Openstaan voor buitenkerkelijken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 dec 2004 09:28

Als je spreekt over de kerk ben je m.i. sowieso fout bezig. De Kerk echter is een ander verhaal.

De Kerk: alle gelovigen. Zij zouden iedereen met open armen moeten ontvangen.

In de reformatorische cultuur en ook in de evangelische cultuur zie ik echter vaak een angst voor alles wat van buiten komt. Een angst voor ongelovigen. Een angst voor andersdenkenden.

Raido, zo'n enorme gemeente en slechts 60 jv'ers? Ik bedoel: het is inderdaad maar net wat je verwacht. En verbondenheid is iets anders als drie plaatselijke ger. gem's die goed contact met elkaar hebben. Iets HEEL anders.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2004 11:18

Hm ik denk dat we op dat punt van evangelische kerken nog een hoop kunnen leren.... Die hebben vaak de hele kerkdienst door mensen bijd e ingang staan als gastenopvang.... Daarnaast zijn ze er over het algemeen toch heel gastvrij.... het hangt alleen een beetje af van de grootte van een gemeente, hoe groter een geemente is, des te moeilijker is het om gastvrij te zijn... want vaak weet je bij een grote gemeente nauwelijks wie er allemaal lid is... en wie er zomaar komt kijken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 dec 2004 11:20

Marnix schreef:Hm ik denk dat we op dat punt van evangelische kerken nog een hoop kunnen leren.... Die hebben vaak de hele kerkdienst door mensen bijd e ingang staan als gastenopvang.... Daarnaast zijn ze er over het algemeen toch heel gastvrij.... het hangt alleen een beetje af van de grootte van een gemeente, hoe groter een geemente is, des te moeilijker is het om gastvrij te zijn... want vaak weet je bij een grote gemeente nauwelijks wie er allemaal lid is... en wie er zomaar komt kijken.

Toch begint ook bij sommige evangelische gemeenten nu de idee te leven, dat zij de ware Kerk zijn. Ze maken dezelfde fout, die sommige kerken in het verleden gemaakt hebben. M.a.w. ze hebben niks van de geschiedenis geleerd.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 13 dec 2004 11:23

Eens met Jas (dat dit nog mocht gebeuren!)

Daarbij: ik geloof niet dat ik veel wil leren van de evangelischen. Ook niet van refo's.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 dec 2004 11:57

60 jvers op de +16 jev ja... we zijn geloof ik de grootste van Nederland na Apeldoorn ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2004 12:37

jas schreef:
Marnix schreef:Hm ik denk dat we op dat punt van evangelische kerken nog een hoop kunnen leren.... Die hebben vaak de hele kerkdienst door mensen bijd e ingang staan als gastenopvang.... Daarnaast zijn ze er over het algemeen toch heel gastvrij.... het hangt alleen een beetje af van de grootte van een gemeente, hoe groter een geemente is, des te moeilijker is het om gastvrij te zijn... want vaak weet je bij een grote gemeente nauwelijks wie er allemaal lid is... en wie er zomaar komt kijken.

Toch begint ook bij sommige evangelische gemeenten nu de idee te leven, dat zij de ware Kerk zijn. Ze maken dezelfde fout, die sommige kerken in het verleden gemaakt hebben. M.a.w. ze hebben niks van de geschiedenis geleerd.

Ik heb dat anders nog niemand horen zeggen.... misschien dat een enkeling er zo over denkt maar verreweg het grootste deel doet dat niet.... je kan een kerk dus niet veroordelen op een paar mensen die doorslaan.... net zo goed als dat je de GKV of de GerGem niet kan veroordelen omdat er een enkeling denkt dat ze de enige ware kerk zijn...

Ik ben er niet bang voor hoor :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 13 dec 2004 18:11

Marnix schreef:Toch begint ook bij sommige evangelische gemeenten nu de idee te leven, dat zij de ware Kerk zijn. Ze maken dezelfde fout, die sommige kerken in het verleden gemaakt hebben. M.a.w. ze hebben niks van de geschiedenis geleerd.

Ik heb dat anders nog niemand horen zeggen.... misschien dat een enkeling er zo over denkt maar verreweg het grootste deel doet dat niet.... je kan een kerk dus niet veroordelen op een paar mensen die doorslaan.... net zo goed als dat je de GKV of de GerGem niet kan veroordelen omdat er een enkeling denkt dat ze de enige ware kerk zijn...

Ik weet niet of het ligt in de kerkelijke kleur, maar zeker speelt het feit dat sommige gemeenten denken dat ze de neige zijn. Vorige week werd ik aangesproken bij A'dam centraal. Ik was moe en ging nog even mijn wekelijkse gang maken naar mijn kroeg waar ik andere christenen ontmoet.

Een man sprak mij met de vraag of ik Jezus ontmoet had. Ik antwoorde positief en hij vroeg naar welke gemeente ik ging. Ik antwoorde mat een hollands antwoord, die en die kerk van die en die stroming . . . wrong answer. Of ik Jezus wel echt had ontmoet . . . en hoe ik dit wist. Ik voelde me redelijk overvallen omdat ik dit niet in drie woorden kan zeggen. ik zei dat ik van jezus veel geleerd heb in mijn leven en dat dit geleid heeft tot belangrijke keuzes. . . .Wrong answer . . . ik zat te veel in mijn hoofd.

pfft, ik kreeg een hekel aan die man en een andere gast vroefg waarom ik niet mee ging evangeliseren. Ik zei dat ik een, voor mij, belangrijk afspraak had met medechristenen. . . . wrong answer, die waren al bekeerd.

Uiteindelijk vertelde de andere man dat hij acht jaar geleden van de Islam bekeerd was tot het christendom. Dit trof mij en ik reageerde dat ik juist door die opmerking iets zag van Jezus. . . . wrong answer . . . ik gaf het op en liet de man achter met een vage indruk.

Dit soort ontmoetingen vind ik lastig. Ik neem iemand serieus omdat ik graag mijn medechristen support. Een grote stad met een verscheidenheid op het gebied van geloof . . . en dan geen dialoog of geinteresseerde houding. Ik heb hard lopen nadenken hoe ik deze benadering moest typeren . . . ik kwam helaas uit bij agressief en projecterend. Het gaf voor mij weer hoe er gekeken wordt naar andere kerken, de medechristen en niet-kerkelijken.

Mooi was wel dat ik de volgende dag een vrouw sprak bij een Portugees-talige gemeente bij mij om de hoek. Ik nam me voor om als uitgangspunt te vragen of ze vooral bidden voor de stad. dit werd positief opgevat en we hadden een wederzijds gesprek. dat geeft mij hoop en dan ervaar ik dat we allemaal op onze manier iets bijdragen. Haar reactie kon ik typeren als uitnodigend en bemoedigend. . . . met alle gevolgen vandien.

so far scape's omzwervingen, peace

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 dec 2004 21:54

Marnix schreef:
jas schreef:

Als je dit bagatelliseert ben je al fout bezig. Je ontkent dan het probleem en daardoor kan het voortwoekeren. Want ik heb het niet over een enkel individu die die mening is toegedaan, ik heb het over evangelische groepen in zn geheel die dat denken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 dec 2004 21:58

jas schreef:Als je dit bagatelliseert ben je al fout bezig. Je ontkent dan het probleem en daardoor kan het voortwoekeren. Want ik heb het niet over een enkel individu die die mening is toegedaan, ik heb het over evangelische groepen in zn geheel die dat denken.

Tjah, ik denk dat je het overal tegenkomt. De uiterst rechtse kerken denken dat niemand zo rechtzinnig en dus dicht bij de waarheid zit als zij, evangelischen zien zichzelf als de meest juiste kerk omdat ze zich niet teveel laten leiden door vaste structuren en dogma's, en hersteld hervormden vinden dat zij toch maar weer de juiste balans tussen links en rechts gevonden hebben.
Dat soort gedachten zie je altijd bij religieuze groeperingen en is dus opzich niets vreemds. Maar het kan wel gevaarlijk zijn, dus je moet er wel voor oppassen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 dec 2004 22:19

scape schreef:
Marnix schreef:Toch begint ook bij sommige evangelische gemeenten nu de idee te leven, dat zij de ware Kerk zijn. Ze maken dezelfde fout, die sommige kerken in het verleden gemaakt hebben. M.a.w. ze hebben niks van de geschiedenis geleerd.

Ik weet niet of het ligt in de kerkelijke kleur, maar zeker speelt het feit dat sommige gemeenten denken dat ze de neige zijn. Vorige week werd ik aangesproken bij A'dam centraal. Ik was moe en ging nog even mijn wekelijkse gang maken naar mijn kroeg waar ik andere christenen ontmoet.

Een man sprak mij met de vraag of ik Jezus ontmoet had. Ik antwoorde positief en hij vroeg naar welke gemeente ik ging. Ik antwoorde mat een hollands antwoord, die en die kerk van die en die stroming . . . wrong answer. Of ik Jezus wel echt had ontmoet . . . en hoe ik dit wist. Ik voelde me redelijk overvallen omdat ik dit niet in drie woorden kan zeggen. ik zei dat ik van jezus veel geleerd heb in mijn leven en dat dit geleid heeft tot belangrijke keuzes. . . .Wrong answer . . . ik zat te veel in mijn hoofd.

pfft, ik kreeg een hekel aan die man en een andere gast vroefg waarom ik niet mee ging evangeliseren. Ik zei dat ik een, voor mij, belangrijk afspraak had met medechristenen. . . . wrong answer, die waren al bekeerd.

Uiteindelijk vertelde de andere man dat hij acht jaar geleden van de Islam bekeerd was tot het christendom. Dit trof mij en ik reageerde dat ik juist door die opmerking iets zag van Jezus. . . . wrong answer . . . ik gaf het op en liet de man achter met een vage indruk.

Dit soort ontmoetingen vind ik lastig. Ik neem iemand serieus omdat ik graag mijn medechristen support. Een grote stad met een verscheidenheid op het gebied van geloof . . . en dan geen dialoog of geinteresseerde houding. Ik heb hard lopen nadenken hoe ik deze benadering moest typeren . . . ik kwam helaas uit bij agressief en projecterend. Het gaf voor mij weer hoe er gekeken wordt naar andere kerken, de medechristen en niet-kerkelijken.

Mooi was wel dat ik de volgende dag een vrouw sprak bij een Portugees-talige gemeente bij mij om de hoek. Ik nam me voor om als uitgangspunt te vragen of ze vooral bidden voor de stad. dit werd positief opgevat en we hadden een wederzijds gesprek. dat geeft mij hoop en dan ervaar ik dat we allemaal op onze manier iets bijdragen. Haar reactie kon ik typeren als uitnodigend en bemoedigend. . . . met alle gevolgen vandien.

Ik krijg zo de indruk dat die meneer niet snapt dat niet iedereen de gave heeft om op die manier te evangeliseren. Er is toch niet maar 1 goed antwoord op al die vragen die hij stelde?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2004 22:26

scape schreef:

Tja, de mensen die later bekeerd worden zijn vaak wat extremer :D Denk aan Abdul Jabbar van der Ven. Je hebt wel wat extremere types.... kom je in de richting van De Deur en zo.... Weet je van welke kerk die man lid was?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 dec 2004 22:40

Marnix schreef:Tja, de mensen die later bekeerd worden zijn vaak wat extremer :D Denk aan Abdul Jabbar van der Ven. Je hebt wel wat extremere types.... kom je in de richting van De Deur en zo.... Weet je van welke kerk die man lid was?

Inderdaad ja.. zitten die alleen in Ede (De Deur)? Redelijk agressieve bekeringstechnieken houden die erop na. Zo van: je moet nu voor Jezus kiezen, anders heb je Hem verworpen en kun je het wel vergeten. oid.. :roll:

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 14 dec 2004 10:15

Marnix schreef:Weet je van welke kerk die man lid was?

Nee, in ieder geval wel lid van een gemeente die in het besef leeft dat een ieder die geen lid is als buitenkerkelijk wordt beschouwd.

peace, scape

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 14 dec 2004 13:24

Napoleon schreef:
Raido schreef:*ahum* kom dan eens in Rijssen, ik kerk zelf Ger.Gem (Noord) we hebben zo'n 1500 leden en daarnaast nog twee Ger.Gem kerken met 600 en 2000 leden, toch kent bijna iedereen elkaar, en zijn veel mensen meelevend, we hebben een 16+ JeV van meer dan 60 personen. Relatie binnen de gemeente is dus echt heel groot en hiermee wil ik dus het vooroordeel van Tijn ontkennen.

hm... ik kom uit een iets minder grote ger. gem (ongeveer 600 leden), met zo'n 75 leden van de 16+JV, en toch vind ik de relatie binnen de gemeente vrij matig. bij het waardeoordeel hierover is het ook belangrijk wat je ervan verwacht. en een vraag om in dit topic op voort te borduren:

wat mag je verwachten van een christengemeente?

Interessante vraag.

Ook ik ben lid van een GG (zo'n 1500 leden). Enerzijds voel ik me daar goed thuis, maar er zijn ook zaken die ik graag anders wil zien. De vraag is hoe je daar mee moet omgaan.

Ik zou willen dat de gemeente veel opener was naar buiten toe, maar tegelijkertijd is er ook binnen de gemeente wat dat betreft nog een wereld te winnen, want teveel gemeenteleden lopen langs elkaar heen zonder dat er een band is.

Ik zou willen dat er meer diversiteit was in de dominees die komen preken, maar tegelijkertijd ben ik blij dat er überhaupt dominees komen.

Ik zou willen dat er meer aandacht was voor jeugdwerk, met name onder de wat oudere jeugd, maar tegelijkertijd groeit het jeugdwerk onder de jongere jeugd explosief.

Zo zijn er nog wel meer zaken op te noemen. Het moeilijke blijft altijd waar je het zwaartepunt van je wensen moet leggen...

Ik ben er nog niet uit.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 dec 2004 13:26

Bij ons, PKN Berkenwoude, 800 leden (helft van het dorp) en met bijna 200 zitplaatsen, is het zo dat gasten hartelijk welkom worden geheten door zowel de ontvangend ouderling als gemeenteleden. In de OK Schoonhoven is het niet anders (al doet de dienstdoend koster het welkomswerk, gemeenteleden komen altijd naast nieuwelingen zitten omdat de liturgie nogal complex is)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”