Wij weten te veel!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2004 17:53

jas schreef:Dank je beste Meschianza. Ik hou nl. erg van oude boeken, inzonderheid de perkamenten en aangezien je me niet kent in het dagelijks leven vond trok ik me je stelling persoonlijk aan.

Als je Bookman nog niet irl kent of het niet zelf bent, zou je hem absoluut eens moeten gaan meeten. :)

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 08 dec 2004 18:00

Soms heb ik ook wel eens t idee dat wel teveel weten; en dan ook nog eens steeds meer willen weten. Aan de ene kant natuurlijk superinteressant, maar aan de andere kant vraag ik me dan af: tot in hoeverre is dat nuttig..?

Ik bedoel: ik ben net begonnen met theologie studeren. Is echt superinteressant enzo, ik wil er ook graag heel veel en steeds meer van weten ja.. Maar aan de andere kant heb ik nu al zoiets (en ik heb nog niet eens zo heel veel geleerd) door alles wat je leert ga je ook aan dingen twijfelen die eerst zo vanzelfsprekend waren enzo.
Ik vind de geschiedenis en de context en alles van de bijbel echt superinteressant om te weten, je leert er ook heel veel dingen waardoor dingen uit de bijbel ineens veel beter te verklaren zijn. Bijv. waarom staat dit er eigenlijk; en dan kom je er achter dat dat een heel gewoon gebruik was in die tijd en die cultuur enzo.
Maar je komt ook achter dingen waardoor je op sommige punten de bijbel in twijfel gaat trekken. En dan moet ik echt proberen heel rationeel te denken en denken van: dit is een heel logische verklaring, maar God staat hier wel boven, en heeft zeg maar wel gelijk.
En dat is dus soms moeilijk als je zeg maar teveel weet en steeds meer wil weten...

*sorry, vaag onsamenhangend verhaal..;)*
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 21:01

Johanne schreef:Ik bedoel: ik ben net begonnen met theologie studeren.

Ben je geswitched van musicologie?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 21:03

Aragorn schreef:
jas schreef:Dank je beste Meschianza. Ik hou nl. erg van oude boeken, inzonderheid de perkamenten en aangezien je me niet kent in het dagelijks leven vond trok ik me je stelling persoonlijk aan.

Als je Bookman nog niet irl kent of het niet zelf bent, zou je hem absoluut eens moeten gaan meeten. :)

Heeft die ook wat met boeken dan?

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 21:43

Johanne schreef:*sorry, vaag onsamenhangend verhaal..;)*

Ho, dat kan niet in belangrijke theologische stukken, hé. :wink:

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 09 dec 2004 01:03

jas schreef:

[offtopic]
Nee ben t erbij gaan doen..;)
[/offtopic]

-Narnia-

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 01:10

Johanne schreef:
jas schreef:

[offtopic]
[/offtopic]

Als je maar voor ogen houdt dat je een heleboel zult leren wat lijnrecht tegen Gods Woord ingaat.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 09 dec 2004 01:16

jas schreef:
Johanne schreef:
jas schreef:

[offtopic]
[/offtopic]

Als je maar voor ogen houdt dat je een heleboel zult leren wat lijnrecht tegen Gods Woord ingaat.

Ja, aan de ene kant wel ja, want opzich kom je wel dingen te weten waardoor je gaat twijfelen. Maar aan de andere kant waarom zouden ze recht tegen Gods Woord in moeten gaan, zonder dat kan je toch ook een boel leren..?
En alle dominees hebben toch ook echt theologie gestudeerd en gaan toch ook niet lijnrecht tegen Gods Woord in. In dat opzicht denk ik ook dat t allemaal wel weer mee zal vallen

*en wederom ben ik lekker duidelijk*

-Narnia-

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 01:35

Johanne schreef:Ja, aan de ene kant wel ja, want opzich kom je wel dingen te weten waardoor je gaat twijfelen. Maar aan de andere kant waarom zouden ze recht tegen Gods Woord in moeten gaan, zonder dat kan je toch ook een boel leren..?
En alle dominees hebben toch ook echt theologie gestudeerd en gaan toch ook niet lijnrecht tegen Gods Woord in. In dat opzicht denk ik ook dat t allemaal wel weer mee zal vallen

O, nou ja, ik heb de meeste dominees ook niet zo hoog zitten. Evenals de meeste musicologen trouwens. :)

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 09 dec 2004 01:55

jas schreef:
Johanne schreef:Ja, aan de ene kant wel ja, want opzich kom je wel dingen te weten waardoor je gaat twijfelen. Maar aan de andere kant waarom zouden ze recht tegen Gods Woord in moeten gaan, zonder dat kan je toch ook een boel leren..?

O, nou ja, ik heb de meeste dominees ook niet zo hoog zitten. Evenals de meeste musicologen trouwens. :)

Nee jij bent zelf veel beter dan alle dominees en musicologen bij elkaar zekers..? :P

-Narnia-

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2004 02:02

jas schreef:
Aragorn schreef:

Zoiets had ik wel begrepen ja, liefst antieke oudvaders. En ook met de Ware Leer en hij houdt ook niet zo van de GGiN, dus de overeenkomsten zijn treffend. :wink: Of hij ook van orgelmuziek houdt weet ik dan weer niet, maar dat kun je vast zelf vragen. :P

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 09:50

Johanne schreef:
jas schreef:

Nee jij bent zelf veel beter dan alle dominees en musicologen bij elkaar zekers..? :P

Beste Johanne, als ik iets niet erg goed vind, betekent dat niet dat ik vind dat ik zelf beter ben. En ik moet zeggen dat ik theologische dwalingen altijd nog erger vind dan musicologische. Ook hebben sommige 'theologen' aardig hun steentje bijgedragen aan het in standhouden van de eeuwenoude onwaarheid dat de psalmen afstammen van volksliedjes. Maar dat wist je al.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 09:53

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:

Zoiets had ik wel begrepen ja, liefst antieke oudvaders. En ook met de Ware Leer en hij houdt ook niet zo van de GGiN, dus de overeenkomsten zijn treffend. :wink: Of hij ook van orgelmuziek houdt weet ik dan weer niet, maar dat kun je vast zelf vragen. :P

Ik ben het idd bijna altijd wel met hem eens ja. Hij durft iig ook wel de vinger op de zere plek te leggen. Blijkbaar druk ik me meestal nog te zwak uit, want ik geloof dat er van hem meer postings verwijderd zijn dan van mij. Eén ding moet ik hem toch nageven, hij heeft het recht Gods lief, dat is me duidelijk.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 09 dec 2004 18:46

jas schreef:
Johanne schreef:
jas schreef:

Beste Johanne, als ik iets niet erg goed vind, betekent dat niet dat ik vind dat ik zelf beter ben. En ik moet zeggen dat ik theologische dwalingen altijd nog erger vind dan musicologische. Ook hebben sommige 'theologen' aardig hun steentje bijgedragen aan het in standhouden van de eeuwenoude onwaarheid dat de psalmen afstammen van volksliedjes. Maar dat wist je al.

Nee maar indirect zeg je dat wel...
Want als je zegt dat je en de meeste dominees en de meeste theologen niet erg hoog hebt zittten (zijn mensen die toch wel wat jaar gestudeerd hebben lijkt me) dan zul je het toch op een of andere manier zelf beter weten dan hen allemaal. Anders kan je niet zeggen dat je ze (de meeste dan) niet goed vindt.

Ik ben btw benieuwd wat je zou gaan zeggen als ik er nog een andere studie bij zou gaan doen (wat ik overigens niet doe hoor..;)) Maar wat ik ook zou kiezen, volgens mij acht je dan de mensen die die studie gedaan hebben ook ineens niet erg hoog meer...

-Narnia-

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 22:34

Johanne schreef:Nee maar indirect zeg je dat wel...
Want als je zegt dat je en de meeste dominees en de meeste theologen niet erg hoog hebt zittten (zijn mensen die toch wel wat jaar gestudeerd hebben lijkt me) dan zul je het toch op een of andere manier zelf beter weten dan hen allemaal. Anders kan je niet zeggen dat je ze (de meeste dan) niet goed vindt.

Vrijzinnige predikanten hebben net zoveel gestudeerd, of meer nog, dan een ger.gem dominee. Toch zal ik het met de laatste nog meer eens zijn dan met de eerste. Dus het element studie zegt me niet zoveel. In sommige theologiestudies komt de Bijbel trouwens nauwelijks aan bod. Het zegt me dus niet zo veel. En als ik met dat soort theologen over de Bijbel zou moeten praten, ja, dan weet ik het idd beter, want ze hebben totaal geen Bijbelkennis. Dus ik vind je argument erg zwak.
Johanne schreef:Ik ben btw benieuwd wat je zou gaan zeggen als ik er nog een andere studie bij zou gaan doen (wat ik overigens niet doe hoor..;)) Maar wat ik ook zou kiezen, volgens mij acht je dan de mensen die die studie gedaan hebben ook ineens niet erg hoog meer...

Beste Johanne, je maakt op mij altijd een wat wispelturige indruk. Hoeveel studies je tegelijk gaat volgen daar kan ik me echt niet druk om maken. Het is niet zo, dat jou keuze voor een studie bepalend is voor de wijze waarop ik over de aan die studie gerelateerde materie, denk.
Wel zal ik reageren als je dingen verkondigt waarvan ik, hetzij toevallig hetzij door studie, weet dat ze onjuist zijn. Ik krijg bij jou een beetje het idee, dat wanneer jij aan een studie begint, je meteen denkt de hele inhoud ervan al te kennen. Ga je straks ook blindedarmoperaties uitvoeren? :)

Terug naar “Archief”