de religie van Darwin

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 14 feb 2003 15:34

FrankB schreef:Cybercurse, wat ben jij een kinderachtig ventje. Je waardeloze beweringen worden door de eerste de beste leek de grond in geboord en je gaat een beetje lopen schelden... Flauw hoor!

Probeer nou eerst je stellingen maar eens hard te maken. Neanderthalers hebben gewoon bestaan en zijn uitgestorven net als de mammoet (of was dat volgens jullie hetzelfde beest als de olifant maar dan met haar?).

Kruidjeroermeniet.. ;)

Het is pas waardeloos dat jij op een christelijk forum het gelijk van de evolutietheorie (of iig het ongelijk van de bijbel) probeert te bewijzen, leuk is echter weer dat dit je nooit kan lukken.

De evolutietheorie is zo ongeveer de meest belachelijke theorie die ik ken (dat zeg ik zelfs als leek). Verzonnen om het bestaan van een God te kunnen ontkennen. Evolutie op kleine schaal kan (mensen worden langer enz). Echter het verhaal van de oerknal ed. is bijzonder lachwekkend!

Ik weet niet of jij het verschil tussen een Neanderthaler en een Mammoet zou zien FrankB.., het lijkt me niet verstandig om me verder diep met deze discussie te vermoeien. Het is voor mij zonneklaar dat de scheppingstheorie zoals die naar voren komt in de bijbel de waarheid is! (want dat is wat FrankB ontkent!)

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 14 feb 2003 15:36

Volgens jouw redenatie bestaan babies dus niet, net zoals kangaroes, varkens, kippen en God ...

Ik denk dat dit meer zegt over het nivo van jouw argumentatie dan over het bestaan van Neanderthalers ...

Komop GRB, dit gaat natuurlijk weer helemaal nergens over..!

Volgens mijn redenaties bestaan baby's en zelfs God niet?!? (Hoor jezelf en oordeel...)

ps. mijn nivo van argumentatie is over het algemeen prima. Bij deze discussie wordt ik iig niet geholpen door een uitgestrekte inhoudelijke kennis van zaken. Daar staat weer tegenover dat jij bijv. zo diep op de zaken ingaat dat bijna niemand op het forum zal begrijpen waar je het precies over hebt...
Hou 't iets simpeler svp!

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 14 feb 2003 15:56

Cybercurse, na het lezen van je laatste kinderachtige reacties schieten met 2 titels van liedjes te binnen die helemaal op jou slaan. Het eerste is Klein Klein Kleutertje, het andere is I'm a loser baby, so why don't you kill me? Je krijgt je zin niet en gaat lopen schelden, verwend jochie.

Voorlopig heb jij het gelijk van het scheppingssprookje nog niet getoond. Dat hele scheppingsverhaal is een groot verzinsel van de eerste gelovigen om hun bestaan een reden/verklaring te geven.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 14 feb 2003 16:58

Napoleon schreef:
groenrondballetje schreef:
Napoleon schreef:maar evolutietheorie en evolutietheorie is 2.
de meesten hangen de neo-darwinistische evolutietheorie aan, een daarin is de rol van een God veel meer geminimaliseerd dan bij darwin het geval was.

Wat bedoel je met neo-darwinistische evolutietheorie, die van Gould als-ie goed gedobbelt heeft of die van Dawkins als zijn DNA egoistische is ...
Ik zie meer in Simon Conway Morris versie, maar dat heb ik hier al vertelt :wink:
John

tja, ik ken niet alle sub-theoriën precies, maar er zijn er een aantal (vrij belangrijke, zoals dawkins en gould) die het bestaan van een mogelijke God zoveel mogelijk minimaliseren danwel uitsluiten.

Zoals ik al eerder schreef: "... en de ironie van de geschiedenis laat nu zo'n zelfde beweging zien in de Intelligent Design (een moderne variant van creationisme, regelrechte tegenhanger van het toeval) beweging die sinds enkele maanden ook de verwijzing naar God hebben geschrapt ...". Dus ook die creationisten of ID-ers geloven niet allemaal meer in God ... :wink:
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 14 feb 2003 17:04

Cybercurse schreef:Het is pas waardeloos dat jij op een christelijk forum het gelijk van de evolutietheorie (of iig het ongelijk van de bijbel) probeert te bewijzen, leuk is echter weer dat dit je nooit kan lukken.

Waarom zouden die twee tegenstrijdig zijn :?:
Het creationisme is ook strijdig met de letterlijke Bijbeluitleg :!: (zie bv mijn website http://www.geocities.com/groenrondballetje/Wat_is_leven.html).

Cybercurse schreef:De evolutietheorie is zo ongeveer de meest belachelijke theorie die ik ken (dat zeg ik zelfs als leek). Verzonnen om het bestaan van een God te kunnen ontkennen.

Hoe groot moet ik het schrijven voor iemand die de feiten niet leest of niet wil lezen :!:
Darwin ontkende het bestaan van God niet :!:

Cybercurse schreef:Evolutie op kleine schaal kan (mensen worden langer enz).

Slecht voorbeeld, aangezien het langer worden van mensen te maken heeft met de omgeving (beter voedsel, minder ziekte) en niet overerfbaar is ...

Cybercurse schreef:Echter het verhaal van de oerknal ed. is bijzonder lachwekkend!

Aanzienlijk minder belachelijk dan wat jij hier voor leugens schrijft ...
John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 14 feb 2003 17:12

Cybercurse schreef:Neanderthalers ed hebben al helemaal niet bestaan!

John schreef:Waar komen die skeletten dan vandaan? Ontstaan door toeval :wink:

Cybercurse schreef:Ik heb nog nooit zo'n skelet in m'n achtertuin gevonden, jij wel? ;)

!
John schreef:Ik heb ook nog nooit een baby in m'n achtertuin gevonden ... :wink:
Volgens jouw redenatie bestaan babies dus niet, net zoals kangaroes, varkens, kippen en God ... :oops: :cry:
Ik denk dat dit meer zegt over het nivo van jouw argumentatie dan over het bestaan van Neanderthalers ... :wink:

Cybercurse schreef:Komop GRB, dit gaat natuurlijk weer helemaal nergens over..!
Volgens mijn redenaties bestaan baby's en zelfs God niet?!? (Hoor jezelf en oordeel...)

Ik wilde je laten zien dat vinden in je achtertuin geen argument is of iets bestaat, en dat was het enige argument dat jij hebt gegeven dat Neanderthalers niet bestaan hebben ...

Cybercurse schreef:ps. mijn nivo van argumentatie is over het algemeen prima. Bij deze discussie wordt ik iig niet geholpen door een uitgestrekte inhoudelijke kennis van zaken. Daar staat weer tegenover dat jij bijv. zo diep op de zaken ingaat dat bijna niemand op het forum zal begrijpen waar je het precies over hebt...
Hou 't iets simpeler svp!

Hier raak je een gevoelig punt, mag je keihard beweren of iets waar of niet waar is, zoals jij doet in deze discussie, terwijl je geen uitgestrekte inhoudelijke kennis van zaken hebt ...
Ik bedoel ik heb absoluut geen problemen met mensen als meschianza die oprechte kritische vragen hebben over een theorie waar ze het fijne niet van weten, maar ik vind het aan leugenachtigheid grenzen als iemand met een aan zekerheid grenzende stelligheid iets beweert waar die slechts zeer beperkt kennis van zaken van heeft ...
John

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 feb 2003 17:44

John,
mag ik vragen wat het doel van jou beweringen is?
Met andere woorden: welk punt wil je maken?

Nog een vraag: op welk wetenschappelijk vakgebied hou jij je bezig?

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 14 feb 2003 18:26

FrankB schreef:Cybercurse, na het lezen van je laatste kinderachtige reacties schieten met 2 titels van liedjes te binnen die helemaal op jou slaan. Het eerste is Klein Klein Kleutertje, het andere is I'm a loser baby, so why don't you kill me? Je krijgt je zin niet en gaat lopen schelden, verwend jochie.

Voorlopig heb jij het gelijk van het scheppingssprookje nog niet getoond. Dat hele scheppingsverhaal is een groot verzinsel van de eerste gelovigen om hun bestaan een reden/verklaring te geven.

Frank, je stompzinnigheid kent geen grenzen, dat blijkt maar weer... Toch neem ik niet de moeite om verder op je onbeduidende reactie in te gaan!

De Neanderthalers hebben VOLGENS MIJ, (zo goed GRB??? Sorry hoor, ik kijk niet de hele dag in biologieboeken!!) nooit bestaan. Waarom? Omdat (VOLGENS MIJ!!) mij Neanderthalers onderdeel uit maken van de evolutietheorie...

Natuurlijk was 'in de achtertuin' geen geldig argument, het is niet slim om te denken dat ik dat wel zo bedoelde. Ik heb echter totaal geen zin om er een rits boeken op na te slaan om zodoende mee te kunnen discussieren.

Ik bedoel ik heb absoluut geen problemen met mensen als meschianza die oprechte kritische vragen hebben over een theorie waar ze het fijne niet van weten, maar ik vind het aan leugenachtigheid grenzen als iemand met een aan zekerheid grenzende stelligheid iets beweert waar die slechts zeer beperkt kennis van zaken van heeft ...

Hier zit wat in, leugenachtig heeft er helemaal niets mee te maken. Echter de dingen die ik zei heb ik ook geleerd als 100% waarheid. Jij zegt bijv. Creationisme is strijdig met de letterlijke bijbeluitleg... Als ik je site bekijk wordt het duidelijker, maar je kunt het me toch niet kwalijk nemen dat ik voor deze discussie met aan zekerheid grenzende stelligheid zou roepen: "De evolutietheorie is fout en het Creationisme heeft het bij het goeie eind..."?!? (met de stelling ben ik het overigens nog steeds eens!)

ps. bedoel jij niet een of meerdere groepen creationisten die het bij het verkeerde einde hebben? Ik lees van jonge- en oude aarde creationisten...

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 14 feb 2003 22:07

Hee, geen ruziemaken Cyber en frank! er is al zoveel ruzie in dit tranendal. Was ruzie maar niet mee-ge-evolueerd :mrgreen:
Laten we WWJD in acht nemen.
8)

Ik ben al bij hoofdstuk 2 van 'de oorprong van de mens' van vriend darwin. Idd pittig, maar ik lees de statenvertaling van de bijbel, juist vanwegen dat mooie oude taalgebruik. :wink: :wink: tis boeiend, en wil er wel over vertellen wat ik ervan denk (per hoofdstuk)

heb weinig tijd, reageer maandag denk ik.

Gezegend Valentijn verder, wees lief voor elkaar! en nog gezegende zondag!

groetsels, slaap lekker
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 15 feb 2003 11:06

Toch me er maar even mee bemoeien. De discussie gaat alle kanten op, de een roept dat de evolutietheorie onzin is. De ander zweert er bij geloof ik. Op zich is het allebei zeer dubieus.

Allereerst weet ik niet hoe de wereld is ontstaan. Of de aarde is geschapen in zes dagen. Moet hierin de Bijbel letterlijk genomen worden of heeft God op eenvoudige wijze verteld over dat Hij de Schepper is en Zich aangepast aan de mens van vroeger (een verhaal over natuurconstanten, relativiteit, natuurlijke selectie e.d. had waarschijnlijk niet echt overgekomen). Verder staat er bij de schepping iets over: laat de aarde voortbrengen enz. Mensen als Augustinus geloofden niet in de schepping in zes dagen (Lees de laatste boeken uit de belijdenissen) en ook Calvijn geeft ruimte voor het idee dat de Heere zich in Het Scheppingsverhaal aanpast aan het begrip van de mensen. (Dit is geciteerd in Geloof en Natuurwetenschap van A. McGrath.)

Ondertussen is de evolutietheorie wel gevaarlijk geworden, althans sommige vormen daarvan. Mensen als Dawkins, Dennett, Gould maar ook Stephen Hawkins. De wereld wordt helemaal materialistisch verklaard. Er wordt expliciet gezegd dat als wij de theorie van alles hebben dat we de gedachten van God kennen. Gould laat ruimte voor God, zolang Hij maar niet ingrijpt. Dawkins doet er in Engeland veel aan om theologie als wetenschap te schrappen, omdat het vijandig zou zijn tegenover de natuurwetenschappen. Dawkins en Gould zijn toch wel de belangrijkste populaire woordvoerders van het materialisme. Leuk is om te lezen in het blaadje skepter van stichting scepsis. Waarin Ronald Meester (Hoogleraar kansrekening, kreeg dit jaar Vici subsidie) en Cees Dekker (Hoogleraar in Delft, beroemdheid op zijn vakgebied, kan nog wel eens grote prijzen gaan pakken) het idee van puur materialistische evolutie aanvallen. Hierna werd door Marcel Hulspas (redacteur van Skepter) gesteld dat als Meester en Dekker bij hun standpunt blijven, dat er een Ontwerp achter de Schepping zit, ze eigenlijk hun toga moeten in leveren. Kun je nagaan hoe dogmatisch sommige wetenschappers ook zijn. God en wetenschap sluiten elkaar uit (in hun ogen) en wie dit niet erkent mag niet als wetenschapper erkend worden, zelfs niet al behoren ze bij de landelijke of wereldtop op hun vakgebied.

Er is toch serieuze kritiek op de evolutietheorie. Voor zover ik weet is er nog geen redelijk antwoord gekomen op Michael Behe's boek over Darwin's black box. Waarin wordt aangegeven dat toeval en natuurlijke selectie niet genoeg is als verklaring voor een evolutie. Verder verwacht men dat de evolutie is verlopen via processen die te beschrijven zijn met Brownse bewegingen. Dit heeft als gevolg dat vele tussenvormen nooit gevonden zullen worden, omdat ze er simpelweg niet zijn. De evolutie zou schoksgewijs verlopen zijn. Dit geeft ook aan dat de evolutietheorie zich deels onbewijsbaar maakt. De vroegere stellingen waarbij de evolutietheorie in theorie gefalcificeerd zouden kunnen worden, bestaan niet meer.

Tegenover dit materialisme staat nu een standpunt van ID, Er zijn wel atheistische aanhangers van deze theorie, (waarbij er in ieder geval vanuit wordt gegaan dat het heelal ontworpen is, maar dat hoeft niet door God gebeurd te zijn.) Het is leuk om boeken over dit onderwerp te lezen. Bekende boeken zijn van Keith Ward "God, waarschijnlijkheid en toeval", John Haught "God after Darwin" en binnenkort komt Ronald Meester met een boek over dit onderwerp. Theologisch gezien sta ik achter geen van deze mensen. God wordt tot iets onpersoonlijks teruggebracht. Maar in verband met evolutietheorie is het wel interessant. Kijk trouwens ook eens naar de oraties van Cees Dekker en Ronald Meester op www.cs.vu.nl/~rmeester en de pagina van Cees Dekker kan ik nu niet openen maar gebruik daarvoor even de zoekmachine. Cees Dekker is theologisch wel behoorlijk rechtzinnig heb ik het idee, hij staat in de lijn van van de Beukel met "de dingen hebben hun geheim"

Vaya con Dios,

parsifal

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 feb 2003 14:12

Ik zie toch nog ff kans te reageren.

parsifal schreef:Toch me er maar even mee bemoeien. De discussie gaat alle kanten op, de een roept dat de evolutietheorie onzin is. De ander zweert er bij geloof ik. Op zich is het allebei zeer dubieus.

Je hebt gelijk. Ik zou het liefst alleen willen hebben over in hoeverre de evolutie bewijsbaar is. En dan vooral de mutaties en de fouten in de genen waardoor nieuwe soorten ontstonden. Dus niet over de schepping, wat mij betreft wordt daar een andere topic voor geopend. Opzich vnd ik de plaats van God binnen darwins theorien ook wel erg boeiend. En in hoeverre je met je eigen gezonde verstand kritiek kan hebben op de evolutieleer zonder er allemaal wetenschappers bij te halen.

parsifal schreef:Allereerst weet ik niet hoe de wereld is ontstaan. Of de aarde is geschapen in zes dagen. Moet hierin de Bijbel letterlijk genomen worden of heeft God op eenvoudige wijze verteld over dat Hij de Schepper is en Zich aangepast aan de mens van vroeger (een verhaal over natuurconstanten, relativiteit, natuurlijke selectie e.d. had waarschijnlijk niet echt overgekomen). Verder staat er bij de schepping iets over: laat de aarde voortbrengen enz. Mensen als Augustinus geloofden niet in de schepping in zes dagen (Lees de laatste boeken uit de belijdenissen) en ook Calvijn geeft ruimte voor het idee dat de Heere zich in Het Scheppingsverhaal aanpast aan het begrip van de mensen. (Dit is geciteerd in Geloof en Natuurwetenschap van A. McGrath.)

Wil ik toch iets over kwijt.
Zelf geloof ik dat de schepping een harmonieus kunstwerk is van een Geest wiens creativiteit, kennis maar vooral wijsheid onze bevattingsvermogen ver te boven gaat. Maar iets soortgelijks heb ik al eerder gezegd geloof ik. (ik negeer hierbij het kwaad dat in de wereld gekomen is, waardoor de harmonie behoorlijk stuk is gemaakt. Want dat is weer een ander verhaal, en ik ben bang dat we dan af gaan wijken)

Natuurlijk had God de aarde ook in 6 uur kunnen scheppen of in 6 seconde, daar twijfel ik niet aan. Maar de reden dat Hij het in 6 dagen deed, zal zeker goed doordacht zijn. Zelf vermoed ik dat tijdens de schepping ook de etmalen ontworpen werden, het tempo waarmee de aarde draait, en de maan om de aarde. In het schepping verhaal wordt niet voor niets duidelijk de etmalen tijdens de schepping stap voor stap omschreven. ( ...en het was avond geworden, en het werd morgen, de 5e dag...genesis 1).

Waarom in zes dagen, en niet vijf of tien;. Ook hier zal God ongetwijfeld Zijn redenen voor hebben. Ik denk dat Hij hiermee structuur aan het leven wilde geven. Niet voor niets hamerde Hij erop, door het op te nemen in de 10 geboden, dat de mens deze indeling ook zou gebruiken. Blijkbaar is zes dagen werken, een dag rusten een patroon die het beste is vol te houden voor een doorsnee mens. Via de Joodse lijn, die deze 10 geboden navolgde, en vervolgens ook de Christelijke lijn (dat de rustdag bij de laatste groep van de zaterdag naar maandag is verschoven is ook weer een verhaal wat me nu even niet belangrijk lijkt) wordt dit patroon door velen gehandhaafd tot de dag van vandaag.

Dit zal een zeer wetenschappelijk onverantwoorde redenatie zijn, maar is het erg als we dit even tot later bewaren, of er een andere topic voor openen? Want anders raak ik een btje door de war.

parsifal schreef:Er is toch serieuze kritiek op de evolutietheorie. Voor zover ik weet is er nog geen redelijk antwoord gekomen op Michael Behe's boek over Darwin's black box. Waarin wordt aangegeven dat toeval en natuurlijke selectie niet genoeg is als verklaring voor een evolutie. Verder verwacht men dat de evolutie is verlopen via processen die te beschrijven zijn met Brownse bewegingen. Dit heeft als gevolg dat vele tussenvormen nooit gevonden zullen worden, omdat ze er simpelweg niet zijn. De evolutie zou schoksgewijs verlopen zijn. Dit geeft ook aan dat de evolutietheorie zich deels onbewijsbaar maakt. De vroegere stellingen waarbij de evolutietheorie in theorie gefalcificeerd zouden kunnen worden, bestaan niet meer.

dat boek komt ook op mijn lijst. Thanks. Maar na darwin wil ik 'in zes dagen ' lezen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 feb 2003 14:17

Ik baal er van dat ik niet eerst de oorsprong der soorten kon lenen bij de bieb. Ik sla nu het grootste gedeelte van de evolutie over.

De afstamming van de mens, Charles Darwin. Deel1 H1: De bewijzen voor de afstamming van de mens van een lagere vorm. Wat mij is wijsgemaakt, kort samengevat:
Darwin gaat in dit hoofdstuk de aard van de ‘bewijzen’ beschrijven die betrekking hebben op het ontstaan van de mens. De mens draagt in zijn lichaam duidelijke sporen van zijn afstamming van een lagere vorm. Namelijk op drie punten:

De lichamelijke structuur van de mens. De mens is gebouwd volgens hetzelfde algemene type of model als andere zoogdieren. Evenals de zenuwen, spieren, bloedvaten en ingewanden. Daarnaast kan de mens ziekten van lagere soorten overnemen. En zijn apen vatbaar voor zelfde ziekten als wij mensen. Dit is het bewijs dat er grote overeenkomsten is in hun weefsel en bloed. (ik heb inderdaad ooit mijn cavia verkouden gemaakt, het is hem noodlottig geworden)

(Dan zegt darwin iets over een maanfase, waar ik niets van begrijp) Ook op het gebied van voortplanting is het verloop opvallend gelijk bij de zoogdieren. Vanaf de seksuele opgewondenheid bij de mannetjes tot aan de geboorte en het grootbrengen van de jongen door het vrouwelijke soort.

De embryonale ontwikkeling De mens ontwikkeld zich vanuit en eitje dat in geen enkele opzicht verschilt van eitjes van andere dieren. Vleugels, voeten, pootjes ontstaan uit eenzelfde grondvorm. (geinig) Zo verschilt een aapje in een later stadium van ontwikkeling evenveel van een mens als van een hond. (Er werd mij een plaatje getoond van een menselijke en een hond embryo. Ze lijken idd op elkaar, alleen dan anders) Darwin wijd nog verder uit, zij die hier interesse in hebben, wil ik wel meer geven, maar anders worden het van die lappen tekst.

RudimentenRudimenten zijn organen die nutteloos zijn voor een zoogdier, maar die door een andere zoogdier wel gebruikt wordt. Of die bij beide sekse voorkomen maar voor maar 1 sekse tot nut zijn. Zoals snijtanden die niet doorkomen bij herkauwers. Zo zijn de spieren om het oor mee op te richten bij veel zoogdieren aanwezig, zo ook bij de mens. Bij de mens echter, is het oorschelp en deze spieren geheel overbodig dus rudiment. Want wij richten ons oor niet op om gevaar te traceren. (daar heb ik nooit gebruik van gemaakt, nee)

Of wat dacht je van het wormvormige aanhangsel van de blindedarm. Wat doen we er mee? niets. We kunnen er hoogstens ziek van worden. Bij andere zogdieren als de koala en het aapje is dit heel lang. Het is dus incidenteel afwezig of sterk ontwikkeld. Als de stuitbeen bij de mens, functieloos als staart, vertegenwoordigt duidelijk dit deel bij andere gewervelde dieren.

Kortom: Het principe dat embryo’s van verbazingwekkend verschillende vormen, toch steeds de structuur van hun gemeenschappelijke stamouder zouden behouden. Anders is er geen verklaring voor het feit dat embryo’s ongeacht van hond, mens, vleermuis, reptiel aanvankelijk nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn. Dit, en de vergelijkbare ontwikkelingen tussen mens en andere zoogdieren, voert Darwin aan als bewijs dat er nooit een afzonderlijke scheppingsdaad heeft plaatsgevonden.

[b]Mijn opmerkingen hierbij[/b]
A: Ik vind het behoorlijk dapper om al van bewijzen te spreken. Ik noem het liever argumenten. Met veel tamtam wordt er in de media op zeer zeldzame momenten een gevonden schedel getoond die met een btje fantasie in het evolutiegedeelte aapmens zou passen. Maar hoe kan je in vredesnaam aan de hand van een schedel de zachtere delen, maar vooral de intelligentie inschatten.

Wat betreft die Neanderthalers, heb ik het volgende van gelezen:
‘Gedetailleerde vergelijkingen van Neanderthal-skeletresten met resten van de moderne mens hebben aangetoond dat er geen indicaties zijn dat de Neanderthal-anatomie motorisch, manipulatief, intellectueel of linguïstisch onderdoet voor die van de moderne mensen.
Erik trinksaus HARD TIMES AMONG THE NEANDERTHALS, natural history december 1978.

B: Dat een embryo uiterlijk erg op elkaar lijken vind ik een slap argument. Nou en? Het gaat toch om de informatie die in de cellen en genen aanwezig zijn, die het organisme maken tot wat het is?

Dat geld ook voor het bijna gelijke structuur tussen aap en mens. Misschien stel ik het nu erg simpel, maar een kunstenaar kan met dezelfde materialen, met dezelfde ondergrond en opzet, een rococo voorstelling of een totaal ander:een surrealistische beeltenis maken. Dan zeg ik toch ook niet dat hij eerst de technieken van de rococo nodig had om tot de surrealistische stijl te komen? Okee, ik geef toe dat het een zwak voorbeeld is, maar dat je begrijpt wat ik bedoel.

C: wat de rudimenten betreft, dat klinkt wel indrukwekkend. Toch is het voor mij geen bewijs. Want ik vind het altijd nog veel onwaarschijnlijker dat door een willekeurig natuurlijk proces in duizenden jaren het aapsoort rechtop begon te lopen. Daarvoor moeten in de hersenen hele nieuwe elementen zijn ontstaan als de halfcirkelvormige kanalen die het rechtop lopen mogelijk maken. Toevallige mutaties zorgen ervoor dat er ook langzamerhand een spraakcentrum tot stand kwam in de hersenen en spieren in de mond om het spreken mogelijk te maken. Wederom spijt het me dat ik nog niet het boek ‘het ontstaan der soorten’ kan lezen, waar dit meer betrekking op heeft denk ik.

In verloop van duizenden jaren ontwikkelde het zoogdier de taal, daarbij kwam toevallig, nog later, ook schrijven, dichten, denken, analyseren, ontwerpen enzovoorts bij. Maar daar zal het boek waarschijnlijk nog wel wat over willen zeggen, dus ik ben benieuwd.
Hoofdstuk 2 bijna uit: vergelijking tussen de mentale vermogens van de mens en de lagere dieren. Ik zal tegen die tijd de tussenstand weer doorgeven.

Liefs en wees voorzichtig

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 feb 2003 14:25

Als mijn lappen informatie irritant zijn, zeg het maar. Dan stop ik gelijk. Kan me voorstellen dat het niet bijdraagt aan het overzicht.

En nogmaals voor het de goede orde:

Meningen over de schepping in zes dagen of de zondvloed of andere zaken die niets te maken hebben met 'het ontstaan der soorten naar darwin' liever naar een andere topic.

Hoewel ik hier niet de baas ben natuurlijk 8)

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 15 feb 2003 15:02

meschianza schreef:Als mijn lappen informatie irritant zijn, zeg het maar. Dan stop ik gelijk. Kan me voorstellen dat het niet bijdraagt aan het overzicht.

En nogmaals voor het de goede orde:

Meningen over de schepping in zes dagen of de zondvloed of andere zaken die niets te maken hebben met 'het ontstaan der soorten naar darwin' liever naar een andere topic.

Hoewel ik hier niet de baas ben natuurlijk 8)

Uiteraard niet irritant, hooguit voor de niet-geinteresseerde vluchtige lezer ;)

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 17 feb 2003 11:01

surfer schreef:John,mag ik vragen wat het doel van jou beweringen is?
Met andere woorden: welk punt wil je maken?

Als kind is mij verteld dat biologische evolutie en schepping door God tegenstrijdig zijn, maar in mijn studie vond ik dat evolutie dat evolutie met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid waar is ...
Mede door die aangeleerde tegenstrijdigheid kwam ik in een geloofsconflict, dat mede door het gebrek aan diepere beleving mijn geloof negatief uitviel voor mijn geloof. Soortgelijke afweging zag ik bij vele van mijn vakgenoten. Een en ander veranderde toen ik er geleidelijk achter kwam dat Charles Darwin en Alfred Wallace, de beide grondleggers van de evolutietheorie gelovig waren, en er van uitgingen dat hun theorie beschreef hoe God de aarde gemaakt heeft. Een ander belangrijk punt in deze was de heropleving van mijn geloof dankzij de ontmoeting met de vrouw van mijn leven. Bij nadere studie bleek dat de grondleggers van de evolutieleer gelijk hadden dat hun theorie niet strijdig is met het geloof in God, sterker nog hun theorie is gebaseerd op geloof in God.
De bewering dat evolutie strijdig is met het geloof in God werkt dus effectief als een poging om mensen van het geloof in God af te houden :!:

surfer schreef:Nog een vraag: op welk wetenschappelijk vakgebied hou jij je bezig?

Ik ben biomedisch wetenschapper, ik heb o.a. onderzoek gedaan naar de evolutie van virussen, naar (evolutionair) verwantschap tussen diersoorten, en weet met name veel van immunologie (afweersysteem) van de huid en de afweer tegen kanker. Momenteel doe ik onderzoek naar een therapie tegen kanker door het afweersysteem te stimuleren. Hierbij wordt ook de evolutionaire parallel (biologisch gezien is de mens een dier) tussen mensen en dieren gebruikt, door "opbouwend" te werken van proefdier, naar experimentele therapie bij zieke dieren, naar experimentele therapie bij mensen. Verder geef ik (20%) onderwijs aan studenten diergeneeskunde.
John

Terug naar “Archief”