[NIEUW] (1563) "Wij hebben (..)drie kinderen en mijn vr

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

[NIEUW] (1563) "Wij hebben (..)drie kinderen en mijn vr

Berichtdoor Sabra » 13 dec 2004 01:53

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/an ... aul23.html

Ik vind dit antwoord ronduit schandalig. De vraagsteller heeft te maken met een serieus probleem en in het antwoord wordt hij neergezet als een onnadenkend mens en iemand die louter op zichzelf gericht is. Deze dominee heeft het over rationele argumenten die de vraagsteller aandraagt, maar het enige wat de vraagsteller doet is het stellen van veel vragen die voor hem relevant zijn en waar hij blijkbaar erg mee zit. Het is nogal een grote verantwoordelijkheid, het krijgen van een kind. Achteloos wordt nog toegevoegd dat het huwelijk niet bedoeld is om zoveel mogelijk kinderen te krijgen, m.a.w. zeur niet over het krijgen van 4 kinderen, wat dat is geen groot aantal. Ver beneden de maat dit antwoord.

P.S. Wie is die dominee H. Paul eigenlijk.
Laatst gewijzigd door Sabra op 13 dec 2004 02:25, 1 keer totaal gewijzigd.

André

Berichtdoor André » 13 dec 2004 02:18

Inderdaad een bikkelhard antwoord, zonder ook maar een greintje inlevingsvermogen
Wie deze zegen verandert in een last, heeft God tegen zich.

Ik heb nergens de vraagsteller horen zeggen dat het een last is, maargoed.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 13 dec 2004 04:44

Het "schandalig" (van Sabra) en "bikkelhard" (van Andre) vind ik nog wel meevallen. Maar het is allemaal wel wat kort door de bocht, en ik deel de mening van de dominee ook niet.

Wat hier speelt, is een probleem wat ik vaker zie in deze rubriek. Iemand probeert, om wat voor reden dan ook, zijn/haar vraag beknopt te houden. En vervolgens heb ik de indruk dat de leden van het panel nauwelijks tijd hebben om uitgebreid op vragen in te gaan.

M.i. is het onmogelijk om, zoals Ds. Paul doet, in 15 regels een goed antwoord te geven. Als het zo kort moet, dan kan er ook geen enkele betrokkenheid met de vraagsteller zijn, en krijg je snel standaard-antwoorden. Ik heb zelfs de indruk dat de dominee het probleem niet goed begrijpt. En dan krijg je kort-door-de-bocht-antwoorden als:
"Wie deze zegen verandert in een last, heeft God tegen zich." en flauwe tegenvragen als: "Weet u dat u wèl drie kinderen kunt opvoeden en van het nodige kunt voorzien?"

Ik denk dat de vraagsteller niets aan dit antwoord heeft. En het verbaast mij eerlijkgezegd, dat ds. Paul dat zelf ook niet begrijpt. De kans lijkt mij groot dat als de vraagsteller een gesprek met Ds. Paul zou hebben, zij samen een heel eind verder zouden komen, dan dit magere resultaat.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 13 dec 2004 10:43

Ik zat het idd ook al met zulke :shock: ogen te lezen!! Ik hoop dat de vragensteller het antwoord niet al te serieus neemt, want anders zit die man daar met schuldgevoelens van hier tot tokio. Erg jammer!!!
Maar ja, om hier nu de discussie te openen om er wat 'beters' van te zeggen...... is dat een goed idee? Kdenk t niet!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 dec 2004 11:32

Wat ik vooral jammer vind is dat ds. Paul zegt dat de vraag een uitvoerig antwoord nodig heeft, en vervolgens een erg kort antwoord geeft.
Toch geloof ik dat hij wel gelijk heeft. Ik weet dat ik nu kort door de bocht ga, maar het is een gebrek aan vertrouwen op God als je twijfelt of er wel een vierde kind mag komen, omdat je anders misschien te weinig aandacht voor je kinderen zult hebben.
Bij het trouwen is het door God ZELF beloofd dat Hij de gehuwden bij wil staan, OOK wanneer men dit allerminst verwacht.
(Of is dit in nieuwere versies van het huwelijksformulier geschrapt?)

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 13 dec 2004 11:50

helemaal met TheKeimpe eens

Ds. Paul is trouwens van de Ger. Gem. (als ik de goede voor me heb)
Afbeelding

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 dec 2004 12:00

Ja,

en als je wilt weten wie een predikant is, dan ga je naar de vragenhoek en klik je op PANEL

daar staan ze allemaal keurig op een rijtje.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 13 dec 2004 13:42

Uw vraag verdient een uitvoerige beantwoording
en vervolgens......juist. als dit uitvoerig is . dan ben ik benieuwd wat langdradig wel niet moet zijn. Sorry ben niet zo'n GG aanhanger maar je kan natuurlijk ook wel eens realistisch blijven in het leven.

Een kind is een hele verantwoording en gelukkig sta je daar niet alleen voor en heb je een vrouw, en fam. en natuurlijk god om je te steunen maar om nu te zeggen. (zo komt het op mij over ) van laat alles maar aan God over en als je niet vertrouwt dan keer je je tegen hem.... gaat bij mij iets te ver. De mens heeft ook nog een groot stuk zelf verantwoordelijkheid of vergis ik me daar nu weer in ?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 dec 2004 14:57

TheKeimpe schreef:Toch geloof ik dat hij wel gelijk heeft. Ik weet dat ik nu kort door de bocht ga, maar het is een gebrek aan vertrouwen op God als je twijfelt of er wel een vierde kind mag komen, omdat je anders misschien te weinig aandacht voor je kinderen zult hebben.

Waarom is dit een gebrek aan vertrouwen? Onderschat jij het hebben van een kind niet verschrikkelijk als je dit zegt. Natuurlijk moet je in alles het vertrouwen op God stellen en zijn wil zoeken in dingen. Maar dat neemt niet weg dat je als mens een zeer grote verantwoordelijkheid hebt. Zeker met het krijgen van kinderen. Wanneer mensen besluiten om geen kinderen meer te willen, wil dat absoluut niet zeggen dat dit gebaseerd is om een gebrekkig vertrouwen in God.

Bij het trouwen is het door God ZELF beloofd dat Hij de gehuwden bij wil staan, OOK wanneer men dit allerminst verwacht.
(Of is dit in nieuwere versies van het huwelijksformulier geschrapt?)

Moet je eens goed lezen wat je zegt: God wil mensen bijstaan. Dat is echter geen gegeven.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 dec 2004 19:33

Onderschat jij het hebben van een kind niet verschrikkelijk als je dit zegt.

Onderschat jij de macht van God niet? In de Bijbel staat: met mijn God dring ik door een bende, met mijn God spring ik over een muur.
Ik wil het hebben van een kind niet onderschatten, maar noch minder de macht en hulp van God.

Moet je eens goed lezen wat je zegt: God wil mensen bijstaan. Dat is echter geen gegeven.

'k Heb even niet helemaal helder wat je precies bedoelt. Wil je het verder uitleggen?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 dec 2004 20:09

Ik wil niet ontkennen dat je met de hulp van God je je overal door heen kunt slaan. Maar een mensen moet ook sociaal, emotioneel, financieel in staat zijn om nog een vierde kind op te voeden. Het pleiten voor ongebreidelde reproductie is absoluut niet bijbels.

Wat is Gods plan met deze wereld en specifiek met ons, met jou en mij. Misschien heeft God deze man helemaal niet bedoeld voor het krijgen van vier kinderen maar bijv. voor werk in de gemeente, etc.
Ik vind het veel te simpel om te zeggen dat nog een kind niet erg is omdat God toch wel helpt. Waarom zou je je verzekeren, God helpt toch wel. Waarom zou je je inenten, God zorgt wel dat je beter wordt.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 13 dec 2004 21:13

ja ben het met sabre eens, ik heb een zoon met ADHD en PDD-NOS , een hele zware opgaaf waar heel heel veel energie in zit en in wordt gestoken. Gaat al vanaf zijn 2e jaar , letterlijk 5 dagen in de week naar school en to zijn 4e ook in de vakanties, gelukkig is er nog zoiets als een logeerhuis en doorzettingsvermogen , zelf de omgeving vindt het best heavy en dat zeggen ook mijn ouders, mijn schoonouders onderkennen het probleem niet en steken hun kop in het zand ) ach het valt wel mee etc,

Graag had ik nog een dochter erbij gehad maar het is niet gelukt, en achteraf gezien heel verstandig, dit wordt al een hele kluif. Leuk he als je consequent optreed en iets verbied en je kind tegen je zegt van IK HAAT JE. dat doet pijn, heel heel erg veel pijn om een kind te zien opgroeien wat op het eerste gezich normaal lijkt maar het niet is. Tuurlijk heb ik God om me heen, en het logeerhuis (geen christelijke instelling maar wel onze levensreder geweest ) is een uitkomst zodat we even kunnen bijtanken,

Ik kan wel met alles zeggen God helpt me wel, maar ik heb zelf ook een verantwoordign tegenover hem, en mijn kind en mijn vrouw en de buitenwereld, ik zal zelf ook de handen uit de mouwen moeten steken, naar bv maatschappelijk werk gaan, ceasar therapie, gedragsdeskundige, psycholoog. en de hele rompslomp die er om heen komt kijken.

Ach ja , ik neem mijn verantwoordelijkheid niet he ! dus wel of moet ik verantwoordelijkheid nemen ten koste van mezefl (letterlijk als er geen derde instanties waren ) dan was ik er denk ik niet geweest of in een inzinking beland waar wij niet zouden uitgekomen zijn.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2005 03:00

Spons schreef:Ach ja , ik neem mijn verantwoordelijkheid niet he!

..inderdaad.. niet zeuren, het is een grote zegen en gezegend zul je worden! Geen gemurmureer graag!

:? :shock:

caprice

Berichtdoor caprice » 16 feb 2005 06:42

Daphne schreef:helemaal met TheKeimpe eens

Ds. Paul is trouwens van de Ger. Gem. (als ik de goede voor me heb)

Emeritus-predikant.

Inderdaad wel een wat kort antwoord.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 16 feb 2005 15:01

Maar wat als gewoon geen vierde kind WILT? Dat mag ook niet? Je mag niet zeggen, zo vind ik het genoeg? Zo kan je bezig blijven.
Engaged @ 07-01-2005

Terug naar “Archief”