Sabra schreef:De hele term 'leer' slaat natuurlijk nergens op. Jas merkt terecht op dat dwalingen enkel kunnen worden bestreden met de bijbelse waarheid. Het probleem vind ik echter dat in de verschillende leren vaak zeer onbijbelse zaken worden voorgesteld en dat de bekende 'leren' voortkomen uit menselijke interpretaties van de bijbel. De bijbel is niet te begrijpen zonder gedegen kennis van de hebreeuwse taal en hebreeuwse symboliek, maar ik ben weinig dominees tegen gekomen die deze taal beheersen. De bijbel is een boek door en in eerste instantie voor Joden. Dit wordt nogal vaak vergeten.
Dat geldt dan vooral voor het OT neem ik aan?
LennartvdB schreef:De ware leer is natuurlijk niet onzinnig, want de ware leer is de leer overeenkomstig Gods Woord
Dat wordt ook niet gesteld. Het
begrip ware leer is onzinnig, niet die leer zelf (mocht hij bestaan, want je kunt ook zeggen dat er geen ware leer is, alleen een bijbelse waarheid die z'n weerslag vindt in de verschillende leren van mensen).
jas schreef:De Waarheid waar de Heere lust aan heeft, legt Hij ook Zelf in de harten van Zijn kinderen. Daardoor kunnen zij voor Hem een aangenaam reukoffer voortbrengen.
Toch vind ik dat altijd een beetje een gevaarlijke redenering. Dan kun je toestanden krijgen waarin alles wat een kind van God zegt als de zuivere waarheid omtrent God's Woord aangemerkt wordt, terwijl hij misschien wel niks afweet van een juiste exegesen. Volgens mij zeggen ze dat in de OGG en GGiN ook..