Je zelf haten...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Je zelf haten...

Berichtdoor Raido » 11 dec 2004 11:35

Efeze 5 schreef:28 Alzo zijn de mannen schuldig hun eigen vrouwen lief te hebben, gelijk hun eigen lichamen. Die zijn eigen vrouw liefheeft, die heeft zichzelven lief.
29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het, gelijkerwijs ook de Heere de Gemeente.

Ik snap die tekst dus echt niet, er zijn zoveel mensen die zichzelf haten, ik ook, om mijn persoon, karakter en de dingen die ik doe. Toch hou ik echt van mijn vriendin, met alles wat ik in mij heb, maar dat zegt niet dat ik mijzelf lief heb... wie helpt mij uit de brand?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 dec 2004 11:47

tot er meer exegetische antwoorden komen, wil ik wel een poging wagen:

ik kan me voorstellen dat je een ambivalente houding ten opzichte van jezelf hebt. ten eerste weet je wie je zelf bent (na een beetje zelfonderzoek), en je weet ook wat er in de krochten van je geest leeft. Aan de andere kant geloof ik er niet in dat je jezelf als geheel haat. een deel van jezelf kan ik me voorstellen, maar waar ik me weer niets bij voor kan stellen is dat mensen bijv. jaloers worden op zichzelf als ze promotie maken o.i.d. uiteraard speelt je zelfbeeld hierin een aardige rol. verder springen de meeste mensen als er opeens een auto op zich afkomt toch wel opzij, (terecht overigens) waar voor mij toch wel een klein stukje eigenliefde/lijfsbehoud uit blijkt. verder heb ik het idee dat deze tekst vooral ingaat op het lichaam, maar ik ben hier wat voorzichtig mee, omdat ik er geen verklaring/andere vertaling op nageslagen heb, en ik dus de context waarin ik het moet lezen niet helemaal helder heb.

verder:
Die zijn eigen vrouw liefheeft, die heeft zichzelven lief.

misschien is dit te omschrijven als 'impliciete liefde'. jij houdt van je vriendin, jouw vriendin ws. ook van jou. dus jij houdt ook van het deel van je vriendin dat van jou houdt, waardoor dus impliciet die liefde weer op jezelf teruggeprojecteerd word.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 11 dec 2004 11:47

Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het, gelijkerwijs ook de Heere de Gemeente.

Als ik deze tekst zo lees, dan denk ik dat je het woordje gehaat of haat vooral goed moet bekijken, want je ziet in dit vers dat het haten van je lichaam in verband wordt gebracht met het voeden van je lichaam. Ik denk persoonlijk dat er hier gesproken wordt over het verwaarlozen van je lichaam en dus het haten van de daden van je lichaam(want ik denk dat je dat bedoelt) wordt hier niet genoemd, want dat zaait satan in je hart als hij de kans krijgt. En dus heeft iedereen daar weleens mee te maken gehad denk ik.

Maar wat ik echt gaaf vind in deze tekst is de belofte van God, dat Hij altijd zn gemeente zal onderhouden!!! Echt heerlijk is dat!!!
Laat je leiden door Hem!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2004 12:27

Misschien is er ook wel een verschil tussen het haten van jezelf en het haten van bepaalde karaktereigenschappen.

De bijbel roept op om jezelf lief te hebben... maar ook om een hekel te hebben aan je zonden, je slechte karaktereigenschappen, je "oude natuur"... Ik denk dat dat het geval is en dat is iets anders dan jezelf haten... het is de zonde haten.... en alles wat daar het gevolg van is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 dec 2004 23:27

Tijn schreef:Als ik deze tekst zo lees, dan denk ik dat je het woordje gehaat of haat vooral goed moet bekijken, want je ziet in dit vers dat het haten van je lichaam in verband wordt gebracht met het voeden van je lichaam. Ik denk persoonlijk dat er hier gesproken wordt over het verwaarlozen van je lichaam en dus het haten van de daden van je lichaam(want ik denk dat je dat bedoelt) wordt hier niet genoemd, want dat zaait satan in je hart als hij de kans krijgt. En dus heeft iedereen daar weleens mee te maken gehad denk ik.

Maar er zijn toch ook genoeg mensen die hun lichaam verwaarlozen, niet meer eten en omkomen in hun eigen vuil?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 dec 2004 01:11

Heremieten oftewel kluizenaars...

*houdt wel van zichzelf, zonder in zelfverheerlijking te vervallen*
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Je zelf haten...

Berichtdoor jas » 12 dec 2004 20:55

Raido schreef:
Efeze 5 schreef:28 Alzo zijn de mannen schuldig hun eigen vrouwen lief te hebben, gelijk hun eigen lichamen. Die zijn eigen vrouw liefheeft, die heeft zichzelven lief.
29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het, gelijkerwijs ook de Heere de Gemeente.

Ik snap die tekst dus echt niet, er zijn zoveel mensen die zichzelf haten, ik ook, om mijn persoon, karakter en de dingen die ik doe. Toch hou ik echt van mijn vriendin, met alles wat ik in mij heb, maar dat zegt niet dat ik mijzelf lief heb... wie helpt mij uit de brand?

Het lijkt er soms op dat mensen dingen doen waaruit blijkt dat ze hun lichaam haten. Sommige handelingen schijnen tegen het lichaam gericht te zijn. Ik noem enkele; roken, drinken, drugs, zichzelf beschadigen (automutulatie), zelfmoord. Deze handelingen, zijn dan wel niet goed voor het lichaam, maar komen wel voort uit de wil om het vlees te behagen. Met 'het vlees' wordt hier dus niet letterlijk het lichaam bedoeld, maar het vlees, dat is de oude mens, het gedeelte wat wij met ons meedragen tot aan onze dood en wat strijdt tegen de vernieuwde geest. Het vlees is dat deel van het lichaam wat nog zondigt. Bij sommigen is er verder niets, omdat ze nog niet wedergeboren zijn. Bij wedergeborenen is het het deel dat bestaat naast het deel wat vernieuwd is.
Hoewel bijv. automutulatie een daad is tegen het welzijn van het lichaam, is het tevens een daad die onze oude natuur pleegt uit liefde tot de zonde, dat is; uit het vlees. Ook zelfmoord is zo'n daad. Onze vleselijke natuur, overal gesteund door satan, wil niets liever dan zondigen.Hoewel zelfmoord een daad is waardoor het lijkt of mensen zichzelf haten, is het tegendeel waar. Het is juist uit een overdreven eigenliefde met verlies van elk gevoel van proportionaliteit, waarom een mens zelfmoord pleegt. Hij is dan immers van alle problemen af? Eigenliefde, houdt dus niet automatisch in, een automatisch keus voor zelfbehoud, maar veeleer voor destructie.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 dec 2004 10:31

automutulatie doe je niet direct om zonde te doen, maar vooral omdat je jezelf zo haat dat je jezelf daarom pijn wilt doen, je zelf wilt straffen. En ik kan je vertellen dat het eigenlijk best fijn is om je zelf pijn te doen, als je pijn verwacht en pijn aan ziet komen, kun je van pijn genieten, het geef een soort van rust als je op een brandende rug in je bed kunt liggen...

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 13 dec 2004 10:33

Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het, gelijkerwijs ook de Heere de Gemeente.

Met 'het vlees' wordt hier dus niet letterlijk het lichaam bedoeld, maar het vlees, dat is de oude mens, het gedeelte wat wij met ons meedragen tot aan onze dood en wat strijdt tegen de vernieuwde geest.

U bedoelt het omgekeerde, neem ik aan. Voor vlees staat in het Grieks 'sarka' wat dus letterlijk vlees betekent. Paulus gebruikt het woord in verschillende betekenis: om aan te geven dat er geen vlees van afgodenoffers mag worden gegeten, om de 'oude mens' mee aan te duiden, en vlees als het gehele lichaam. Duidelijk wordt hier het laatste bedoeld.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 dec 2004 11:34

Raido schreef:automutulatie doe je niet direct om zonde te doen, maar vooral omdat je jezelf zo haat dat je jezelf daarom pijn wilt doen, je zelf wilt straffen. En ik kan je vertellen dat het eigenlijk best fijn is om je zelf pijn te doen, als je pijn verwacht en pijn aan ziet komen, kun je van pijn genieten, het geef een soort van rust als je op een brandende rug in je bed kunt liggen...

Ja hiermee bewijs je dat ik de spijker op de kop sla. Want je zegt zelf dat het eigenlijk best fijn is. Dus behaag je het vlees.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 dec 2004 12:02

Nee, daarom doe je dat niet, je doet het om je zelf te pijnigen omdat je jezelf haat... niet om je vlees te behagen....

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 13 dec 2004 12:24

Raido schreef:automutulatie doe je niet direct om zonde te doen, maar vooral omdat je jezelf zo haat dat je jezelf daarom pijn wilt doen, je zelf wilt straffen. En ik kan je vertellen dat het eigenlijk best fijn is om je zelf pijn te doen, als je pijn verwacht en pijn aan ziet komen, kun je van pijn genieten, het geef een soort van rust als je op een brandende rug in je bed kunt liggen...

Automutilatie word niet alleen gedaan uit zelfhaat. Het gebeurt vrij vaak (volgens mij meestal) uit een poging om met lichamelijke pijn de innerlijke pijn te stillen.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 13 dec 2004 12:27

jas schreef:Ja hiermee bewijs je dat ik de spijker op de kop sla. Want je zegt zelf dat het eigenlijk best fijn is. Dus behaag je het vlees.

Tja, wat is fijn! Je denkt toch niet dat mensen die automutileren blij zijn of een lekker gevoel hebben als ze klaar zijn met snijden of branden?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 13 dec 2004 12:29

sommige mensen kunnen niet de ander liefhebben als zichzelf. Ze hebben de ander meer lief dan zichzelf. God vraagt van ons de ander lief te hebben als onszelf, dat betekent dat we ook onzelf lief moeten hebben zoals we de ander liefhebben.
The one thing you can give and still keep is your word.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 dec 2004 12:47

Acire schreef:
jas schreef:Ja hiermee bewijs je dat ik de spijker op de kop sla. Want je zegt zelf dat het eigenlijk best fijn is. Dus behaag je het vlees.

Tja, wat is fijn! Je denkt toch niet dat mensen die automutileren blij zijn of een lekker gevoel hebben als ze klaar zijn met snijden of branden?

Het voelt niet lekker.... maar het helpt wel om andere gevoelens te vergeten.... net als bijvoorbeeld alcohol, drugs.... is het nou echt fijn? Nee... maar je vergeet er wel andere dingen door... vandaar dat het verslavend is, als je weer wat hebt weet je hoe je het tenminste even kan vergeten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”