Kerkbezoek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2004 23:56

Beelden kunnen heel functioneel zijn in een kerk, maar het aanbidden van een beeld als ware het God, dat gaat mij te ver.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 00:00

Optimatus schreef:Beelden kunnen heel functioneel zijn in een kerk, maar het aanbidden van een beeld als ware het God, dat gaat mij te ver.

Ja, maar je zou je af kunnen vragen of beelden nog functioneel zijn. Ze dienden eigenlijk ter verduidelijking omdat de meeste mensen toen niet konden lezen. Maar ik ben geen prinicipieel tegenstander. Als ik in het buitenland ben, ga ik graag kerken bezoeken en bezichtigen.
(en af en toe een orgeltje :wink: )
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2004 00:17

Kijk, kijk, iemand met smaak ;)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2004 00:37

jas schreef:
Optimatus schreef:Beelden kunnen heel functioneel zijn in een kerk, maar het aanbidden van een beeld als ware het God, dat gaat mij te ver.

Ja, maar je zou je af kunnen vragen of beelden nog functioneel zijn. Ze dienden eigenlijk ter verduidelijking omdat de meeste mensen toen niet konden lezen. Maar ik ben geen prinicipieel tegenstander. Als ik in het buitenland ben, ga ik graag kerken bezoeken en bezichtigen.

Hehe.... Je mag gerust orgels gaan bezoeken... zolang je ze maar niet aanbidt... noch voor hen nederbuigt ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 00:40

Marnix schreef:
jas schreef:

Hehe.... Je mag gerust orgels gaan bezoeken... zolang je ze maar niet aanbidt... noch voor hen nederbuigt ;)

We spelen met rechte rug. :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2004 00:52

Oke, dan is het goed :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 01:03

Hey jongens, we zijn hartstikke offtopic bezig. Kunnen we terug naar het onderwerp?
De kerken lopen blijkbaar leeg. In de éne kerk is dat proces al eerder begonnen dan in de ander, en ook gaat het niet in alle kerken even snel. Maar het feit is er. Wat is de oorzaak? Wat mezelf betreft, ik mis het woord Gods, zoals Hij dat in mijn hart gelegd heeft. Ik hoor het niet terug in de prediking. En zeg niet, ja maar dat komt omdat je naar pkn gaat. Ik ken alle kerken en nergens vind ik het. Dat kan natuurlijk aan mij liggen, en ik zou dat ook best willen geloven, ware het niet, dat ik niet de enige ben. Ik concludeer dus; de boodschap van de kerk is zoek, verduisterd, vaag, onbereikbaar, etc.
Al verschillende malen is de kreet gemakzucht gevallen. Maar dan m.b.t. de mensen, nu zou ik die kreet eens willen lanceren m.b.t. de kerk zelf. En wat ze daaraan denkt te gaan doen.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 09 dec 2004 08:52

Jas, ik herken iets van wat je nu zegt. Hoe komt dat nu? Is er werkelijk wat mis in de kerken? Dan gaat het me er niet om om een bepaalde kerk verdacht te maken. Een heldere boodschap hoor ik ook niet zoveel. Ik mag misschien een voorbeeld gebruiken. Op een avond van een school van één van mijn kleinkinderen, zei het hoofd van de school in zijn openingswoord: kinderen jullie moeten maar veel vragen om een nieuw hartje, en dat herhaalde hij zo een paar keer in zijn toespraak.
Er blijkbaar van uitgaande dat niemand van de kinderen een waar geloof had. Mijn kleindochter kwam in de pauze naar me toe en we hadden het zo over wat de meester gezegd had, waarop ze aan me vroeg: Opa als je al een nieuw hartje hebt moet je er dan nog steeds om vragen?
Wat ik hier mee zeggen wil. Wordt soms het ongeloof gevoedt? Niet alleen op deze school maar is dat soms ook de kwaal waar Jas op doelt?

caprice

Berichtdoor caprice » 09 dec 2004 09:08

Als je dit even door mag trekken spreekt die man dus niet iedereen aan. Smytegelt was een voorstander van onderscheiden prediking, en ik denk ook dat dat belangrijk is. Gelukkig zijn er nog getrouwe dienstknechten van God die een zuivere boodschap brengen. En arme zondaar, een rijke Christus, en hoe die twee bij elkaar komen. Zo mag ik ze nog geregeld horen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 10:28

waarnemer schreef:Jas, ik herken iets van wat je nu zegt. Hoe komt dat nu? Is er werkelijk wat mis in de kerken? Dan gaat het me er niet om om een bepaalde kerk verdacht te maken. Een heldere boodschap hoor ik ook niet zoveel. Ik mag misschien een voorbeeld gebruiken. Op een avond van een school van één van mijn kleinkinderen, zei het hoofd van de school in zijn openingswoord: kinderen jullie moeten maar veel vragen om een nieuw hartje, en dat herhaalde hij zo een paar keer in zijn toespraak.
Er blijkbaar van uitgaande dat niemand van de kinderen een waar geloof had. Mijn kleindochter kwam in de pauze naar me toe en we hadden het zo over wat de meester gezegd had, waarop ze aan me vroeg: Opa als je al een nieuw hartje hebt moet je er dan nog steeds om vragen?
Wat ik hier mee zeggen wil. Wordt soms het ongeloof gevoedt? Niet alleen op deze school maar is dat soms ook de kwaal waar Jas op doelt?

Dat is idd één punt. In sommige kerken gaat men ervan uit dat iedereen onbekeerd is, en zeker kinderen. Dat is dan, hoe erg het ook klink, de standaard. In andere kerken gaat men er gemakshalve van uit dat iedereen bekeerd, of in elk geval een ware gelovige is; de noodzaak van de bekering wordt daar al helemaal niet gezien.
Beide leringen zijn vreselijke dwaalleringen. Het resultaat is dat niemand in een rechte weg tot Christus komt of, dat degenen die reeds Zijn eigendom zijn, tot de bokken worden gerekend.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 10:29

caprice schreef:Als je dit even door mag trekken spreekt die man dus niet iedereen aan. Smytegelt was een voorstander van onderscheiden prediking, en ik denk ook dat dat belangrijk is. Gelukkig zijn er nog getrouwe dienstknechten van God die een zuivere boodschap brengen. En arme zondaar, een rijke Christus, en hoe die twee bij elkaar komen. Zo mag ik ze nog geregeld horen.

Ik hoor soms wel dat ze bij elkaar komen, maar de wijze waarop ben ik het nooit mee eens.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2004 11:52

waarnemer schreef:Er blijkbaar van uitgaande dat niemand van de kinderen een waar geloof had. Mijn kleindochter kwam in de pauze naar me toe en we hadden het zo over wat de meester gezegd had, waarop ze aan me vroeg: Opa als je al een nieuw hartje hebt moet je er dan nog steeds om vragen?

Ja, dat herken ik ook heel erg van m'n reformatorische middelbare school. Echt geloven, daar werd toch een beetje raar tegenaan gekeken. Normaal gesproken was je toch ongelovig en degenen die dat niet dachten te zijn hadden ongetwijfeld een evangelische tick (beetje cru uitgedrukt, maar daar kwam het wel een beetje op neer).

Veel vragen om een nieuw hartje lijkt me ook een beetje een impliciete ontkenning van de eigen verantwoordelijkheid. Zal vast niet altijd zo bedoeld zijn, maar het zegt in feite wel dat God het maar moet doen en het enige wat je zelf kunt doen is erom vragen. Terwijl Jezus zei: bekeert u.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 dec 2004 12:21

Aragorn schreef:Veel vragen om een nieuw hartje lijkt me ook een beetje een impliciete ontkenning van de eigen verantwoordelijkheid.

Ja, en nog veel erger, dit de kinderen leren is hen onzeker maken van Gods liefde voor hun, en dus ook van hun eeuwig heil. Schaf dan ook de kinderdoop maar af. :x
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 dec 2004 12:42

jas schreef:Ik ken alle kerken en nergens vind ik het. Dat kan natuurlijk aan mij liggen, en ik zou dat ook best willen geloven, ware het niet, dat ik niet de enige ben. Ik concludeer dus; de boodschap van de kerk is zoek, verduisterd, vaag, onbereikbaar, etc.

Stel nu dat je gelijk hebt, de kerk waar je naar toe gaat, wijkt in de leer af van hoe het -in jouw ogen- moet zijn. En je hebt het daarover al uitputtend gehad met de ambtsdragers en altijd nul op je rekest gekregen.
Wanneer heb je dan het recht om af te haken? Of laat ik het positief stellen : hoe lang geeft de bijbel je de ruimte om toch te blijven in de gemeente? Kan gemeentelid zijn en blijven ook tot het kruisdragen om Christus wil behoren?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 13:32

Maja de Bij schreef:
jas schreef:Ik ken alle kerken en nergens vind ik het. Dat kan natuurlijk aan mij liggen, en ik zou dat ook best willen geloven, ware het niet, dat ik niet de enige ben. Ik concludeer dus; de boodschap van de kerk is zoek, verduisterd, vaag, onbereikbaar, etc.

Stel nu dat je gelijk hebt, de kerk waar je naar toe gaat, wijkt in de leer af van hoe het -in jouw ogen- moet zijn. En je hebt het daarover al uitputtend gehad met de ambtsdragers en altijd nul op je rekest gekregen.
Wanneer heb je dan het recht om af te haken? Of laat ik het positief stellen : hoe lang geeft de bijbel je de ruimte om toch te blijven in de gemeente? Kan gemeentelid zijn en blijven ook tot het kruisdragen om Christus wil behoren?

Nee, want God werkt niet buiten Zijn Recht om. Ik zou met plezier dat kruis dragen, maar dat vraagt Hij niet van me. Hij zegt waar die waarheid niet gepreekt wordt; "Waarom toch hebt gij naar de stem des Heeren niet gehoord, maar zijt tot den roof gevlogen, en hebt gedaan dat kwaad was in de ogen des Heeren". (1 sam.15:19) Den roof; dat is waar de leer van de Amelekieten gebracht wordt, een leer waar de zaligheid ten dele bij Christus weggeroofd wordt. Men kan dan nog wel zeggen, het is puur genade, maar in de leer komt duidelijk iets anders naar voren. Soms gewoon een regelrechte leugen, soms een zeer wettische gestalte. De ouden zeiden; "De kerk staat of valt met het recht verkondigen van de leer der rechtvaardigmaking". En dat is nou net mijn punt. En dan kan het nog zo rechtzinnig lijken, als het antwoord van Saul aan Samuel; "Ik heb immers naar de stem des Heeren gehoord, en heb gewandeld op den weg, op denwelken mij de Heere gezonden heeft". En zoals Saumel dan Saul antwoord; "Omdat gij des Heeren woord verworpen hebt, zo heeft Hij u verworpen dat gij geen koning zult zijn", zo verwerpt de Heere ook de kerken waar Zijn Woord niet recht gepreekt wordt. Je kunt onder zo'n prediking dus niet blijven als je die overtuiging in je hart hebt.

Terug naar “Archief”