Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 dec 2004 01:02

Wat een nonsens, een stoplicht in de kerk.
Bij ons heeft niemand vaste plaatsen, gelukkig maar. Je kunt overal gaan zitten.

(zolang het maar niet bij mij achter het orgel is grrrr)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

André

Berichtdoor André » 14 dec 2004 01:53

Bij ons is er een "team" dat er op probeert te letten of er "vreemde" mensen bij ons op bezoek komen, deze mensen krijgen een persoonlijk welkom.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 dec 2004 07:37

Toch is het wat rot dat bij bijzondere diensten (doop en belijdenis bijvoorbeeld) de mensen uit de eigen gemeente terug zouden moeten omdat er heel veel mensen van buiten komen. De eredienst is er in de eerste plaats voor de samenkomst van de gemeente. Het lampje is een beetje overbodig als er toch al plaatsen genoeg zijn, maar juist bij bijzondere diensten is dat niet altijd het geval. Wel zou het een stuk helpen als een gemeente er in ieder geval voor zorgt dat er een vrijzit gedeelte is in de kerk. Als dat er niet meer afkan moet er naar een nieuw gebouw worden uitgekeken denk ik.

Vaya con Dios,

Parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 dec 2004 07:43

Van een dergelijke gemeente zou ik niet eens lid willen zijn. De houding die dit uitstraalt past absoluut niet in het bijbelse kader van het liefhebben van de naaste. Ook al zou je niet als gezin naast elkaar kunnen zitten, wat is het probleem?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 14 dec 2004 09:03

In mijn kerk hangen ook van die lampjes. Op zich kan ik de gedachte er achter wel begrijpen. Maar het heeft niet mijn voorkeur.

Ik (en anderen met mij) heb op onze ledenvergadering al meermaals gepleit voor het vrijgeven van de plaatsen, zodat iedereen kan gaan zitten waar 'ie wil. Vooral voor gasten is dat prettig.

Helaas, de oude garde in de gemeente schijnt nogal verknocht te zijn aan hun vaste stekkie, dus we krijgen het er vooralsnog niet door. Persoonlijk vind ik dat erg jammer.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 dec 2004 11:59

Komt dat groene lampje niet van het feit dat er vroeger in sommige gemeenten (er zijn er die dat nu nog steeds doen trouwens) zitplaatsen waren die bij opbod verkocht werden aan gemeenteleden?

Dus gasten mochten alleen op zitplaatsen van de gemeenteleden komen zitten als die gemeenteleden na een bepaald tijdstip niet op waren komen dagen.

Ik vind trouwens ook dat deze praktijk niet naar de bijbel is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 14 dec 2004 12:03

stel je voor dat je in de kerk komt en er zit iemand op jou plekje!
welkom vreemde, fijn dat je er bent, maar je krijgt geen plekje voor wij allemaal zitten!!

lekker christelijk!
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 14 dec 2004 13:01

Waar hebben we het weer over zeg!!!!

In mijn gemeente is het lampje ook afgeschaft(volgens veel reactie`s beter)

Dus eerst moest je 10 min voor de dienst in de kerk zitten, en dan was het mogelijk om altijd op dezelfde plaats te zitten.

Nu het afgeschaft is gaat het gemiddelde lid gewoon 5 min. eerder waardoor je de evt. gasten voor bent.

Dus wat maakt het uit!!!

Het belangrijkste is gewoon dat er goede kosters of andere personen zijn
die evt. gasten opvangen, en ze netjes een plaatsje geven.

En wat dan nog dat ik daar 5 min. op moet wachten, waar hebben we het
over zelfs misschien wel 5 min. wachten voor je een preek mag horen.
Wat worden we tegenwoordig toch onderdrukt :mrgreen:

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 dec 2004 13:07

wh schreef:Dus eerst moest je 10 min voor de dienst in de kerk zitten, en dan was het mogelijk om altijd op dezelfde plaats te zitten.

Nu het afgeschaft is gaat het gemiddelde lid gewoon 5 min. eerder waardoor je de evt. gasten voor bent.

Dus wat maakt het uit!!!

Het is inderdaad gewoon een mentaliteitskwestie.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 14 dec 2004 13:39

cire schreef:Tja, ik ben er niet voor, maar ik maak me er ook niet druk om.

Ik denk eigenlijk niet dat buitenkerkelijken/gasten zich daardoor niet welkom voelen. Wel of geen lampje, vang gasten bij de deur op en maak ze wegwijs :!:

... woorden uit mijn hart. Ik ben nog uit de tijd dat groene lampjes normaal waren. Nog nooit van iemand gehoord dat die dat als storend of ongastvrij ervaarde. Het hoorde bij de cultuur van toen!! En wat Cire zegt gebeurde toen ook al: mensen van buitenaf werden evengoed netjes begeleid naar een plaatsje, zonder dat ze erop hoefden te wachten.
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 dec 2004 14:38

Voor sommige mensen is het heel belangrijk om altijd op dezelfde plek te zitten. Ik begrijp dit niet. Het gaat toch niet om de plek waar je Gods boodschap hoort, maar dat je Gods boodschap hoort.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 14 dec 2004 14:41

Ik ben ook blij dat in onze kerk het lampje na de verbouwing niet meer teruggekomen is.
Mensen vonden het altijd bijzonder ongastvrij als ze als buitenstaander in de kerk waren. Je zag mensen ook allemaal helemaal verschrikt kijken als er een keer een ánder kwam zitten op de plek waar normaal die en die altijd zat. Dát zijn we niet gewend zeg!.... ;)

Maar goed, ik zat nog even te denken voor een voordeel van zo'n lampje: als iedereen vaste plaatsen heeft dan valt het eerder op als er een keer iemand niet is: een kans om je betrokkenheid te tonen dus: 'joh je was er niet zondag, was je ziek, was er iets, etc.'

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 14 dec 2004 14:42

Sabra schreef:Voor sommige mensen is het heel belangrijk om altijd op dezelfde plek te zitten. Ik begrijp dit niet. Het gaat toch niet om de plek waar je Gods boodschap hoort, maar dat je Gods boodschap hoort.

Ben ik het helemaal mee eens. Bij ons in de kerk heeft iedereen een eigen, vaste plaats toegewezen gekregen door de kerkenraad. Dit vind ik echt belachelijk.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 14 dec 2004 14:50

Doortje schreef:
Sabra schreef:Voor sommige mensen is het heel belangrijk om altijd op dezelfde plek te zitten. Ik begrijp dit niet. Het gaat toch niet om de plek waar je Gods boodschap hoort, maar dat je Gods boodschap hoort.

Ben ik het helemaal mee eens. Bij ons in de kerk heeft iedereen een eigen, vaste plaats toegewezen gekregen door de kerkenraad. Dit vind ik echt belachelijk.

... niet voor mensjes van makelij gelijk ik ben. Vanwege m'n psyche heb ik rust, reinheid en regelmaat nodig. Als ik niet m'n eigen plekje heb in church krijg ik et op m'n heupen en heb niks aan de dienst.
God geve mij, Jeruzalem,

dat ik eens op een dag

een pelgrim aan uw poorten ben

en dat ik binnen mag.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 dec 2004 14:52

Dan vraag ik mij serieus af wat daar de oorzaak van is. Het kan natuurlijk zijn dat mensen dit werkelijk nodig hebben om rustig in een dienst te zitten, maar daar moet toch overheen te stappen zijn?

Terug naar “Archief”