Ik zie toch nog ff kans te reageren.
parsifal schreef:Toch me er maar even mee bemoeien. De discussie gaat alle kanten op, de een roept dat de evolutietheorie onzin is. De ander zweert er bij geloof ik. Op zich is het allebei zeer dubieus.
Je hebt gelijk. Ik zou het liefst alleen willen hebben over in hoeverre de evolutie bewijsbaar is. En dan vooral de mutaties en de fouten in de genen waardoor nieuwe soorten ontstonden. Dus niet over de schepping, wat mij betreft wordt daar een andere topic voor geopend. Opzich vnd ik de plaats van God binnen darwins theorien ook wel erg boeiend.
En in hoeverre je met je eigen gezonde verstand kritiek kan hebben op de evolutieleer zonder er allemaal wetenschappers bij te halen. parsifal schreef:Allereerst weet ik niet hoe de wereld is ontstaan. Of de aarde is geschapen in zes dagen. Moet hierin de Bijbel letterlijk genomen worden of heeft God op eenvoudige wijze verteld over dat Hij de Schepper is en Zich aangepast aan de mens van vroeger (een verhaal over natuurconstanten, relativiteit, natuurlijke selectie e.d. had waarschijnlijk niet echt overgekomen). Verder staat er bij de schepping iets over: laat de aarde voortbrengen enz. Mensen als Augustinus geloofden niet in de schepping in zes dagen (Lees de laatste boeken uit de belijdenissen) en ook Calvijn geeft ruimte voor het idee dat de Heere zich in Het Scheppingsverhaal aanpast aan het begrip van de mensen. (Dit is geciteerd in Geloof en Natuurwetenschap van A. McGrath.)
Wil ik toch iets over kwijt.
Zelf geloof ik dat de schepping een harmonieus kunstwerk is van een Geest wiens creativiteit, kennis maar vooral wijsheid onze bevattingsvermogen ver te boven gaat. Maar iets soortgelijks heb ik al eerder gezegd geloof ik. (ik negeer hierbij het kwaad dat in de wereld gekomen is, waardoor de harmonie behoorlijk stuk is gemaakt. Want dat is weer een ander verhaal, en ik ben bang dat we dan af gaan wijken)
Natuurlijk had God de aarde ook in 6 uur kunnen scheppen of in 6 seconde, daar twijfel ik niet aan. Maar de reden dat Hij het in 6 dagen deed, zal zeker goed doordacht zijn. Zelf vermoed ik dat tijdens de schepping ook de etmalen ontworpen werden, het tempo waarmee de aarde draait, en de maan om de aarde. In het schepping verhaal wordt niet voor niets duidelijk de etmalen tijdens de schepping stap voor stap omschreven. ( ...en het was avond geworden, en het werd morgen, de 5e dag...genesis 1).
Waarom in zes dagen, en niet vijf of tien;. Ook hier zal God ongetwijfeld Zijn redenen voor hebben. Ik denk dat Hij hiermee structuur aan het leven wilde geven. Niet voor niets hamerde Hij erop, door het op te nemen in de 10 geboden, dat de mens deze indeling ook zou gebruiken. Blijkbaar is zes dagen werken, een dag rusten een patroon die het beste is vol te houden voor een doorsnee mens. Via de Joodse lijn, die deze 10 geboden navolgde, en vervolgens ook de Christelijke lijn (dat de rustdag bij de laatste groep van de zaterdag naar maandag is verschoven is ook weer een verhaal wat me nu even niet belangrijk lijkt) wordt dit patroon door velen gehandhaafd tot de dag van vandaag.
Dit zal een zeer wetenschappelijk onverantwoorde redenatie zijn, maar is het erg als we dit even tot later bewaren, of er een andere topic voor openen? Want anders raak ik een btje door de war.
parsifal schreef:Er is toch serieuze kritiek op de evolutietheorie. Voor zover ik weet is er nog geen redelijk antwoord gekomen op Michael Behe's boek over Darwin's black box. Waarin wordt aangegeven dat toeval en natuurlijke selectie niet genoeg is als verklaring voor een evolutie. Verder verwacht men dat de evolutie is verlopen via processen die te beschrijven zijn met Brownse bewegingen. Dit heeft als gevolg dat vele tussenvormen nooit gevonden zullen worden, omdat ze er simpelweg niet zijn. De evolutie zou schoksgewijs verlopen zijn. Dit geeft ook aan dat de evolutietheorie zich deels onbewijsbaar maakt. De vroegere stellingen waarbij de evolutietheorie in theorie gefalcificeerd zouden kunnen worden, bestaan niet meer.
dat boek komt ook op mijn lijst. Thanks. Maar na darwin wil ik 'in zes dagen ' lezen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King