Ik zou willen beginnen te zeggen dat ik het een bijzonder ingewikkelde manier van bijbelstudie geven vind.
Om eerlijk te zijn kan ik er ook niet zoveel mee.
Wel jammer dat dit notabene voor de jeugd is bedoelt, het lijkt meer op een proefschrift, maargoed dat kan ook met mijn simpele manier van geloofsbeleving van doen hebben.
Hij spreekt over “een geheel van geestelijke ervaringen”.
Vrij lastige opgave voor jongelui lijkt mij dit, die nog niet de levenservaring hebben waar de schrijver op doelt.
Velen leven alsof er geen God is en wensen ook geen rekening met Hem te houden. Gelukkig zijn er ook jongeren die trouw de catechisaties en de JV bezoeken. Maar, daar blijft het dan bij! Ik weet wel dat ik niet in hun hart kan kijken. De Heere weet er gelukkig van.
Jammer dat er op de voorhand al zo denigrerend over de gemiddelde jeugd wordt gedacht.
Als u, als oudere, mag zeggen een kind van God te zijn, dan kunt u als geen ander begrijpen wat een jongere bedoelt.
Dit betwijfel ik ten zeerste.
En dan hoeft u ze niet de pas af te snijden met vragen als: ‘Heb je dit al beleefd? Heb je dat al beleefd? Heb je dit wel ondervonden? Is de Heere zó wel gekomen?’
Ja, want stel je toch eens voor zeg?
Ik denk dat je als oudere niet eens zoveel vragen moet stellen. Vertel maar hoe goed de Heere voor u geweest is, zodat die ander luistert, voedsel ontvangt en daarmee de nieuwe dag weer in kan.
Ooja, lieve ouders, vergeet dan vooral niet om ook iets te vertellen over de liefde van God.
En ouders probeer uw kinderen iets van uw persoonlijk geloof mee te geven, iets vanuit uw gevoel, ook eens een keer zonder bijbeltekst onderbouwd.
Of mag je zeggen: ‘Heere, ik heb U hartelijk lief. Heere mijner sterkte!’ Als dat zo is, dan reis je getroost naar het land hierboven!
JA NATUURLIJK MAG JE DAT ZEGGEN!!!!
En daarom kan ik ook zo vervelend weinig met zulk soort studies!! Probeer het toch eens wat minder gecompliceerd te brengen!!
Het kan zijn dat ik kwetsend ben geweest, maar je vroeg om een mening en het stuk rustig door te nemen.
PS: Bijna vergeten, het is me dus niet duidelijk geworden wat bevinding is, en met zoveel woorden lees je het ook wel in het document dat er geen vast omlijstte omschrijving voor is.