Bevinding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Bevinding

Berichtdoor caprice » 11 dec 2004 21:48

In het verleden is wel eens een topic geopend over 'Wat is bevinding?'
Deze is inmiddels gesloten in het archief verdwenen:
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=2321&highlight=bevinding

De vraag is: Wat vinden jullie van bevinding?

Hier nog een mooi document om eens rustig door te lezen (voor jongeren geschreven): http://www.jongerenavonden.nl/lezingen/bevindingbijjongerenanders.doc

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 11 dec 2004 23:25

Wat vind ik van bevinding...

Tja eigenlijk een beetje abstract begrip, moeilijk om er een voorstelling bij te maken. Wat moet ik me precies bij bevinding voorstellen? Zijn het de ervaringen van Gods kinderen, hoe ze het werk van God in hun hart ervaren? Wat ze precies beleven en doormaken? wordt dat nou met bevinding bedoeld? Dus eigenlijk moet je iets zelf meegemaakt hebben om er bevindelijk over te kunnen spreken. Dan spreek je dus over je eigen ervaringen. Bevinding is dan wel noodzakelijk, maar ik denk dat hier ook wel een gevaar in zit, dat de eigen bevinding tot norm wordt verheven.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2004 23:28

Ah, pas op catechesatie werd die vraag ook gesteld. Een meisje antwoordde: bevinding is dat je je erin kunt vinden. 8)

André

Berichtdoor André » 12 dec 2004 01:23

Ik zou willen beginnen te zeggen dat ik het een bijzonder ingewikkelde manier van bijbelstudie geven vind.
Om eerlijk te zijn kan ik er ook niet zoveel mee.
Wel jammer dat dit notabene voor de jeugd is bedoelt, het lijkt meer op een proefschrift, maargoed dat kan ook met mijn simpele manier van geloofsbeleving van doen hebben.
Hij spreekt over “een geheel van geestelijke ervaringen”.

Vrij lastige opgave voor jongelui lijkt mij dit, die nog niet de levenservaring hebben waar de schrijver op doelt.
Velen leven alsof er geen God is en wensen ook geen rekening met Hem te houden. Gelukkig zijn er ook jongeren die trouw de catechisaties en de JV bezoeken. Maar, daar blijft het dan bij! Ik weet wel dat ik niet in hun hart kan kijken. De Heere weet er gelukkig van.

Jammer dat er op de voorhand al zo denigrerend over de gemiddelde jeugd wordt gedacht.
Als u, als oudere, mag zeggen een kind van God te zijn, dan kunt u als geen ander begrijpen wat een jongere bedoelt.

Dit betwijfel ik ten zeerste.

En dan hoeft u ze niet de pas af te snijden met vragen als: ‘Heb je dit al beleefd? Heb je dat al beleefd? Heb je dit wel ondervonden? Is de Heere zó wel gekomen?’

Ja, want stel je toch eens voor zeg?
Ik denk dat je als oudere niet eens zoveel vragen moet stellen. Vertel maar hoe goed de Heere voor u geweest is, zodat die ander luistert, voedsel ontvangt en daarmee de nieuwe dag weer in kan.

Ooja, lieve ouders, vergeet dan vooral niet om ook iets te vertellen over de liefde van God.
En ouders probeer uw kinderen iets van uw persoonlijk geloof mee te geven, iets vanuit uw gevoel, ook eens een keer zonder bijbeltekst onderbouwd.

Of mag je zeggen: ‘Heere, ik heb U hartelijk lief. Heere mijner sterkte!’ Als dat zo is, dan reis je getroost naar het land hierboven!

JA NATUURLIJK MAG JE DAT ZEGGEN!!!!
En daarom kan ik ook zo vervelend weinig met zulk soort studies!! Probeer het toch eens wat minder gecompliceerd te brengen!!

Het kan zijn dat ik kwetsend ben geweest, maar je vroeg om een mening en het stuk rustig door te nemen.

PS: Bijna vergeten, het is me dus niet duidelijk geworden wat bevinding is, en met zoveel woorden lees je het ook wel in het document dat er geen vast omlijstte omschrijving voor is.

joris

Berichtdoor joris » 12 dec 2004 12:09

volgens mij is bevinding : indekken tegen een mogelijke vergissing van God en jezelf. Stel je voor dat God jou toch niet gekozen heeft. Stel je voor dat jij God verkeerd begrepen hebt.

Lees je bijbel en bidt erover en verheug je!!! wat is er nou toffer dan te burger te zijn van een koninkrijk van VREDE gerechtigheid en BLIJDSCHAP? Geen angst dus, want in de liefde is geen plaats voor angst (1joh)

wat vindt ik van bevinding?

Wat vindt jij ondertussen van GOd?

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 12 dec 2004 15:08

Andre,
Wat ik niet zo goed begrijp: waarom keur jij het af als er in het stukje gezegd wordt: "En dan hoeft u ze niet de pas af te snijden met vragen als: ‘Heb je dit al beleefd? Heb je dat al beleefd? Heb je dit wel ondervonden? Is de Heere zó wel gekomen?’
Dat vind ik juist positief, het gaat er inderdaad toch ook niet om of je dit of dat al wel beleefd hebt?
En daarnaast vind ik het zeker ook fijn als mensen iets van hun persoonlijk geloof vertellen, zoals er op aangedrongen wordt in het stukje.

Ik weet trouwens ook niet zo goed wat ik over bevinding moet zeggen hoor.

André

Berichtdoor André » 12 dec 2004 15:30

mini schreef:"En dan hoeft u ze niet de pas af te snijden met vragen als: ‘Heb je dit al beleefd? Heb je dat al beleefd? Heb je dit wel ondervonden? Is de Heere zó wel gekomen?’

Weet je Mini, ik zou zo graag willen weten wat er achter "dit" en "dat" en "zó" schuil gaat.
En dat ik daarna pas kan begrijpen of het inderdaad over persoonlijk geloof gaat of over vaagheden

Ik weet trouwens ook niet zo goed wat ik over bevinding moet zeggen hoor.

Hieruit mag ik concluderen dat je het document ook niet zo kunt volgen?
(ben ik iig niet de enige 8) )

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 12 dec 2004 15:48

Ik kan het document wel volgen, maar dan blijft altijd voor mij persoonlijk de vraag open staan: wanneer ben je dan een kind van God?

bevinding is wat Gods kinderen ervaren hebben. Ben ik een kind van God? Daarnaast als jouw ervaring er niet bij staat, is die dan onvoldoende?

André

Berichtdoor André » 12 dec 2004 16:56

mini schreef:Ik kan het document wel volgen, maar dan blijft altijd voor mij persoonlijk de vraag open staan: wanneer ben je dan een kind van God?

Dat bedoel ik, wat zul je dan in angst leven als je dat niet zeker weet.
Daarnaast als jouw ervaring er niet bij staat, is die dan onvoldoende?

Nee.
Maar ik zou zoals ik in mijn vorige post zei graag iets concreets daarover willen lezen.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 dec 2004 07:03

Andre schreef:PS: Bijna vergeten, het is me dus niet duidelijk geworden wat bevinding is, en met zoveel woorden lees je het ook wel in het document dat er geen vast omlijstte omschrijving voor is.

Calvijn: “Deze vroomheid (hij noemt het dus een vroomheid) is de met liefde tot God verbonden eerbied, welke kennis van Zijn weldaden wekt”. De bevinding wordt hier dus gekenmerkt met “eerbied”.
Het is dus, volgens Calvijn, een ervaring, die leidt tot eerbied. En daar laat hij zien, waar de bevinding ons brengt: het brengt ons in verwondering en eerbied voor God.

Wilhelmus a Brakel noemt bevinding in zijn “Redelijke Godsdienst”: on-dervinding. “Ondervinding is een godzalige oefening, bestaande in een verzameling van velerlei voorvallen om die te gebruiken tot nut van zichzelf en van anderen. De Heere wil dat Zijn volk een schat van ondervinding vergadert en die bij alle gelegenheden gebruikt. Deze schatten vergadert men uit het Woord Gods”.
Opvallend in deze beschrijving is dat het gaat om “velerlei voorvallen”. Het gaat niet om één of twee ervaringen en dat is alles. De Heere geeft veel te bevinden. Wat ook opvalt, is dat hij erop aandringt deze ervaringen te gebruiken tot nut van zichzelf (het je toch nog maar eens te binnen brengen wat de Heere gedaan heeft in je leven) en van anderen (kennelijk om hen jaloers te maken). Een derde opvallende zaak is, dat hij de vindplaats van de beleving aanwijst: de Schrift!

Drs. P. Buitelaar:: “Bevinding komt op uit de Schriften en is de gelovige bevestiging van de gemeenschap met en kennis van God in Christus, door de Heilige Geest, die getoetst wordt in het concrete leven, onder strijd en aanvechting en die consequenties heeft voor het leven in deze wereld”.

Ds. Moerkerken geeft de volgende definitie: ‘Bevinding is het geheel van geestelijke ervaringen, die Gods kinderen ondervinden, wanneer de Heilige Geest de weldaden die door Christus verworven zijn, komt toepassen”.

Zie artikel, tweede en derde bladzijde.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 13 dec 2004 12:20

En hoe weet je of het bevinding is of dat je het jezelf maar inbeeld?
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 dec 2004 12:29

De vraag is: Wat vinden jullie van bevinding?

Tsja, iedere gelovige heeft zo z'n bevindingen. (Sorry als dit plat klinkt, maar ik meen het serieus)

Waarschijnlijk bedoel je meer de vraag: wat is de rol van bevinding in het leven van een gelovige of in de preken?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 13 dec 2004 12:32

Zonder het artikel gelezen te hebben:

Bevinding is de ervaring van het leven in en uit het geloof.
The one thing you can give and still keep is your word.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 dec 2004 13:21

Ja, idd. Dat je bid en je weet dat je gebed echt gemeenschap is met God, en niet wat woorden die bij het plafond blijven hangen. Dat God middels de bijbel rechtstreeks tot je spreekt, woorden in je hart legt.

Ik denk dat dat bevinding is.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 dec 2004 13:23

Maarten schreef:Zonder het artikel gelezen te hebben:

Bevinding is de ervaring van het leven in en uit het geloof.

Agree. Op zichzelf een neutrale term, maar ondertussen aardig beladen heb ik de indruk.

Terug naar “Archief”