Zouden de engelen überhaupt langs willen komen, wanneer er zo'n foeilelijke boom in je kamer staat te vergaan?
Moderator: Moderafo's
jas schreef:[Ja en toch is het kerstfeest iets totaal anders dan dat heidens feest waar jij het over hebt. Alleen inhoudelijk al lijkt het er niet eens op.
Maar goed, ik ga weer niet overnieuw beginnen. Jij zegt, geen kerst vieren want het stamt van een heidens feest af.
Ik zeg, vier kerst, zoveel mogelijk, liefst elke dag. Overigens vind ik het nog zo gek niet die zonnewende. Want dat past precies bij de tekst; het volk wat in duisternis wandelt zal een groot Licht zien. De tijd was donker, zowel maatschappelijk, religieus alsook in de natuur. En kijk, daar verschijnt Christus, de Zonne der gerechtigheid en verlicht dat alles. Dat is dus met recht een Zonnewende.
Raido schreef:oorspronkelijk heeft kerst ook niets met Christus te makenmaar daar maak ik geen woorden meer aan vuil, kan er onderhand een scriptie over schrijven..
Pieter schreef:Maja de Bij schreef:Pieter schreef:een kitscherige, dure boom.
Wij hebben zo'n een met een kluit en met naalden die vast blijven zitten (alzo sprak de verkoper), nordster of zo iets heet dat. Kostte ons 12.50 euri.
Een kerstboom hoort kitsch te zijn!
Dat zal wel, maar daar houd ik juist niet van
Mijn huis is strak ingericht, dan zal ik me daar ineens zo'n foeilelijke boom met allerlei tierelantijnen, glitterballen en namaakengeltjes in huis halen. Nope. Maar als jij het mooi vindt, doen! Ik stook wel gewoon kaarsjes...
Sabra schreef:o.a. Daarnaast het ophangen van zilver en goudpapier, het ophangen van sterren en andere versierselen. Het aanbidden van de maagd Maria, hoewel dit niet alleen bij kerst zo is, maar het komt wel voort uit de aanbidding van Isis.
Socrates schreef:jas schreef:[Ja en toch is het kerstfeest iets totaal anders dan dat heidens feest waar jij het over hebt. Alleen inhoudelijk al lijkt het er niet eens op.Maar goed, ik ga weer niet overnieuw beginnen. Jij zegt, geen kerst vieren want het stamt van een heidens feest af.
Ik zeg, vier kerst, zoveel mogelijk, liefst elke dag. Overigens vind ik het nog zo gek niet die zonnewende. Want dat past precies bij de tekst; het volk wat in duisternis wandelt zal een groot Licht zien. De tijd was donker, zowel maatschappelijk, religieus alsook in de natuur. En kijk, daar verschijnt Christus, de Zonne der gerechtigheid en verlicht dat alles. Dat is dus met recht een Zonnewende.
ehm.. vind je ook niet dat het door mij geïsoleerde eerste deel van je posting nogal bestreden wordt door je tweede deel?
Juist OMDAT kerst zoveel overeenkomsten vertoonde met de pre-christelijke variant daarvan heeft de kerk besloten dit feest juist op die datum te vieren.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten