Raido schreef:Efeze 5 schreef:28 Alzo zijn de mannen schuldig hun eigen vrouwen lief te hebben, gelijk hun eigen lichamen. Die zijn eigen vrouw liefheeft, die heeft zichzelven lief.
29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het, gelijkerwijs ook de Heere de Gemeente.
Ik snap die tekst dus echt niet, er zijn zoveel mensen die zichzelf haten, ik ook, om mijn persoon, karakter en de dingen die ik doe. Toch hou ik echt van mijn vriendin, met alles wat ik in mij heb, maar dat zegt niet dat ik mijzelf lief heb... wie helpt mij uit de brand?
Het lijkt er soms op dat mensen dingen doen waaruit blijkt dat ze hun lichaam haten. Sommige handelingen schijnen tegen het lichaam gericht te zijn. Ik noem enkele; roken, drinken, drugs, zichzelf beschadigen (automutulatie), zelfmoord. Deze handelingen, zijn dan wel niet goed voor het lichaam, maar komen wel voort uit de wil om het vlees te behagen. Met 'het vlees' wordt hier dus niet letterlijk het lichaam bedoeld, maar het vlees, dat is de oude mens, het gedeelte wat wij met ons meedragen tot aan onze dood en wat strijdt tegen de vernieuwde geest. Het vlees is dat deel van het lichaam wat nog zondigt. Bij sommigen is er verder niets, omdat ze nog niet wedergeboren zijn. Bij wedergeborenen is het het deel dat bestaat naast het deel wat vernieuwd is.
Hoewel bijv. automutulatie een daad is tegen het welzijn van het lichaam, is het tevens een daad die onze oude natuur pleegt uit liefde tot de zonde, dat is; uit het vlees. Ook zelfmoord is zo'n daad. Onze vleselijke natuur, overal gesteund door satan, wil niets liever dan zondigen.Hoewel zelfmoord een daad is waardoor het lijkt of mensen zichzelf haten, is het tegendeel waar. Het is juist uit een overdreven eigenliefde met verlies van elk gevoel van proportionaliteit, waarom een mens zelfmoord pleegt. Hij is dan immers van alle problemen af? Eigenliefde, houdt dus niet automatisch in, een automatisch keus voor zelfbehoud, maar veeleer voor destructie.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )