De kerstboom

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 14 dec 2004 14:07

:mrgreen:

Zouden de engelen überhaupt langs willen komen, wanneer er zo'n foeilelijke boom in je kamer staat te vergaan?

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 14 dec 2004 14:18

jas schreef:[Ja en toch is het kerstfeest iets totaal anders dan dat heidens feest waar jij het over hebt. Alleen inhoudelijk al lijkt het er niet eens op.

Maar goed, ik ga weer niet overnieuw beginnen. Jij zegt, geen kerst vieren want het stamt van een heidens feest af.
Ik zeg, vier kerst, zoveel mogelijk, liefst elke dag. Overigens vind ik het nog zo gek niet die zonnewende. Want dat past precies bij de tekst; het volk wat in duisternis wandelt zal een groot Licht zien. De tijd was donker, zowel maatschappelijk, religieus alsook in de natuur. En kijk, daar verschijnt Christus, de Zonne der gerechtigheid en verlicht dat alles. Dat is dus met recht een Zonnewende.

ehm.. vind je ook niet dat het door mij geïsoleerde eerste deel van je posting nogal bestreden wordt door je tweede deel?

Juist OMDAT kerst zoveel overeenkomsten vertoonde met de pre-christelijke variant daarvan heeft de kerk besloten dit feest juist op die datum te vieren.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 14:31

maar dat was dan wel zeer maar ook zeer ongelukkig gekozen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

caprice

Berichtdoor caprice » 14 dec 2004 14:37

Raido schreef:oorspronkelijk heeft kerst ook niets met Christus te maken ;-) maar daar maak ik geen woorden meer aan vuil, kan er onderhand een scriptie over schrijven..

Vergelijking?

- Datum heidens feest = kerstfeest geworden, dus kerstfeest heeft niets met kerst te maken. (of hoe men het dan ook wil zeggen :roll: )

- Veilinggebouw wordt gebruikt als kerk*, dus het is geen kerk, want het gebouw was oorspronkelijk niet als kerk bedoeld.

*)1920 - 1922 in Benthuizen.

Waarom is het verkeerd om de datum een andere invulling te geven dan dat heidense feest? Dan komt het juist op die keuze aan om mee te doen met de wereld óf God te dienen, want je moet kiezen hoe je die dag gaat invullen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 dec 2004 14:41

Het probleem is Caprice, dat naast de datum er ook nog allerhande symbolen en rituelen van het zonnewendefeest worden toegepast bij kerst.

Daarnaast vind ik het eigenlijk overbodig om speciaal kerst te vieren, als het goed is is het elke dag kerst en wordt er iedere zondag aandacht geschonken aan het werk van Jezus. In de bijbel wordt nergens gesproken over een herdenking van de geboorte van Jezus. Hijzelf geeft enkel de opdracht om zijn lijden en sterven te gedenken d.m.v. het avondmaal.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 dec 2004 14:44

Pieter schreef:
Maja de Bij schreef:
Pieter schreef:een kitscherige, dure boom.

Wij hebben zo'n een met een kluit en met naalden die vast blijven zitten (alzo sprak de verkoper), nordster of zo iets heet dat. Kostte ons 12.50 euri.
Een kerstboom hoort kitsch te zijn!

Dat zal wel, maar daar houd ik juist niet van :D

Mijn huis is strak ingericht, dan zal ik me daar ineens zo'n foeilelijke boom met allerlei tierelantijnen, glitterballen en namaakengeltjes in huis halen. Nope. Maar als jij het mooi vindt, doen! Ik stook wel gewoon kaarsjes...

Ik las dat die kaarsenwalm kankerverwekkend is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 14 dec 2004 14:45

Sabra schreef:Het probleem is Caprice, dat naast de datum er ook nog allerhande symbolen en rituelen van het zonnewendefeest worden toegepast bij kerst.

Waar moet ik dan aan denken?
('Kerst'boom en kaarsjes?)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 dec 2004 14:50

o.a. Daarnaast het ophangen van zilver en goudpapier, het ophangen van sterren en andere versierselen. Het aanbidden van de maagd Maria, hoewel dit niet alleen bij kerst zo is, maar het komt wel voort uit de aanbidding van Isis.

caprice

Berichtdoor caprice » 14 dec 2004 14:52

Sabra schreef:o.a. Daarnaast het ophangen van zilver en goudpapier, het ophangen van sterren en andere versierselen. Het aanbidden van de maagd Maria, hoewel dit niet alleen bij kerst zo is, maar het komt wel voort uit de aanbidding van Isis.

Ik ben het met je eens dat dit niets met Kerst te maken heeft.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 15:07

ik heb nooit maar dan ook nooit gezegt dat het verkeerd is om kerst te vieren, nooit gezegt... waarom zegt iedereen dat? slaat niet echt ergens op.

IK HEB ALLEEN GEZEGT DAT HET KERST HEIDENSE GRONDEN HEEFT, EN DAT IS HET FEIT EN DAT WILLEN JULLIE GEWOON NIET ZIEN.

en straks ben ik weer een heiden zoals zovaak... jeuj!

caprice

Berichtdoor caprice » 14 dec 2004 15:13

De Kerst zelf was inderdaad niet nodig als wij niet van God afgevallen waren, en daarom ligt de oorzaak van dat dat Wonder nodig was in de mens, maar de Oorzaak dat Kerst er nog is, ligt in Hem.

Heidens was het. Die datum heeft nu een andere invulling gekregen. Dat hoeft toch niet ontkend te worden?

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 14 dec 2004 15:13

ben niet doof....

kerst is inderdaad een mengeling van heidense en christelijke tradities die zo op elkaar leken dat ze samengevoegd zijn. Simpel.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 15:28

Hoeft niet, maar het feit is dat dat wel gebeurd... en socrates ik weet dat je niet doof bent maar ik werd een beetje kriegel dat er voor de tweede keer wordt gezegt dat ik tegen kerst ben.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 15:51

Socrates schreef:
jas schreef:[Ja en toch is het kerstfeest iets totaal anders dan dat heidens feest waar jij het over hebt. Alleen inhoudelijk al lijkt het er niet eens op.

Maar goed, ik ga weer niet overnieuw beginnen. Jij zegt, geen kerst vieren want het stamt van een heidens feest af.
Ik zeg, vier kerst, zoveel mogelijk, liefst elke dag. Overigens vind ik het nog zo gek niet die zonnewende. Want dat past precies bij de tekst; het volk wat in duisternis wandelt zal een groot Licht zien. De tijd was donker, zowel maatschappelijk, religieus alsook in de natuur. En kijk, daar verschijnt Christus, de Zonne der gerechtigheid en verlicht dat alles. Dat is dus met recht een Zonnewende.

ehm.. vind je ook niet dat het door mij geïsoleerde eerste deel van je posting nogal bestreden wordt door je tweede deel?

Juist OMDAT kerst zoveel overeenkomsten vertoonde met de pre-christelijke variant daarvan heeft de kerk besloten dit feest juist op die datum te vieren.

Nee dat is onjuist. De datum is vastgesteld in samenhang met de datum van Pasen. De datum van Pasen is vastgesteld in samenhang met het Joodse Pesach. Het is allemaal na te lezen in elk fatsoenlijk boek over liturgiek.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2004 16:00

dat is niet! ik zal even wat schrift en uitleg geven.

De Paasdata

Het joodse Pesach en het christelijke paasfeest kunnen qua tijd ver uiteen liggen.

Het joodse Pesach begint op de avond van de 14e Nisan (omstreeks maart/april). De 14e Nisan valt op de dag dat het volle maan is en in de maand waarvan de 14e dag, van de nieuwe maan af gerekend, valt op of na de lente-equinox.

Het christelijke paasfeest (1e paasdag) begint volgens de christelijke kalender op de eerste zondag na de eerste volle maan vanaf het begin van de lente (20/21 maart). Daardoor kan het christelijke paasfeest in een periode van 34 dagen vallen, van 22 maart tot 25 april. Overigens valt Pasen in de Orthodoxe kerken zoals de Grieks Orthodoxe kerk om de zoveel jaar, dus niet ieder jaar, samen met dat van westerse kerken.

Pasen valt de komende jaren op de volgende data:

* 2004 11 april
* 2005 27 maart
* 2006 16 april
* 2007 8 april
* 2008 23 maart
* 2009 12 april
* 2010 4 april
* 2011 24 april

De kerstdatum heeft daar niks mee te maken..

Terug naar “Archief”