Wie gaat er mee met PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 02 nov 2004 12:33

Ben geen HHK'er, ik ben zelf oud gereformeerd, maar voel me zeer sterk met de hervormde kerk verbonden, en tegenwoordig met de HHK
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 09 dec 2004 18:36

johannes1 schreef:ik wil hier op reageren met het homo trouwerij. in de pkn is dit toegestaan, maar zegt men als je niet wilt hoeft het niet. in een dorp zitten 2 kerken kerk A, waar het wel mag en kerk B waar het niet mag. ik kerk B zitten 2 homo's die met elkaar willen trouwen, maar van de kerk mag het niet. maar het is toch hun kerk. dus stappen ze naar de synode om te klagen. de eerste paar keer zal de synode de kerk in zijn gelijk stellen, maar op den duur zal men de banden strakker aantrekken om 1 lijn te krijgen. dus dan zal je verplicht worden om het toe te laten.

Wel eens gehoord van het convenant van Alblasserdam? In dat convenant heeft de PKN afgesproken dat de Hervormde Kerken (op Gereformeerd Grondslag) hun eigen regels mogen stellen. Dus zij hoeven geen homo's te laten inzegenen omdat ze met het convenant zich kunnen verdedigen.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 dec 2004 18:46

Frekje schreef:Wel eens gehoord van het convenant van Alblasserdam? In dat convenant heeft de PKN afgesproken dat de Hervormde Kerken (op Gereformeerd Grondslag) hun eigen regels mogen stellen. Dus zij hoeven geen homo's te laten inzegenen omdat ze met het convenant zich kunnen verdedigen.

Vanaf het allereerste begin is dit al zo het geval geweest. Wat in de plaatselijke gemeente te doen gebruikelijk is, blijft ongewijzigd.
Ook binnen de Gereformeerde kerken was daarover onrust en vanaf het begin is duidelijk geworden dat er in dat opzicht niet getornd wordt aan plaatselijke gebruiken.
Dat geldt voor alles: ook bv. de vraag wie wel of niet aan het Avondmaal worden toegelaten.

Riska

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 dec 2004 20:32

frekje schreef:
johannes1 schreef:ik wil hier op reageren met het homo trouwerij. in de pkn is dit toegestaan, maar zegt men als je niet wilt hoeft het niet. in een dorp zitten 2 kerken kerk A, waar het wel mag en kerk B waar het niet mag. ik kerk B zitten 2 homo's die met elkaar willen trouwen, maar van de kerk mag het niet. maar het is toch hun kerk. dus stappen ze naar de synode om te klagen. de eerste paar keer zal de synode de kerk in zijn gelijk stellen, maar op den duur zal men de banden strakker aantrekken om 1 lijn te krijgen. dus dan zal je verplicht worden om het toe te laten.

Wel eens gehoord van het convenant van Alblasserdam? In dat convenant heeft de PKN afgesproken dat de Hervormde Kerken (op Gereformeerd Grondslag) hun eigen regels mogen stellen. Dus zij hoeven geen homo's te laten inzegenen omdat ze met het convenant zich kunnen verdedigen.

ik zie het convenant als een stukje papier waar veel mensen de pkn mee zijn ingelokt. ik geloof dat in barneveld een man was die wilde wel lid worden van de plaatselijke pkn, maar niet van de landelijke. maar als je lid wordt van de plaatselijke dan ben je ook lid van het landelijke (wat logisch is natuurlijk). zo is het ook met het convenant, je doet/stemt in met wat het landelijke voor staat.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

PKN

Berichtdoor frekje » 13 dec 2004 19:04

johannes1 schreef:
frekje schreef:

ik zie het convenant als een stukje papier waar veel mensen de pkn mee zijn ingelokt. ik geloof dat in barneveld een man was die wilde wel lid worden van de plaatselijke pkn, maar niet van de landelijke. maar als je lid wordt van de plaatselijke dan ben je ook lid van het landelijke (wat logisch is natuurlijk). zo is het ook met het convenant, je doet/stemt in met wat het landelijke voor staat.

Ik zie dit zeker ook wel als een lokkertje, maar als je even goed nadenkt heeft dit convenant zeker wel waarde. De PKN kan niet zomaar een contract doorbreken. Het convenant is niet bedoeld om overal mee in te stemmen, maar om zelf je eigen regels te stellen. Dus je stemt juist niet met de landelijke regels in.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 dec 2004 19:46

De PKN kan niet zomaar een contract doorbreken.

de pkn kon anders wel zomaar afscheid nemen van zijn eigen broeders.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 16 dec 2004 16:47

johannes1 schreef:
De PKN kan niet zomaar een contract doorbreken.

de pkn kon anders wel zomaar afscheid nemen van zijn eigen broeders.

Die hebben er volgens mij zelf voor gekozen om eruit te gaan. Moet je natuurlijk zelf weten, maar hiervan is de PKN niet de schuldige!!!
Afbeelding

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 dec 2004 16:51

frekje schreef:Die hebben er volgens mij zelf voor gekozen om eruit te gaan. Moet je natuurlijk zelf weten, maar hiervan is de PKN niet de schuldige!!!

Das wel heel makkelijk gezegd. Ontneem iemand z'n belijdenis en zeg dan: tja, je kiest er toch zelf voor om weg te gaan?

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 16 dec 2004 17:04

TheKeimpe schreef:Das wel heel makkelijk gezegd. Ontneem iemand z'n belijdenis en zeg dan: tja, je kiest er toch zelf voor om weg te gaan?

Toch is het wel waar. Je gaat zelf. Je wordt niet gedwongen om weg te gaan. Toch???
Afbeelding

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 dec 2004 17:10

frekje schreef:
TheKeimpe schreef:Das wel heel makkelijk gezegd. Ontneem iemand z'n belijdenis en zeg dan: tja, je kiest er toch zelf voor om weg te gaan?

Toch is het wel waar. Je gaat zelf. Je wordt niet gedwongen om weg te gaan. Toch???

Ik breek je huis af, zonder dat jij daar iets tegen kunt doen. Vervolgens verhuis je. Daar kies je toch zelf voor?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 dec 2004 19:42

Onzin. De huisbaas (de synode) besloot om de muren naar de buren weg te bikkelen om samen met de buren een schitterend bouwwerk te creëren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 16 dec 2004 19:47

Optimatus schreef:Onzin. De huisbaas (de synode) besloot om de muren naar de buren weg te bikkelen om samen met de buren een schitterend bouwwerk te creëren.

Nou ja, wat je schitterend vind. :cry:

Smaken verschillen zullen we maar zeggen.!! :wink:

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 16 dec 2004 20:17

frekje schreef:

Wel mooi hoor dat Convenant. Alleen jammer dat er een PKN kerkorde is die zegt dat het convenant geen waarde heeft. Dus je zit jezelf lekker voor de gek te houden.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 16 dec 2004 20:18

alex leusink schreef:Ben geen HHK'er, ik ben zelf oud gereformeerd, maar voel me zeer sterk met de hervormde kerk verbonden, en tegenwoordig met de HHK

Dan kun je mooi bij Ds Jongejan naar de kerk. Overigens een prettige predikant.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 dec 2004 17:29

wh schreef:
Optimatus schreef:Onzin. De huisbaas (de synode) besloot om de muren naar de buren weg te bikkelen om samen met de buren een schitterend bouwwerk te creëren.

Nou ja, wat je schitterend vind. :cry:

Smaken verschillen zullen we maar zeggen.!! :wink:

Niemand die eist dat jij mee gaat. Bovendien, de GerGem gaat sowieso niet meedoen, dus wat mopper je nou. Mogen wij misschien zelf weten met wie wij fuseren?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”