Welk nut heeft de wet Gods?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essiebessie

Welk nut heeft de wet Gods?

Berichtdoor essiebessie » 14 feb 2003 10:33

Wanneer je de brieven van Paulus leest, maakt dit bij mij heel veel los.
Als je tegen iemand zegt dat je gelovig bent dan vragen ze gelijk 'dan mag je zeker dit niet en dat niet en dan moet je zo leven en dan doe je dat en daar doe je niet aan mee enz. enz.
Maar is dat werkelijk wat God bedoelt heeft? Moeten we dat echt zo uitdragen naar de anderen. Ik heb daar namelijk heel veel moeite mee. We stralen de liefde niet uit, wat er toch achter de wet zit, maar we stralen alleen maar die wetjes uit. Gek dat er zoveel de kerk verlaten? Van die wetten kun je toch niet gelukkig worden?
Nu is bij mij die vraag 'Waarvoor dient nu die wet? Eigenlijk: 'Hoe moeten wij met die wet omgaan?'
In Christus is de wet vervult. Wij mensen kunnen geen goede werken meer doen 'Er is niemand rechtvaardig, Er is niemand verstandig er is niemand die God zoekt. Tezamen zijn zij onnut geworden. Er is niemand die goed doet. Er is er ook niet tot een toe.' Romeinenbrief
De wet is er gekomen opdat wij onze zonden temeer zouden leren kennen. Maar wanneer je dus niet bekeerd bent welk nut heeft dan Gods wet?'

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 14 feb 2003 10:56

Nu is bij mij die vraag 'Waarvoor dient nu die wet? Eigenlijk: 'Hoe moeten wij met die wet omgaan?'
In Christus is de wet vervult. Wij mensen kunnen geen goede werken meer doen 'Er is niemand rechtvaardig, Er is niemand verstandig er is niemand die God zoekt. Tezamen zijn zij onnut geworden. Er is niemand die goed doet. Er is er ook niet tot een toe.' Romeinenbrief
De wet is er gekomen opdat wij onze zonden temeer zouden leren kennen. Maar wanneer je dus niet bekeerd bent welk nut heeft dan Gods wet?'

Het lijkt mij dat de wet je dan leert dat je Christus nodig hebt. genade heb je dan nodig. Dus uiteindelijk dezelfde functie.

Lees ook de brief aan de Galaten eens. Deze brief gaat volledig over wet en evangelie.
The one thing you can give and still keep is your word.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 feb 2003 11:07

De wet is een indicatie, een samenvatting van wat God van ons vraagt.
Een richtpunt. Het typische is dat de wet alleen als wet geldt voor mensen die niet geloven. Op het moment dat je in God gelooft dan is de wet geen wet meer, maar zie je de logica die erachter zit. Dan wordt de wet ook veel breder dan de 10 geboden die gegeven zijn (Psalmen 119 96 In alle volmaaktheid heb ik een einde gezien; maar Uw gebod is zeer wijd)

Als de wet mij iets verbied, dan ga ik me daar niet aan ergeren, maar weet ik dat God die wet gegeven heeft om me te bewaren voor beschadiging van mijn ziel.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 14 feb 2003 13:51

Ergens in Hebreeen staat (ik meen hoofdstuk 11) dat:

De Heilige Geest Gods wetten in onze harten zal schrijven.

Ik denk dat dat de boodschap is van het evangelie. Geloof in Jezus Christus, laat je door Hem vervullen, dan zal Hij Zijn wetten in jouw hart vervullen.

We zijn niet meer onder de wet maar in Christus. Hij zorgt voor jouw verandering. Jij moet alleen je relatie met Hem levend houden.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 feb 2003 13:57

Zie volgende teksten over de wet die in het hart geschreven wordt:

Psalmen 37 31 De wet zijns Gods is in zijn hart; zijn gangen zullen niet slibberen.

Psalmen 40 9 Ik heb lust, o mijn God! om Uw welbehagen te doen; en Uw wet is in het midden mijns ingewands.

Jeremia 31 33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israel maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Romeinen 2 15 Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende, en de gedachten onder elkander hen beschuldigende, of ook ontschuldigende

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 14 feb 2003 14:01

surfer schreef:Zie volgende teksten over de wet die in het hart geschreven wordt:

Psalmen 37 31 De wet zijns Gods is in zijn hart; zijn gangen zullen niet slibberen.

Psalmen 40 9 Ik heb lust, o mijn God! om Uw welbehagen te doen; en Uw wet is in het midden mijns ingewands.

Jeremia 31 33 Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israel maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Romeinen 2 15 Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende, en de gedachten onder elkander hen beschuldigende, of ook ontschuldigende

Thanxx! Heb jij een concordantie paraat op je computer... zo ja, erg handig.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 14 feb 2003 14:02

nee, ik gebruik een online bijbel met zoekfunctie, waarbij je twee zoektermen kunt combineren. Erg handig!

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 14 feb 2003 18:21

Bedankt voor jullie reacties!!!!
Maar nu blijft bij mij de vraag openstaan, waar het bij mij eigenlijk om ging. Ik heb de laatste tijd juist veel gelezen in galaten, efeze, romeinen en korinthe of ook wel de brieven van Paulus en daar lees je dus vooral de andere kant van de wet, dat het een daad in liefde is tot Hem.
Maar het beeld van de christenen in Nederland is dat ze allerlei wetjes naleven, maar het diepste van ons geloof, dat Christus geleden heeft en gestorven is voor al onze zonden, dat wordt niet onderstreept.
Hoe denken jullie dat die gedachten uit de wereld gehaald kunnen worden, zodat misschien velen de kerk juist weer op gaan zoeken, omdat ze jaloers op ons worden?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 feb 2003 19:15

Hoe denken jullie dat die gedachten uit de wereld gehaald kunnen worden, zodat misschien velen de kerk juist weer op gaan zoeken, omdat ze jaloers op ons worden?

het gaat te goed in nederland en als het goed gaat gaan de mensen niet zoeken. moet je maar kijken bij rampen zoals de waternoodsramp hoe vol de kerken toen zaten.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 14 feb 2003 21:59

Ja , Johannes, daar heb je gelijk in. Maar bij mij gaat het daar niet om. Ik vind het gewoon te erg voor woorden dat er velen de kerk verlaten door al die regeltjes die ze voorgeschotelt krijgen. Ik vind het niet erg om ze na te leven, maar anderen botsen daar zo tegen en dat is de functie van de wet toch helemaal niet.
Nu is bij mij dus de vraag: Weet iemand hoe je het uit het hoofd van de wereld kunt krijgen dat het bij ons niet om die wetjes gaat, dat dat ons geloof niet is. Maar dat God zo goed voor ons is en dat Hij het waardig is van alle mensen lof en eer te ontvangen?

joepie

Berichtdoor joepie » 15 feb 2003 12:01

Romeinen 3: 20
Want de wet leert zonde kennen.

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 15 feb 2003 23:25

Ja dat weet ik. De wet leert de zonden kennen.
Die wet moet er ook blijven. Maar zoals er werd beschreven, wanneer God in ons werkt, wordt dit in het hart geschreven. Dus wanneer God jou brengt tot het waarzaligmakend geloof, dan is die wet van toepassing en wordt deze in het hart gegrift.
Wat nut heeft het dan, dat de wet in de bijbel staat? Want wanneer deze er niet in had gestaan, was de kerk ook niet zo wettisch geweest, waar velen tegen botsen.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 feb 2003 12:16

Dan had je eigenlijk ook wel heel de Bijbel weg kunnen laten.
Want als God het je weleens, misschien, wie weet, in je hart zal griffen, dan is de Bijbel ook overbodig.
Of begrijp ik je redenatie nu verkeerd?

Zonder de wet weten wij ook niet wat zonde zijn.
Zonder de regels in een gezin is een gezin stuurloos, en doet iedereen maar wat hij/zij wil. Je moet kinderen toch ook leren wat wel en niet mag. Dat wordt er hues niet vanzelf in gegoten. Dat zal je ze moeten leren.
En wie zegt dat:Als je waarlijkzaligmakend geloof krijgt?
Geloof in Christus als je zaligmaker is zaligmakend.
En het wettische maken de mensen ervan en niet God.

Hij heeft gezegt, schrijf het op je voorhoofd als een voorhoofdsband, en grif het in je hart. Zodat je het nooit meer vergeet. Het is niet zo dat als je ineens geloofd dat God dan ineens zijn wetten wel in je hart zal griffen.
Zulke sprookjes geloof je toch niet echt?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 feb 2003 16:10

Ja , Johannes, daar heb je gelijk in. Maar bij mij gaat het daar niet om. Ik vind het gewoon te erg voor woorden dat er velen de kerk verlaten door al die regeltjes die ze voorgeschotelt krijgen. Ik vind het niet erg om ze na te leven, maar anderen botsen daar zo tegen en dat is de functie van de wet toch helemaal niet.
dat vraag ik mij dus wel eens af. Of dat echt zo is, of dat het een excuus is. Soms wordt het naar mijn idee ook te makkelijk geroepen. En vergeet niet, de wet is een aanstoot voor iedereen die niet gelooft.

Marjolijn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marjolijn » 18 feb 2003 09:23

De wet verwoordt Gods eis die op ons ligt, en waarvan wij rekenschap af zullen moeten leggen. Leef je uit Christus, dan is de wet een leefregel der dankbaarheid; je wilt dan niets liever dan Gods geboden naleven! Je kunt het nog steeds niet, maar: het vonnis van de wet heeft Jezus dan voor je gedragen!

Terug naar “Archief”