Ware leer, een onzinnig begrip

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 09 dec 2004 21:08

tja, "de ware leer"... de ware leer is m.i. de Bijbel (hoe verrassend), ik vind de GB van Nicea wel een aardige belijdenis van wat ieder christen zou moeten onderschrijven.

verder is het goed om in de gaten te houden: al had ik (dogmatisch gezien) de ware leer, en ik had de liefde niet, het ware niets (vrij naar 1 Korinthe 13)

natuurlijk is het belangrijk voor een christen om de Bijbel te onderzoeken, een plicht zelfs, en te proberen zo veel mogelijk van God te begrijpen, het doel hiervan moet uiteindelijk de navolging van Christus zijn, en niet het begrijpen an sich.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Ware leer, een onzinnig begrip

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 22:39

just_mary schreef:Persoonlijk vind ik het ook een term die je zoveel mogelijk moet vermijden. Want de ware leer heeft niet een mens, niet een kerkgenootschap in handen.
Er zijn wel een paar statements die ik essentieel vind, bijv. Heere Jezus is God en de Messias. Aan de hand van de Bijbel kun je nog een paar van die statements stellen. Niet ter vervanging van de Bijbel, maar wel als uitgangspunt, korte samenvatting van de belangrijkste punten.
Maar heb nooit begrijpen dat iemand een leer zo uitgebreid kan beschrijven, zoals Kersten bijvoorbeeld doet in zn dogmaboek. Door een leer zo uit te schrijven wordt het geloof in een systeem gezet en het geloof is niet in een leer te vangen.

Nee, nou sla je de spijker op de kop. Kersten kon dat zeker niet. Maar Calvijn kon dat wel hoor. Het niet erkennen van het feit dat er zoiets als een ware leer is, schept ruimte voor dwaling. Immers, waarmee zal dwaling anders bestreden kunnen worden dan met waarheid? Als er dan geen ware leer is, kan ook de dwaalleer niet bestreden worden. Het is een onlogische veronderstelling dat de ware leer niet bestaat. Net zomin als je kunt stellen dat God wel bestaat, maar de duivel niet. Of wel licht, maar geen duister. Zo moet er ook voor waarheid of dwaling een referentiekader zijn.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2004 22:42

Neehoor, als er geen ware leer is, is er ook geen dwaling, want je dwaalt pas als je afwijkt van de ware leer. 8)

Ik denk wel dat hoe gedetailleerder je je leer uitwerkt, hoe groter de kans is dat je zelf dwaalt en hoe eerder je van mening zult verschillen met medechristenen. Opzich hoeft dat laatste geen probleem te zijn, als maar wel in het oog wordt gehouden wat de echt onomstotelijke hoofdzaken zijn.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 22:59

Aragorn schreef:Neehoor, als er geen ware leer is, is er ook geen dwaling, want je dwaalt pas als je afwijkt van de ware leer. 8)

Ja, dat probeer ik te zeggen. :? Maar het feit dat er dwaalleringen bestaan is het beste bewijs voor het bestaan van een ware leer.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2004 23:10

jas schreef:
Aragorn schreef:Neehoor, als er geen ware leer is, is er ook geen dwaling, want je dwaalt pas als je afwijkt van de ware leer. 8)

Ja, dat probeer ik te zeggen. :? Maar het feit dat er dwaalleringen bestaan is het beste bewijs voor het bestaan van een ware leer.

Ligt eraan.. je kunt pas constateren dat er sprake is van dwaalleringen als je al verondersteld hebt dat er een ware leer is en gedefinieerd hebt wat die ware leer inhoudt. Dat is dus een soort van cirkelredenering.

Maargoed, ik loop maar een beetje irritant te doen -in jouw woorden- want ik ben het best met je eens dat er zowel een ware leer als een hoop dwaalleringen zijn. :wink: Ik denk alleen niet dat de ware leer tot in detail kenbaar is, maar misschien is de ware leer ook wel helemaal niet in menselijke gedachten en uitdrukkingen te vangen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 23:26

Aragorn schreef:
jas schreef:

Ligt eraan.. je kunt pas constateren dat er sprake is van dwaalleringen als je al verondersteld hebt dat er een ware leer is en gedefinieerd hebt wat die ware leer inhoudt. Dat is dus een soort van cirkelredenering.

Maargoed, ik loop maar een beetje irritant te doen -in jouw woorden- want ik ben het best met je eens dat er zowel een ware leer als een hoop dwaalleringen zijn. :wink: Ik denk alleen niet dat de ware leer tot in detail kenbaar is, maar misschien is de ware leer ook wel helemaal niet in menselijke gedachten en uitdrukkingen te vangen.

Er zit ook verschil in gradatie van dwalingen. Zo moet je onderscheid durven maken tussen grondstukken en de meer algemene zaken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2004 23:46

Inderdaad, daar schort het nogal eens aan heb ik de indruk. :)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 dec 2004 02:41

De hele term 'leer' slaat natuurlijk nergens op. Jas merkt terecht op dat dwalingen enkel kunnen worden bestreden met de bijbelse waarheid. Het probleem vind ik echter dat in de verschillende leren vaak zeer onbijbelse zaken worden voorgesteld en dat de bekende 'leren' voortkomen uit menselijke interpretaties van de bijbel. De bijbel is niet te begrijpen zonder gedegen kennis van de hebreeuwse taal en hebreeuwse symboliek, maar ik ben weinig dominees tegen gekomen die deze taal beheersen. De bijbel is een boek door en in eerste instantie voor Joden. Dit wordt nogal vaak vergeten.

LennartvdB
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LennartvdB » 13 dec 2004 11:08

De ware leer is natuurlijk niet onzinnig, want de ware leer is de leer overeenkomstig Gods Woord

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2004 11:13

En welke leer is dat?

Iedereen beweert daar patent op te hebben.... Terwijl er maar 1 leer helemaal waar kan zijn...

Dat ligt dus weer aan menselijke uitleggingen en waar je aan gewend bent.... Daarom denk ik dat de leer van mijn kerk goed is en denk jij dat misschien van de jouwe.... Maar als ik in een evangelische kerk was opgegroeid was ik bijvoorbeeld waarschijnlijk voor de volwassendoop geweest en had ik dat als een onderdeel van de juiste leer gezien.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 dec 2004 11:17

Marnix schreef:En welke leer is dat?

Iedereen beweert daar patent op te hebben.... Terwijl er maar 1 leer helemaal waar kan zijn...

Dat ligt dus weer aan menselijke uitleggingen en waar je aan gewend bent.... Daarom denk ik dat de leer van mijn kerk goed is en denk jij dat misschien van de jouwe.... Maar als ik in een evangelische kerk was opgegroeid was ik bijvoorbeeld waarschijnlijk voor de volwassendoop geweest en had ik dat als een onderdeel van de juiste leer gezien.

We lezen in Ps. 51:8; Zie, Gij hebt lust tot waarheid in het binnenste, en in het verborgene maakt Gij mij wijsheid bekend".
De Waarheid waar de Heere lust aan heeft, legt Hij ook Zelf in de harten van Zijn kinderen. Daardoor kunnen zij voor Hem een aangenaam reukoffer voortbrengen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 dec 2004 12:37

Sabra schreef:De hele term 'leer' slaat natuurlijk nergens op. Jas merkt terecht op dat dwalingen enkel kunnen worden bestreden met de bijbelse waarheid. Het probleem vind ik echter dat in de verschillende leren vaak zeer onbijbelse zaken worden voorgesteld en dat de bekende 'leren' voortkomen uit menselijke interpretaties van de bijbel. De bijbel is niet te begrijpen zonder gedegen kennis van de hebreeuwse taal en hebreeuwse symboliek, maar ik ben weinig dominees tegen gekomen die deze taal beheersen. De bijbel is een boek door en in eerste instantie voor Joden. Dit wordt nogal vaak vergeten.

Dat geldt dan vooral voor het OT neem ik aan?

LennartvdB schreef:De ware leer is natuurlijk niet onzinnig, want de ware leer is de leer overeenkomstig Gods Woord

Dat wordt ook niet gesteld. Het begrip ware leer is onzinnig, niet die leer zelf (mocht hij bestaan, want je kunt ook zeggen dat er geen ware leer is, alleen een bijbelse waarheid die z'n weerslag vindt in de verschillende leren van mensen).

jas schreef:De Waarheid waar de Heere lust aan heeft, legt Hij ook Zelf in de harten van Zijn kinderen. Daardoor kunnen zij voor Hem een aangenaam reukoffer voortbrengen.

Toch vind ik dat altijd een beetje een gevaarlijke redenering. Dan kun je toestanden krijgen waarin alles wat een kind van God zegt als de zuivere waarheid omtrent God's Woord aangemerkt wordt, terwijl hij misschien wel niks afweet van een juiste exegesen. Volgens mij zeggen ze dat in de OGG en GGiN ook..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2004 12:57

jas schreef:
Marnix schreef:En welke leer is dat?

We lezen in Ps. 51:8; Zie, Gij hebt lust tot waarheid in het binnenste, en in het verborgene maakt Gij mij wijsheid bekend".
De Waarheid waar de Heere lust aan heeft, legt Hij ook Zelf in de harten van Zijn kinderen. Daardoor kunnen zij voor Hem een aangenaam reukoffer voortbrengen.

Waarom is er dan tussen Zijn kinderen nog zoveel verschil in wat er geleerd wordt? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 dec 2004 14:54

Ik zou dus willen pleiten voor het afschaffen van de term 'leer'. Dit brengt natuurlijk heel veel verwarring met zich mee. Het enige wat daadwerkelijk van belang is, is dat wij geloven dat Yeshua de Messias is en dat Hij gestorven is voor onze zonden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 dec 2004 22:22

Sabra schreef:Ik zou dus willen pleiten voor het afschaffen van de term 'leer'. Dit brengt natuurlijk heel veel verwarring met zich mee. Het enige wat daadwerkelijk van belang is, is dat wij geloven dat Yeshua de Messias is en dat Hij gestorven is voor onze zonden.

Als je geen leer meer hebt, dan leer je dus niks.

Terug naar “Archief”