Kerkbezoek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 dec 2004 14:35

jas schreef:, zo verwerpt de Heere ook de kerken waar Zijn Woord niet recht gepreekt wordt. Je kunt onder zo'n prediking dus niet blijven als je die overtuiging in je hart hebt.

Terwijl ik altijd denk, dat de Heere niet laat varen waaraan Hij is begonnen. Soms moet je misschien weg, maar je gaat hier wel snel. Denk eens aan Abraham's gebed voor het goddeloze Sodom. Ik mis de bewogenheid in je verhaal (met name in het woordje "dus"), of ik heb het niet goed begrepen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 14:50

Maja de Bij schreef:
jas schreef:, zo verwerpt de Heere ook de kerken waar Zijn Woord niet recht gepreekt wordt. Je kunt onder zo'n prediking dus niet blijven als je die overtuiging in je hart hebt.

Terwijl ik altijd denk, dat de Heere niet laat varen waaraan Hij is begonnen. Soms moet je misschien weg, maar je gaat hier wel snel. Denk eens aan Abraham's gebed voor het goddeloze Sodom. Ik mis de bewogenheid in je verhaal (met name in het woordje "dus"), of ik heb het niet goed begrepen.

Als ik terugkijk op 'mijn' kerkenpad, dan kan ik het niet echt snel noemen. En dat ik niet bewogen zou zijn met het feit dat Zijn Waarheid niet zuiver meer gebracht wordt, is een misvatting. Dat krenkt mij dag aan dag. Waar ik minder moeite mee heb, is de leegloop van de kerken (de gebouwen) omdat die in mijn visie immers geen kerk meer zijn. Ik hoop alleen dat de mensen die er uit gaan, dat wel op gegronde reden doen, en niet om de wereld te gaan dienen. In elk geval is dat bij mij niet aan de orde.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 dec 2004 15:01

jas schreef:
Maja de Bij schreef:

Als ik terugkijk op 'mijn' kerkenpad, dan kan ik het niet echt snel noemen. En dat ik niet bewogen zou zijn met het feit dat Zijn Waarheid niet zuiver meer gebracht wordt, is een misvatting. Dat krenkt mij dag aan dag. Waar ik minder moeite mee heb, is de leegloop van de kerken (de gebouwen) omdat die in mijn visie immers geen kerk meer zijn. Ik hoop alleen dat de mensen die er uit gaan, dat wel op gegronde reden doen, en niet om de wereld te gaan dienen. In elk geval is dat bij mij niet aan de orde.

Als je vindt dat er in een kerk een zodanige leugenleer wordt gepreekt, dat je er wel uit moet en absoluut niet kunt bliven, dan moet dat dus volgens jou ook voor andere gelovigen gelden. Kunnen er nog ware gelovigen in een valse kerk achterblijven?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2004 17:27

Hm Jas geeft aan dat hij zich er aan ergerde als het woord van God verkeerd werd gepreekt.... In dat geval, als je je in de kerk constant zit te ergeren.... zit je in de verkeerde kerk... En heeft het weinig zin om constant terug te komen als het ergeren niet aan hemzelf ligt.

Maar ja... er is vast wel een kerk waar de leer nog wel goed wordt verteld ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 17:44

Maja de Bij schreef:Als je vindt dat er in een kerk een zodanige leugenleer wordt gepreekt, dat je er wel uit moet en absoluut niet kunt bliven, dan moet dat dus volgens jou ook voor andere gelovigen gelden. Kunnen er nog ware gelovigen in een valse kerk achterblijven?

Maja, ik kan niet voor anderen spreken, ik spreek voor mezelf. Als ik een innerlijke overtuiging heb dat iets niet goed is, wil dat niet zeggen dat iedereen die overtuiging heeft. Maar de consequenties van het onder een foute leer blijven, gelden uiteraard ook voor andere gelovigen.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 dec 2004 20:49

jas schreef:
Maja de Bij schreef:Als je vindt dat er in een kerk een zodanige leugenleer wordt gepreekt, dat je er wel uit moet en absoluut niet kunt bliven, dan moet dat dus volgens jou ook voor andere gelovigen gelden. Kunnen er nog ware gelovigen in een valse kerk achterblijven?

Maja, ik kan niet voor anderen spreken, ik spreek voor mezelf. Als ik een innerlijke overtuiging heb dat iets niet goed is, wil dat niet zeggen dat iedereen die overtuiging heeft. Maar de consequenties van het onder een foute leer blijven, gelden uiteraard ook voor andere gelovigen.

Ik kan best begrijpen dat je soms in een kerk komt, waar je niet vrolijk van de preek wordt. Ik kan ook wel begrijpen dat je door gelovigen en ambtsdragers soms ernstig teleurgesteld wordt.
Wat ik echter niet kan begrijpen is, dat jij in Rotterdam (daar woon je toch?) niets kunt vinden dat bij je past en dus zondags thuis zit. Is er in die stad helemaal geen gemeente meer waar het Woord recht gesneden wordt? Ik kan het nauwelijks geloven.
Ik woon niet in Rotterdam, er zelfs niet in de buurt, mij past dus hierover ook geen oordeel, maar Jas, thuis zitten zondags en niet opgaan met de gemeente, dat is toch ook een onbegaanbare weg?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 22:46

Maja de Bij schreef:
jas schreef:

Ik kan best begrijpen dat je soms in een kerk komt, waar je niet vrolijk van de preek wordt. Ik kan ook wel begrijpen dat je door gelovigen en ambtsdragers soms ernstig teleurgesteld wordt.
Wat ik echter niet kan begrijpen is, dat jij in Rotterdam (daar woon je toch?) niets kunt vinden dat bij je past en dus zondags thuis zit. Is er in die stad helemaal geen gemeente meer waar het Woord recht gesneden wordt? Ik kan het nauwelijks geloven.
Ik woon niet in Rotterdam, er zelfs niet in de buurt, mij past dus hierover ook geen oordeel, maar Jas, thuis zitten zondags en niet opgaan met de gemeente, dat is toch ook een onbegaanbare weg?

Ik weet niet wat voor idee jij hebt van rotterdam, maar 60% van de inwoners hier is buitenlands die sowieso al een godsdienst hebben die niet de mijne is, of helemaal geen godsdienst. Hoeveel er van de overige 40% gelovig zijn, weet ik niet. Als ik kijk naar de kerk waar ik nog lid ben, komt daar 8% van de ingeschrevenen ook daadwerkelijk naar de kerk. De rest 'gelooft het wel' , of doet nergens meer aan. En er is idd in deze stad geen enkele kerk waar het Woord recht gesneden wordt. Nee, idd, ook niet in de GG, niet in de GGiN, niet in de CG, noch enig ander verband. Het is weg. Foetsie. En thuiszitten wil niet zeggen ledig thuiszitten. Als ik terugkijk op mn leven, ben ik nog nooit zo intens met geloof bezig geweest als sinds ik (bijna) niet meer naar de kerk ga.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2004 22:51

Mm, mijn neef gaat in Rotterdam naar de CGK (ds. Kievit) en is daar best content mee. Ik weet natuurlijk niet of jij je er ook in zult kunnen vinden, maar voorzover ik het vanaf hier kan beoordelen is dat toch 'beter' dan de door jou niet bijzonder geliefde GG(iN) of PKN.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 23:00

Aragorn schreef:Mm, mijn neef gaat in Rotterdam naar de CGK (ds. Kievit) en is daar best content mee. Ik weet natuurlijk niet of jij je er ook in zult kunnen vinden, maar voorzover ik het vanaf hier kan beoordelen is dat toch 'beter' dan de door jou niet bijzonder geliefde GG(iN) of PKN.

sorry :|

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2004 23:11

jas schreef:
Aragorn schreef:Mm, mijn neef gaat in Rotterdam naar de CGK (ds. Kievit) en is daar best content mee. Ik weet natuurlijk niet of jij je er ook in zult kunnen vinden, maar voorzover ik het vanaf hier kan beoordelen is dat toch 'beter' dan de door jou niet bijzonder geliefde GG(iN) of PKN.

Dat betekent dat jij je er niet in kunt vinden? :)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 23:30

Aragorn schreef:
jas schreef:

Ja helaas. Wat je zei over PKn is niet helemaal waar trouwens. Het doe me echt pijn dat er binnen de PKN een beleidsplan wordt uitgevoerd waarin het accent op de laagdrempeligheid ligt en de geloofsleer ondergeschikt is gemaakt aan de mens. Het staat ieder vrij te geloven wat ie maar wil. Wil je je kinderen niet laten dopen? ok, je kunt ze dan laten opdragen. Denk je dat allah dezelfde is als God? geen probleem hoor. Welkom. Snap je dat zo'n kerk mensen afstoot, en dat er op den duur enkel een vrijzinnige kern overblijft, en dat dit dus op termijn het einde van de PKN betekent?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2004 23:52

jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:

Ja helaas. Wat je zei over PKn is niet helemaal waar trouwens. Het doe me echt pijn dat er binnen de PKN een beleidsplan wordt uitgevoerd waarin het accent op de laagdrempeligheid ligt en de geloofsleer ondergeschikt is gemaakt aan de mens. Het staat ieder vrij te geloven wat ie maar wil. Wil je je kinderen niet laten dopen? ok, je kunt ze dan laten opdragen. Denk je dat allah dezelfde is als God? geen probleem hoor. Welkom. Snap je dat zo'n kerk mensen afstoot, en dat er op den duur enkel een vrijzinnige kern overblijft, en dat dit dus op termijn het einde van de PKN betekent?

Ja oke, maar dat betekent dan toch dat jij je niet meer zo kunt vinden in de PKN? Overigens lijkt het me ietwat overdreven dat er een imam op de preekstoel zal komen, maar ik snap je bezwaar wel. Aan de andere kant werk je zelf mee aan het probleem als je vertrekt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 dec 2004 00:13

Aragorn schreef:Ja oke, maar dat betekent dan toch dat jij je niet meer zo kunt vinden in de PKN? Overigens lijkt het me ietwat overdreven dat er een imam op de preekstoel zal komen, maar ik snap je bezwaar wel. Aan de andere kant werk je zelf mee aan het probleem als je vertrekt.

Er zijn PKN kerken waar het H.A. gevierd wordt met moslims in het kader van wederzijds begrip. Geef mijn portie dan maar aan fikkie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 dec 2004 00:36

jas schreef:
Aragorn schreef:Ja oke, maar dat betekent dan toch dat jij je niet meer zo kunt vinden in de PKN? Overigens lijkt het me ietwat overdreven dat er een imam op de preekstoel zal komen, maar ik snap je bezwaar wel. Aan de andere kant werk je zelf mee aan het probleem als je vertrekt.

Er zijn PKN kerken waar het H.A. gevierd wordt met moslims in het kader van wederzijds begrip. Geef mijn portie dan maar aan fikkie.

O, echt? :roll: Dat lijkt me niet helemaal zuivere koffie..

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 dec 2004 12:06

Jas, wat is er mis met de prediking van ds Kievit dan? (heb deze man weleens gehoord ben namelijk zelf cgk.)

Terug naar “Archief”