Optimatus schreef:Dus jij begeert het andermans spullen kapot te maken? Lekker christelijk zeg...
Met toestemming, staat er toch? Als ze uiteindelijk na een verbeterd inzicht in de Bijbel toch bij het grofvuil gezet worden.
Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Marnix schreef:Verder denk ik dat de kerk er ook een beetje schuld aan heeft. In de tijd van de reformatie hadden de christenen weinig kennis omdat de roomse preken altijd in het latijn waren. Vandaar dat die tweede dienst er als leerdienst bijkwam.
(even bijdehand zijn)
De preken van de R.-K. Kerk waren al snel in de landstaal, alleen de hele liturgie (inclusief de lezingen) was in het Latijn.
De preek en de biechtwaren namelijk bij uitstek middelen om de schaapjes bij de kudde te houden.
(einde bijdehand zijn)
Erik
alex leusink schreef:
In Evangelische Kerken houden ze zo veel van de Heere en zijn dienst dat ze het helemaal niet nodig vinden om elke dienst mee te maken, ze gaan alleen als ze zin hebben, en hooguit een keer per zondag, das de praktijk!
Aragorn schreef:alex leusink schreef:Aragorn schreef:Uiteraard was het een veralgemenisering van mij, maar ik koppelde er geen waardeoordeel aan, ik constateerde slechts wat ik om me heen zie.
Jouw reactie daarentegen is wel duidelijk generaliserend en veroordelend. Ten eerste is er meestal maar 1 dienst in evangelische gemeenten en ten tweede weet jij niets van hun intenties af.
Dat weet ik wel, want ik had een vriend die naar de Evangelische Gemeente ging, en daar hebben ze trouwens gewoon twee keer dienst hoor. Hij ging alleen als er een praiseavond was, een gewone preek moest hij niet zoveel van hebben.
Dus? Ik neem aan dat hij een uitzondering was, anders zou er in de tweede dienst niemand komen.Jij weet nu iets over 1 evangelische, en dat zegt nog niets over evangelischen in het algemeen. Bovendien zijn er ook zat refo's die zo denken en handelen.
Yael schreef:caprice schreef:Hij bedoelt een beeldenstorm, net als 500 jaar geleden.
Wie doet er mee.
Nou zo netjes ging die beeldenstorm er volgens mij niet aan toe toendertijdbracht het Willem van Oranje ook niet in een lastige situatie in de Nederlanden of heb ik dat verkeerd onthouden?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten