Jezus getrouwd?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 dec 2004 20:05

caprice schreef:Ik vraag me af wat de oorzaak van deze vraag is, want in Gods Woord kom je hier toch niets over tegen?

Om eerlijk te zijn geloof ik dat deze vraag actueel is geworden door een nonsens boek als de "Da Vinci Code".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 13 dec 2004 20:14

Jezus was volgens het Evangelie niet getrouwd. Eenmaal zal Hij wel trouwen, als Hij terugkomt op de wolken. Hij is dan de Bruidegom en de kerk is dan de bruid. Nu zijn we nog verloofd, de Heilige Geest is de verlovingsring die we van Hem gekregen hebben.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

caprice

Berichtdoor caprice » 13 dec 2004 20:15

Maja de Bij schreef:Jezus was volgens het Evangelie niet getrouwd. Eenmaal zal Hij wel trouwen, als Hij terugkomt op de wolken. Hij is dan de Bruidegom en de kerk is dan de bruid. Nu zijn we nog verloofd, de Heilige Geest is de verlovingsring die we van Hem gekregen hebben.

Ja, Zijn bruid is de kerk, dus Hij kán hier op aarde niet getrouwd zijn als menselijke gedaante.

Slotje, of heeft iemand nog iets zinnigs toe te voegen?

lin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lin » 13 dec 2004 20:49

Er hoeft niet altijd een oorzaak te zijn voor een vraag! Ik vroeg me gewoon af hoe anderen hier over denken!
Nou vraag ik me af (al weer) je hoort zoveel mensen zeggen ik wil Jezus volgen en op Hem gaan lijken....(nu ga ik er vanuit dat Jezus niet getrouwd was) dus moeten wij als man en vrouw wel trouwen?!
En Heer ik hou van U,
want U hield eerst van mij.
Uw liefde tilt mij op
en maakt mij vrij.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 dec 2004 20:49

lin schreef:Er hoeft niet altijd een oorzaak te zijn voor een vraag! Ik vroeg me gewoon af hoe anderen hier over denken!
Nou vraag ik me af (al weer) je hoort zoveel mensen zeggen ik wil Jezus volgen en op Hem gaan lijken....(nu ga ik er vanuit dat Jezus niet getrouwd was) dus moeten wij als man en vrouw wel trouwen?!

Jezus trouwt toch met eerbied gesproken met de kerk, Zijn zwarte bruid?

lin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lin » 13 dec 2004 20:51

caprice kun je dit even verduidelijken?!
En Heer ik hou van U,

Uw liefde tilt mij op

en maakt mij vrij.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 dec 2004 20:53

dus moeten wij als man en vrouw wel trouwen?!

genesis 2: 24
daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot 1 vlees zijn.

mattheus 19: 5 en 6
En gezegd heeft: Daarom zal een mens vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen, en die twee zullen tot een vlees zijn; Alzo dat zij niet meer twee zijn, maar een vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

lin
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor lin » 13 dec 2004 20:57

Ik las net in 1 Korinthe 7 Daarbij zegt Paulus: ik wou echter dat jullie christenen zo waren als ik: ongetrouwd (vers 7). Waarom zegt Paulus dit?

Ik denk dat dit te maken met het gericht zijn op en bezig zijn met God. Heb je een vrouw dan moet je haar onderhouden, haar lief hebben, tijd aan haar besteden er voor haar zijn. Paulus wil denk ik hier echter zeggen dat als je geen vrouw hebt, je de tijd die je daardoor over hebt aan God kan besteden, waardoor je Hem beter leert kennen. Daarbij ook: heb je een vrouw, dan zit je een beetje vast aan haar. Dit kan je als mens verhinderen om helemaal en totaal bezig te zijn met en voor God. Daarom geloof ik dat Jezus geen vrouw had. Hierdoor kon Hij zich 100% op God en op Gods wil richten.
En Heer ik hou van U,

Uw liefde tilt mij op

en maakt mij vrij.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 dec 2004 20:59

ik lees dit in de 1ste 2 verzen van jou bijbelboek:
1
Aangaande nu de dingen, waarvan gij mij geschreven hebt: het is een mens goed geen vrouw aan te raken.
2
Maar om der hoererijen wil zal een iegelijk man zijn eigen vrouw hebben, en een iegelijke vrouw zal haar eigen man hebben.

dus niet zomaar aan te raken denk ik.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 13 dec 2004 21:05

lin schreef:caprice kun je dit even verduidelijken?!

Zie de post van Maja (bovenaan).

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 dec 2004 21:38

caprice schreef:In mijn Bijbel lees ik nergens dat Jezus getrouwd is of zou zijn geweest. Hoe kan ook het reine samengaan met het onreine? Dat kan toch niet?

Blijkbaar wel, want Jezus liep hier op aarde rond en lag aan met hoeren en tollenaars.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2004 22:31

Ik geloof niet snel in roddels zonder bewijzen.... Als Hij getrouwd was had de bijbel er wel wat over gezegd. De mensen die beweren dat Hij getrouwd was, hoe komen ze daar aan? Vier ooggetuigen die dicht bij Hem leefden zeggen er niets over... lijkt me dus wel duidelijk wie er gelijk heeft....

Je gelooft toch ook niet alles wat in de Privé/Story staat?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 dec 2004 01:20

parsifal schreef:Zelf denk ik niet dat het principieel niet kan dat de Zoon van God zou trouwen. Hij was volop mens. Wijlen prof Graafland schreef eens Christus was in alles volop mens. Hij zou ook als puber wel zijn eerste zaadlozing hebben gehad. Seksualiteit is niet iets onreins in zichzelf.

Vaya con Dios,

Parsifal

Parcifal, ik heb over het algemeen nogal bewondering voor je Schriftkennis en de wijze waarop de dingen verwoordt, maar nu val je me een beetje tegen. Hoe kom je er bij dat een zaadlozing niet zondig zou zijn? Het is een puur vleselijk gebeuren. In 1 Joh 3:9 staat een tekst die weliswaar vaak alleen geestelijk verstaat wordt, maar ik wil toch ook de letterlijke tekst even onder de aandacht brengen; "Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want (Z)zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren".
Zaadlozingen gaan gepaard met zondige dromen. Jezus kan die dus sowieso niet gehad hebben.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 dec 2004 01:26

jas schreef:Het is een puur vleselijk gebeuren. In 1 Joh 3:9 staat een tekst die weliswaar vaak alleen geestelijk verstaat wordt, maar ik wil toch ook de letterlijke tekst even onder de aandacht brengen; "Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want (Z)zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren".

Ik zou toch denken dat dit over de heiligen (in de zin van: gelovigen) in het algemeen gaat, anders stond er niet "een iegelijk". Wat er dan precies bedoeld wordt met "zijn zaad blijft in hem" weet ik ook niet..

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 dec 2004 07:23

jas schreef:Parsifal

Hoe kom je er bij dat een zaadlozing niet zondig zou zijn? Het is een puur vleselijk gebeuren. In 1 Joh 3:9 staat een tekst die weliswaar vaak alleen geestelijk verstaat wordt, maar ik wil toch ook de letterlijke tekst even onder de aandacht brengen; "Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want (Z)zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren".
Zaadlozingen gaan gepaard met zondige dromen. Jezus kan die dus sowieso niet gehad hebben.[/quote]

Ik ben het met het laatste eens. De tekst die jij noemt is natuurlijk niet van toepassing op mensen. Hoe is het anders mogelijk een kind te verwekken. Dan zou ieder kind op basis van zonde geboren worden. Dat lijkt mij van niet.

Terug naar “Archief”