Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Beelden kunnen heel functioneel zijn in een kerk, maar het aanbidden van een beeld als ware het God, dat gaat mij te ver.
jas schreef:Optimatus schreef:Beelden kunnen heel functioneel zijn in een kerk, maar het aanbidden van een beeld als ware het God, dat gaat mij te ver.
Ja, maar je zou je af kunnen vragen of beelden nog functioneel zijn. Ze dienden eigenlijk ter verduidelijking omdat de meeste mensen toen niet konden lezen. Maar ik ben geen prinicipieel tegenstander. Als ik in het buitenland ben, ga ik graag kerken bezoeken en bezichtigen.
(en af en toe een orgeltje)
Marnix schreef:jas schreef:Optimatus schreef:Beelden kunnen heel functioneel zijn in een kerk, maar het aanbidden van een beeld als ware het God, dat gaat mij te ver.
Ja, maar je zou je af kunnen vragen of beelden nog functioneel zijn. Ze dienden eigenlijk ter verduidelijking omdat de meeste mensen toen niet konden lezen. Maar ik ben geen prinicipieel tegenstander. Als ik in het buitenland ben, ga ik graag kerken bezoeken en bezichtigen.
(en af en toe een orgeltje)
Hehe.... Je mag gerust orgels gaan bezoeken... zolang je ze maar niet aanbidt... noch voor hen nederbuigt
waarnemer schreef:Jas, ik herken iets van wat je nu zegt. Hoe komt dat nu? Is er werkelijk wat mis in de kerken? Dan gaat het me er niet om om een bepaalde kerk verdacht te maken. Een heldere boodschap hoor ik ook niet zoveel. Ik mag misschien een voorbeeld gebruiken. Op een avond van een school van één van mijn kleinkinderen, zei het hoofd van de school in zijn openingswoord: kinderen jullie moeten maar veel vragen om een nieuw hartje, en dat herhaalde hij zo een paar keer in zijn toespraak.
Er blijkbaar van uitgaande dat niemand van de kinderen een waar geloof had. Mijn kleindochter kwam in de pauze naar me toe en we hadden het zo over wat de meester gezegd had, waarop ze aan me vroeg: Opa als je al een nieuw hartje hebt moet je er dan nog steeds om vragen?
Wat ik hier mee zeggen wil. Wordt soms het ongeloof gevoedt? Niet alleen op deze school maar is dat soms ook de kwaal waar Jas op doelt?
caprice schreef:Als je dit even door mag trekken spreekt die man dus niet iedereen aan. Smytegelt was een voorstander van onderscheiden prediking, en ik denk ook dat dat belangrijk is. Gelukkig zijn er nog getrouwe dienstknechten van God die een zuivere boodschap brengen. En arme zondaar, een rijke Christus, en hoe die twee bij elkaar komen. Zo mag ik ze nog geregeld horen.
waarnemer schreef:Er blijkbaar van uitgaande dat niemand van de kinderen een waar geloof had. Mijn kleindochter kwam in de pauze naar me toe en we hadden het zo over wat de meester gezegd had, waarop ze aan me vroeg: Opa als je al een nieuw hartje hebt moet je er dan nog steeds om vragen?
Wat ik hier mee zeggen wil. Wordt soms het ongeloof gevoedt? Niet alleen op deze school maar is dat soms ook de kwaal waar Jas op doelt?
Aragorn schreef:Veel vragen om een nieuw hartje lijkt me ook een beetje een impliciete ontkenning van de eigen verantwoordelijkheid.
jas schreef:Ik ken alle kerken en nergens vind ik het. Dat kan natuurlijk aan mij liggen, en ik zou dat ook best willen geloven, ware het niet, dat ik niet de enige ben. Ik concludeer dus; de boodschap van de kerk is zoek, verduisterd, vaag, onbereikbaar, etc.
Maja de Bij schreef:jas schreef:Ik ken alle kerken en nergens vind ik het. Dat kan natuurlijk aan mij liggen, en ik zou dat ook best willen geloven, ware het niet, dat ik niet de enige ben. Ik concludeer dus; de boodschap van de kerk is zoek, verduisterd, vaag, onbereikbaar, etc.
Stel nu dat je gelijk hebt, de kerk waar je naar toe gaat, wijkt in de leer af van hoe het -in jouw ogen- moet zijn. En je hebt het daarover al uitputtend gehad met de ambtsdragers en altijd nul op je rekest gekregen.
Wanneer heb je dan het recht om af te haken? Of laat ik het positief stellen : hoe lang geeft de bijbel je de ruimte om toch te blijven in de gemeente? Kan gemeentelid zijn en blijven ook tot het kruisdragen om Christus wil behoren?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten