Marnix schreef:Toch begint ook bij sommige evangelische gemeenten nu de idee te leven, dat zij de ware Kerk zijn. Ze maken dezelfde fout, die sommige kerken in het verleden gemaakt hebben. M.a.w. ze hebben niks van de geschiedenis geleerd.
Ik heb dat anders nog niemand horen zeggen.... misschien dat een enkeling er zo over denkt maar verreweg het grootste deel doet dat niet.... je kan een kerk dus niet veroordelen op een paar mensen die doorslaan.... net zo goed als dat je de GKV of de GerGem niet kan veroordelen omdat er een enkeling denkt dat ze de enige ware kerk zijn...
Ik ben er niet bang voor hoor

Ik weet niet of het ligt in de kerkelijke kleur, maar zeker speelt het feit dat sommige gemeenten denken dat ze de neige zijn. Vorige week werd ik aangesproken bij A'dam centraal. Ik was moe en ging nog even mijn wekelijkse gang maken naar mijn kroeg waar ik andere christenen ontmoet.
Een man sprak mij met de vraag of ik Jezus ontmoet had. Ik antwoorde positief en hij vroeg naar welke gemeente ik ging. Ik antwoorde mat een hollands antwoord, die en die kerk van die en die stroming . . . wrong answer. Of ik Jezus wel echt had ontmoet . . . en hoe ik dit wist. Ik voelde me redelijk overvallen omdat ik dit niet in drie woorden kan zeggen. ik zei dat ik van jezus veel geleerd heb in mijn leven en dat dit geleid heeft tot belangrijke keuzes. . . .Wrong answer . . . ik zat te veel in mijn hoofd.
pfft, ik kreeg een hekel aan die man en een andere gast vroefg waarom ik niet mee ging evangeliseren. Ik zei dat ik een, voor mij, belangrijk afspraak had met medechristenen. . . . wrong answer, die waren al bekeerd.
Uiteindelijk vertelde de andere man dat hij acht jaar geleden van de Islam bekeerd was tot het christendom. Dit trof mij en ik reageerde dat ik juist door die opmerking iets zag van Jezus. . . . wrong answer . . . ik gaf het op en liet de man achter met een vage indruk.
Dit soort ontmoetingen vind ik lastig. Ik neem iemand serieus omdat ik graag mijn medechristen support. Een grote stad met een verscheidenheid op het gebied van geloof . . . en dan geen dialoog of geinteresseerde houding. Ik heb hard lopen nadenken hoe ik deze benadering moest typeren . . . ik kwam helaas uit bij agressief en projecterend. Het gaf voor mij weer hoe er gekeken wordt naar andere kerken, de medechristen en niet-kerkelijken.
Mooi was wel dat ik de volgende dag een vrouw sprak bij een Portugees-talige gemeente bij mij om de hoek. Ik nam me voor om als uitgangspunt te vragen of ze vooral bidden voor de stad. dit werd positief opgevat en we hadden een wederzijds gesprek. dat geeft mij hoop en dan ervaar ik dat we allemaal op onze manier iets bijdragen. Haar reactie kon ik typeren als uitnodigend en bemoedigend. . . . met alle gevolgen vandien.
so far scape's omzwervingen, peace