Ware leer, een onzinnig begrip

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 21:06

Optimatus schreef:Dus dat houdt in dat een ware leer vrij lastig uit de Bijbel te destilleren valt.

Dat dit zeker niet eenvoudig is, blijkt wel uit de vele verschillen die er zijn. Ook al tussen de 1e reformatoren zelfs.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

André

Berichtdoor André » 08 dec 2004 21:09

Gods Woord + de 3 Formulieren van éénheid misschien een optie? 8)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 21:15

Andre schreef:Gods Woord + de 3 Formulieren van éénheid misschien een optie? 8)

Ja. voor de goede orde, ik geloof wel dat er een ware leer is hoor. En ik hoef die gelukkig ook niet zelf uit te vinden. Persoonlijk denk ik dat de reformatorische leer zoals die idd samengevat is in de belijdenisgeschriften, de ware leer is.

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 21:28

jas schreef:

Ja. voor de goede orde, ik geloof wel dat er een ware leer is hoor. En ik hoef die gelukkig ook niet zelf uit te vinden. Persoonlijk denk ik dat de reformatorische leer zoals die idd samengevat is in de belijdenisgeschriften, de ware leer is.

Ja, maar vergeet vooral de apostolische geloofsbelijdenis, geloofsbelijdenis van Nicea, en de geloofsbelijdenis van Athanasius niet.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 dec 2004 21:52

*aantekening* Alleen de Bijbel is onfeilbaar, dat geld niet van de belijdenisgeschriften.

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 21:53

Yael schreef:*aantekening* Alleen de Bijbel is onfeilbaar, dat geld niet van de belijdenisgeschriften.

Mee eens.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2004 22:08

jas schreef:
Optimatus schreef:Dus dat houdt in dat een ware leer vrij lastig uit de Bijbel te destilleren valt.

Dat dit zeker niet eenvoudig is, blijkt wel uit de vele verschillen die er zijn. Ook al tussen de 1e reformatoren zelfs.

Dit zijn ware woorden Jas.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 22:49

caprice schreef:
jas schreef:

Ja, maar vergeet vooral de apostolische geloofsbelijdenis, geloofsbelijdenis van Nicea, en de geloofsbelijdenis van Athanasius niet.

Ik zei 'samengevat'. Ik zei niet dat er verder niets meer is wat ook de zuivere waarheid is. Persoonlijk vind ik trouwens de GB van Nicea mooier en beter dan onze 12 art.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2004 22:54

jas schreef:Ik zei 'samengevat'. Ik zei niet dat er verder niets meer is wat ook de zuivere waarheid is. Persoonlijk vind ik trouwens de GB van Nicea mooier en beter dan onze 12 art.

Vooral dat stuk "God uit God, Licht uit Licht, geboren en niet gemaakt" vind ik geweldig.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 23:23

Optimatus schreef:
jas schreef:Ik zei 'samengevat'. Ik zei niet dat er verder niets meer is wat ook de zuivere waarheid is. Persoonlijk vind ik trouwens de GB van Nicea mooier en beter dan onze 12 art.

Vooral dat stuk "God uit God, Licht uit Licht, geboren en niet gemaakt" vind ik geweldig.

Ja ik ook. Maar ook m.b.t. de Drieëenheid.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2004 23:26

De Heilige Drievuldigheid, +Vader, +Zoon en +Heilige Geest, is de Bron en de Hoeksteen van het christelijk geloof. Het ontkennen van de H. Drievuldigheid is het bekennen tot een niet-christelijk geloof.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2004 00:19

caprice schreef:Ware leer = de leer naar Gods Woord waardoor de weg der zaligheid voorgesteld wordt.

Zou dit een goede omschrijving van 'ware leer' zijn?

Dat ligt er aan hoe je het opvat. Je kunt kijken wat de leer is die overeenkomst met zoals God het in de bijbel heeft bedoeld, precies zoals de bedoeling was, tot in detail. En je kunt kijken naar zaligmakende leer....

En dan is de vraag: Is de zaligmakende leer de ware leer? Kun je zalig worden als je op bepaalde punten niet helemaal iets gelooft zoals de bijbel het bedoelt..... Maar wel de kern gelooft, dat Jezus stierf voor je zonden en dat door geloof in Hem je gered kan worden?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 00:42

caprice schreef:
Yael schreef:*aantekening* Alleen de Bijbel is onfeilbaar, dat geld niet van de belijdenisgeschriften.

Mee eens.

Maar achteraf is wel vast te stellen dat de Belijdenisgeschriften juist zijn. Zij verkondigen toch geen andere boodschap dan de Bijbel?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 dec 2004 00:59

jas schreef:
caprice schreef:

Mee eens.

Maar achteraf is wel vast te stellen dat de Belijdenisgeschriften juist zijn. Zij verkondigen toch geen andere boodschap dan de Bijbel?

Ze gaan er misschien niet tegenin, maar dat wil niet perse zeggen dat ze de allerbeste of enige interpretatie zijn. Er zijn toch meerdere versies van beleidenisgeschriften te maken waarvoor ook geldt dat ze niet onbijbels zijn, maar toch een andere uitleg bieden dan de formulieren die wij hebben. Denk ik..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 01:08

Aragorn schreef:
jas schreef:
caprice schreef:

Mee eens.

Ze gaan er misschien niet tegenin, maar dat wil niet perse zeggen dat ze de allerbeste of enige interpretatie zijn. Er zijn toch meerdere versies van beleidenisgeschriften te maken waarvoor ook geldt dat ze niet onbijbels zijn, maar toch een andere uitleg bieden dan de formulieren die wij hebben. Denk ik..

Ja dat zou idd kunnen. Ook wij kunnen een heleboel dingen zeggen die conform de Bijbel zijn. Toch is dat wat wij zeggen niet Gods Woord, al is het er dan ook mee in overeenstemming. Maar persoonlijk geloof ik wel in de zuiverheid van de 3 forms.

Terug naar “Archief”