlijke zegen is al helemaal uit den boze. God doet Zijn Aanschijn niet lichten over de doden. De Heere Jezus zegt in Mark. 12:27; "God is niet een God der doden, maar een God der levenden. Gij dwaalt dan zeer."
Vooral dat laatste zou ik hier ook willen benadrukken. "Gij dwaalt dan zeer".

maar het uitspreken van een hoop op dat onherroepelijke is toch prachtig in zo'n dienst en kan het gevoel van veel mensen vertolken?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2004 11:05

Ik zie nog niet in waarom het dus als een vloek in je oren klinkt.

Het is een toewensing... er wordt niet gezegd: De Here zegent je... maar de Here zegenE je... Moge de Here je zegenen....

Ik zie het probleem niet zo... mogen we dan geen troost halen uit Gods beloften, juist bij een begrafenis waar verdriet vaak zo groot is?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 dec 2004 11:30

Marnix schreef:Ik zie nog niet in waarom het dus als een vloek in je oren klinkt.

Het is een toewensing... er wordt niet gezegd: De Here zegent je... maar de Here zegenE je... Moge de Here je zegenen....

Ik zie het probleem niet zo... mogen we dan geen troost halen uit Gods beloften, juist bij een begrafenis waar verdriet vaak zo groot is?

Goed, dan maar weer Gods woord laten spreken. Deze keer uit 2 Sam. 12:15-23. Hierin staat de geschiedens van de gevolgen van Davids zonde met Bathseba waarin het kind wat uit deze zondige relatie geboren is, sterft. David bidt en vast onophoudelijk tot hij hoort dat het kind dood is. Dan lezen we in vers 22-23; "En hij zeide: Als het kind nog leefde, heb ik gevast en geweend; want ik zeide: Wie weet, de Heere zou mij mogen genadig zijn, dat het kind levend bleve. Maar nu is het dood, waarom zou ik nu vasten? Zal ik hem nog kunnen wederhalen? Ik zal wel tot hem gaan, maar hij zal tot mij niet wederkomen".
Na het overlijden stopte David met bidden en vasten, hij at en ging a.h.w. over tot de orde van de dag. Geen bidden meer voor overledenen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2004 12:50

Volgens mij is het zegenen ook geen bidden/vasten.

Iemand zegenen betekent: Het goede toewensen... dat is heel iets anders dan God proberen nog te verbidden of Hij alsnog de gestorvene zou willen redden of zo.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 13 dec 2004 14:07

Zegenen is volgens mij meer dan iemand het goede toewensen. Zoals Marnix het schrijft vind ik het net iets te vlak. Zegenen is niet alleen wensen, maar in Gods Naam ook schenken. Dat geschenk dient dan wel in geloof te worden aanvaard.
Ik geloof dat het zegenen van iemand die gaat sterven erg belangrijk kan zijn. Juist als iemand voor Gods rechterstroon moet verschijnen, kan het denk ik enorm troosten als je gezegend naar Hem toe mag gaan. Ook voor hen die achterblijven kan dat een rijke troost geven. Wanneer die zegening bijvoorbeeld met zalving gepaard gaat, kan de Heere heel dichtbij komen.
Zegenen van het dode lichaam lijkt me toch meer iets magisch. Als willen we door een toverformule de hemelse rechtsgang toch nog beinvloeden.
Daarom voel ik wel een beetje met Jas mee.
In ieder geval zie ik nog steeds het nut er niet van in...
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 dec 2004 22:37

Marnix schreef:Volgens mij is het zegenen ook geen bidden/vasten.

Iemand zegenen betekent: Het goede toewensen... dat is heel iets anders dan God proberen nog te verbidden of Hij alsnog de gestorvene zou willen redden of zo.

Hoe in deze discussie tegen dat zegenen wordt aangekeken wordt grotendeels bepaald door de wijze waarop tegen de dood zelf wordt aangekeken.
Als men volgens Bijbelse normen erkent dat de dood een overgang is van het tijdelijke naar het eeuwige, dat deze overgang onherroepelijk is, dat wij na de dood in het oordeel komen, of dat nou goed of slecht voor ons uitpakt, dat de dood definitief het einde van de genadetijd betekent, dan kan niet anders geconcludeerd worden dan dat het zegenen van een dode enerzijds een misbruiken van Gods heilige Naam is, (nl. in het 3-werf uitspreken van Zijn heilige Naam in de wens tot zegenen) en anderzijds, dat het een volstrekt onzinnige bezigheid is en neigt tot volslagen idioterie die alleen uit de koker van een ongelovige kan voortkomen, nl. van iemand die de Schrift niet kent.

Krully
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Krully » 14 dec 2004 16:26

Johanna schreef:Ik vond het een mooie dienst. Ik zou ook niet weten wat er mis is met het zegenen van een dood lichaam.

Een arme lege dienst was het, het ging alleen maar een beetje over de prins, niet over God.
Wat moet ik doen opdat ik zalig worde?
Geloof in den Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.

Wat een troost!!Wat een bemoediging!

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 14 dec 2004 19:44

Sorry, maar ook ik snap er geen biet van hoor.
Wees nou eens nuchter. Als iemand sterft gaat als het ware zijn jas uit. De ziel wordt gescheiden van het lichaam. Een dood lichaam is dus niks meer waard. Behalve dat er een emotionele waarde aan zit voor de nabestaanden. Je wilt iemand waardig begraven omdat je het niet aan zou kunnen zien dat het lichaam wat nu ontzield en waar je zo van hield niet meer met eerbied behandelt zou worden. Het laatste wat je voor jezelf(de overledene heeft er geen weet meer van, dus daar doe je het niet voor) eigenlijk kunt doen.

een dood lichaam zegenen? dan kun je net zogoed een teddybeer zegenen. Het heeft GEEN waarde
de Heere zegene u? Wat valt er nu nog te zegenen dan? De beslissingen is al gevallen hoor. Dat kun je wel wensen, maar tis eeuwig wel of eeuwig wee inmiddels. Als iemand in de hemel is, krijgt tie alle zegen die er te bedenken is, dus dat hoef je hem dan niet te wensen. Als iemand in de hel is heeft je zegen ook weinig zin, want die zal hij daar niet krijgen.
Heeft dus ook geen waarde. Er valt niets maar dan ook niets meer toe te wensen. Je hoeft ook niet te bidden of iemand in de hemel mag zijn. Hij is er of niet. Hooguit danken en dat was hier zeker niet bedoelt, ook geen gebed om zekerheid daarom. Anders erg krom geformuleerd.

Nu zegenen wij dit leven. soort heilig verklaart ofzo. Nou Bernard was alles behalve heilig, net zo min als ieder ander normaal mens.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 dec 2004 19:47

mini schreef:Een dood lichaam is dus niks meer waard.

Vind je dat echt :?: Dus Jezus had ook niet hoeven opstaan uit het graf?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 14 dec 2004 19:49

Maja de Bij schreef:
mini schreef:Een dood lichaam is dus niks meer waard.

Vind je dat echt :?: Dus Jezus had ook niet hoeven opstaan uit het graf?

Waarom stond Jezus op uit het graf? Hij stond trouwens wel met ziel weer op he!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 dec 2004 19:51

Krully schreef:
Johanna schreef:Ik vond het een mooie dienst. Ik zou ook niet weten wat er mis is met het zegenen van een dood lichaam.

Een arme lege dienst was het, het ging alleen maar een beetje over de prins, niet over God.

Hoe had het dan wel gemoeten?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”