Kerkbezoek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 22:21

Optimatus schreef:Dus jij begeert het andermans spullen kapot te maken? Lekker christelijk zeg...

Met toestemming, staat er toch? Als ze uiteindelijk na een verbeterd inzicht in de Bijbel toch bij het grofvuil gezet worden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2004 22:21

En van wie moet die toestemming komen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 22:33

Optimatus schreef:En van wie moet die toestemming komen?

Van de eigenaar. :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2004 22:57

Van mijn kerststal, van mijn crucifix en van alle Oud-Katholieke, Anglicaanse en Orthodoxe beelden blijf je af!

*steekt brandstapel vast aan*

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 dec 2004 22:58

*steekt brandstapel vast aan*

toch wel voor die beelden he.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2004 23:02

*wijst decent op Caprice*

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 dec 2004 23:03

optimatus laat zijn naastenliefde zien door de brandstapel in connectie te brengen met caprice. klasse, maar je weet toch wel dat je niet mag doodslaan he (dus ook niet de brandstapel)

terug naar het onderwerp: kerkbezoek
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2004 23:11

Is het dan naastenliefde om andermans kerken te willen vernielen?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 dec 2004 23:19

het gaat om de beelden, want die zijn slecht, overigens heeft caprice een emoticon gebruikt waardoor je kon zien dat het allemaal wel meevalt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2004 23:20

johannes1 schreef:het gaat om de beelden, want die zijn slecht, overigens heeft caprice een emoticon gebruikt waardoor je kon zien dat het allemaal wel meevalt.

Hehe... ik speel het spelletje gewoon mee hoor ;)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 23:40

Optimatus schreef:
Marnix schreef:Verder denk ik dat de kerk er ook een beetje schuld aan heeft. In de tijd van de reformatie hadden de christenen weinig kennis omdat de roomse preken altijd in het latijn waren. Vandaar dat die tweede dienst er als leerdienst bijkwam.

(even bijdehand zijn)

De preken van de R.-K. Kerk waren al snel in de landstaal, alleen de hele liturgie (inclusief de lezingen) was in het Latijn.

De preek en de biechtwaren namelijk bij uitstek middelen om de schaapjes bij de kudde te houden.

(einde bijdehand zijn)

Erik

Dan ga ik ook ff bijdehand zijn. Er wordt vaak gesteld dat de RK zich boven de mensen verhief, door in het Latijn te preken. Maar het grappige is, dat dit ontstaan is, juist omdat het Latijn de spreektaal van het volk was.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2004 23:49

Juist omdat het Latijn in het avondland min of meer de internationale verkeerstaal was, bleef het Latijn ook de taal van de Kerk. Op zich niet onlogisch.

En Latijn is een prachtige taal.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 23:50

alex leusink schreef:
In Evangelische Kerken houden ze zo veel van de Heere en zijn dienst dat ze het helemaal niet nodig vinden om elke dienst mee te maken, ze gaan alleen als ze zin hebben, en hooguit een keer per zondag, das de praktijk!

Dus jij meet iemands liefde voor de Heere af aan het aantal keren naar de kerk gaan? En je vindt waarschijnlijk dat je zelf zo veel liefde voor de Heere hebt, dat je het liefst elke dag in de kerk zou zitten, niet?
Zucht!.
Alweer een vals grondje uit het arglistige hart Alex.
Zal ik je eens een ander verhaaltje vertellen, want in jouw kerk houden ze nogal van verhaaltjes tijdens de preek.
Ik ken een heleboel mensen, die uit liefde voor de Heere, juist niet meer naar de kerk gaan.
Maar hun liefde kan in jouw ogen natuurlijk niet echt zijn.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 23:51

Aragorn schreef:
alex leusink schreef:
Aragorn schreef:Uiteraard was het een veralgemenisering van mij, maar ik koppelde er geen waardeoordeel aan, ik constateerde slechts wat ik om me heen zie.

Jouw reactie daarentegen is wel duidelijk generaliserend en veroordelend. Ten eerste is er meestal maar 1 dienst in evangelische gemeenten en ten tweede weet jij niets van hun intenties af.

Dat weet ik wel, want ik had een vriend die naar de Evangelische Gemeente ging, en daar hebben ze trouwens gewoon twee keer dienst hoor. Hij ging alleen als er een praiseavond was, een gewone preek moest hij niet zoveel van hebben.

Dus? Ik neem aan dat hij een uitzondering was, anders zou er in de tweede dienst niemand komen. :D Jij weet nu iets over 1 evangelische, en dat zegt nog niets over evangelischen in het algemeen. Bovendien zijn er ook zat refo's die zo denken en handelen.

Hij schrijft ook in de verleden tijd. Die vriend is nu zn vriend niet meer. :wink: hij had een vriend.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 23:54

Yael schreef:
caprice schreef:Hij bedoelt een beeldenstorm, net als 500 jaar geleden.

Wie doet er mee. 8)

Nou zo netjes ging die beeldenstorm er volgens mij niet aan toe toendertijd :wink: bracht het Willem van Oranje ook niet in een lastige situatie in de Nederlanden of heb ik dat verkeerd onthouden? 8)

Je hebt gelijk hoor. Er was totaal niets christelijks aan die hele beeldenstorm. Het waren gewoon een stelletje vandalen, het hadden voetbalsupporters kunnen zijn.
Ik walg er altijd van als de fouten uit het christelijk verleden weggepoetst worden. Zoals bijv. ook met de slavernij.

Terug naar “Archief”