Ware leer, een onzinnig begrip

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 10:42

Raido schreef:Natuurlijk is dat zo! maar die tekst is gewoon anders bedoeld...

En ik vind van niet.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 10:51

amen :D
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 dec 2004 14:07

Sabra schreef:Ik denk dat kerken zich absoluut niet moeten mengen in het omschrijven van een bepaald kader waar binnen geloofd kan worden. Zij moet enkel de bijbelse hoofdstroom weergeven, en dat is het geloof in Jezus Christus en het navolgen van Hem. Een kerk moet dus niet elk onderdeel van het leven voor de gelovigen gaan invullen. Dit is helaas wel gebeurd met het definiëren van de bepaalde leerstellingen. Hierdoor wordt de gelovige zo veel afgenomen dat hij of zij niet langer de bijbel als kader heeft, maar enkel de leer.

Ik ben het met je eens dat men vaak tever is gegaan in het gedetailleerd uitwerken van de "Ware Leer", maar er is mi. niets mis met mensen die zich erin verdiept hebben en hun bevindingen opschrijven. Een Schriftgeleerde zal tot waardevollere conclusies kunnen komen dan ik, wat echter niet wil zeggen dat hij altijd gelijk heeft.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 dec 2004 14:33

Het probleem vind ik gewoon dat bepaalde 'leren' heel veel dingen uitsluiten. Hiermee sluiten kerken bepaalde dingen af die wel bijbels zijn. Dat vind ik een zeer groot gevaar van een leer. Het beperkt enkel, het verrijkt niet. Nu moet je heel veel verschillende leerstellingen onderzoeken die niet bij jouw kerk horen of passen om een genuanceerd beeld te krijgen van de bijbel, omdat in een leer slechts een zeer klein gedeelte wordt benadrukt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 15:58

Sabra schreef:Het probleem vind ik gewoon dat bepaalde 'leren' heel veel dingen uitsluiten. Hiermee sluiten kerken bepaalde dingen af die wel bijbels zijn. Dat vind ik een zeer groot gevaar van een leer. Het beperkt enkel, het verrijkt niet. Nu moet je heel veel verschillende leerstellingen onderzoeken die niet bij jouw kerk horen of passen om een genuanceerd beeld te krijgen van de bijbel, omdat in een leer slechts een zeer klein gedeelte wordt benadrukt.

Maar het is juist ook goed om veel uit te sluiten. Door eliminatie kun je dan bij de ware leer terecht komen.
Blijf zoeken!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 dec 2004 16:10

Binnen de reformatorische kring wordt er over het algemeen nogal huiverig gedaan over gebedsgenezing. Zie hiervoor ook de aanverwante topics. Toch is dit iets wat een gave van de Heilige Geest is.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 14 dec 2004 16:30

jas schreef:
Sabra schreef:Het probleem vind ik gewoon dat bepaalde 'leren' heel veel dingen uitsluiten. Hiermee sluiten kerken bepaalde dingen af die wel bijbels zijn. Dat vind ik een zeer groot gevaar van een leer. Het beperkt enkel, het verrijkt niet. Nu moet je heel veel verschillende leerstellingen onderzoeken die niet bij jouw kerk horen of passen om een genuanceerd beeld te krijgen van de bijbel, omdat in een leer slechts een zeer klein gedeelte wordt benadrukt.

Maar het is juist ook goed om veel uit te sluiten. Door eliminatie kun je dan bij de ware leer terecht komen.
Blijf zoeken!

Hm.. of het kind met het badwater weggooien...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 dec 2004 16:31

jas schreef:

Blijf zoeken!

Nee, want we hadden al aangenomen dat de ware leer een onbereikbaar ideaal is. Hoe meer je in details treedt hoe groter de kans dat je er naast zit, in die zin kan ik met Sabra meekomen. Het loslaten van alle kaders lijkt me echter ook weer ietwat rigoreus omdat je die nu eenmaal nodig hebt.

caprice

Berichtdoor caprice » 14 dec 2004 21:34

Je zou zeggen dat je dan niet alles tot in de details in de boeken moet schrijven, maar we steken elkaar eerder (geestelijk) dood met dogmatiek dan dat we de zaken beleven of beleefd hebben.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 14 dec 2004 21:45

Sabra schreef:Binnen de reformatorische kring wordt er over het algemeen nogal huiverig gedaan over gebedsgenezing. Zie hiervoor ook de aanverwante topics. Toch is dit iets wat een gave van de Heilige Geest is.

Ik denk dat je er nu een beetje naast zit, want wat jij bedoeld is die hele heisa die er vaak bij gemaakt (moet) worden. Er staat echter nergens in Gods woord dat we naar iemand toe moeten, we kunnen tenslotte zelf ook bidden. En dat hoor ik wel bij ons in de ker: wonderlijk uitreddingen noemt men dat bij ons, en daar gaat heel veel van uit. Als kinderen Gods voor hun medemensen in de binnenkamer gaan en smeken om hun behoud... Dat getuigt van geestelijk leven, want alles hoeft niet 'op straat' gegooit te worden. Wij zijn niet huiverig voor genezing op het gebed, maar wel voor enorme festijnen. (Denk ook aan geldklopperij enzo....)
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

caprice

Berichtdoor caprice » 14 dec 2004 21:50

De gebedsgenezers hebben er ook geen oog voor dat de Heere een ziekte wel eens kan brengen als beproeving, om Zijn goud te louteren, of als middel om een mens naar God te doen uitdrijven.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 dec 2004 00:19

alex leusink schreef:Ik denk dat je er nu een beetje naast zit, want wat jij bedoeld is die hele heisa die er vaak bij gemaakt (moet) worden. Er staat echter nergens in Gods woord dat we naar iemand toe moeten, we kunnen tenslotte zelf ook bidden.

Er staat toch duidelijk in Korinte dat de gave van genezing een speciale gave is die God geeft om de zieken te genezen. Ik zeg nergens dat dit moet gebeuren in een gebedsgenezingsdienst met allerlei toeters en bellen. Ik zeg enkel dat dit in de reformatorische wereld een nogal ondergesneeuwd kindje is.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 dec 2004 00:20

caprice schreef:De gebedsgenezers hebben er ook geen oog voor dat de Heere een ziekte wel eens kan brengen als beproeving, om Zijn goud te louteren, of als middel om een mens naar God te doen uitdrijven.

Ik ken in het Nieuwe Testament geen voorbeelden van mensen die ziek worden omdat God hen wil beproeven of dat God dat wil gebruiken om hen naar Hem toe te leiden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 dec 2004 00:22

Sabra schreef:
caprice schreef:De gebedsgenezers hebben er ook geen oog voor dat de Heere een ziekte wel eens kan brengen als beproeving, om Zijn goud te louteren, of als middel om een mens naar God te doen uitdrijven.

Ik ken in het Nieuwe Testament geen voorbeelden van mensen die ziek worden omdat God hen wil beproeven of dat God dat wil gebruiken om hen naar Hem toe te leiden.

Meen je dat nou echt?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 dec 2004 00:52

Socrates schreef:
jas schreef:Blijf zoeken!

Hm.. of het kind met het badwater weggooien...

Jas heeft hier wel een goed punt. Onderzoekt alles en behoudt het goede, zo gezegd. Het is wel zaak dat je duidelijk voor ogen houdt wat je al onderzocht hebt. Mocht je op een dwaalspoor belanden, dan kun je in elk geval een al onderzocht iets nog een keer bekijken. Wie weet zie je dan wel wat je eerst niet zag.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”