Optimatus schreef:Dus dat houdt in dat een ware leer vrij lastig uit de Bijbel te destilleren valt.
Dat dit zeker niet eenvoudig is, blijkt wel uit de vele verschillen die er zijn. Ook al tussen de 1e reformatoren zelfs.
Moderator: Moderafo's
Andre schreef:Gods Woord + de 3 Formulieren van éénheid misschien een optie?
jas schreef:Andre schreef:Gods Woord + de 3 Formulieren van éénheid misschien een optie?
Ja. voor de goede orde, ik geloof wel dat er een ware leer is hoor. En ik hoef die gelukkig ook niet zelf uit te vinden. Persoonlijk denk ik dat de reformatorische leer zoals die idd samengevat is in de belijdenisgeschriften, de ware leer is.
jas schreef:Optimatus schreef:Dus dat houdt in dat een ware leer vrij lastig uit de Bijbel te destilleren valt.
Dat dit zeker niet eenvoudig is, blijkt wel uit de vele verschillen die er zijn. Ook al tussen de 1e reformatoren zelfs.
caprice schreef:jas schreef:Andre schreef:Gods Woord + de 3 Formulieren van éénheid misschien een optie?
Ja. voor de goede orde, ik geloof wel dat er een ware leer is hoor. En ik hoef die gelukkig ook niet zelf uit te vinden. Persoonlijk denk ik dat de reformatorische leer zoals die idd samengevat is in de belijdenisgeschriften, de ware leer is.
Ja, maar vergeet vooral de apostolische geloofsbelijdenis, geloofsbelijdenis van Nicea, en de geloofsbelijdenis van Athanasius niet.
jas schreef:Ik zei 'samengevat'. Ik zei niet dat er verder niets meer is wat ook de zuivere waarheid is. Persoonlijk vind ik trouwens de GB van Nicea mooier en beter dan onze 12 art.
Optimatus schreef:jas schreef:Ik zei 'samengevat'. Ik zei niet dat er verder niets meer is wat ook de zuivere waarheid is. Persoonlijk vind ik trouwens de GB van Nicea mooier en beter dan onze 12 art.
Vooral dat stuk "God uit God, Licht uit Licht, geboren en niet gemaakt" vind ik geweldig.
caprice schreef:Ware leer = de leer naar Gods Woord waardoor de weg der zaligheid voorgesteld wordt.
Zou dit een goede omschrijving van 'ware leer' zijn?
caprice schreef:Yael schreef:*aantekening* Alleen de Bijbel is onfeilbaar, dat geld niet van de belijdenisgeschriften.
Mee eens.
jas schreef:caprice schreef:Yael schreef:*aantekening* Alleen de Bijbel is onfeilbaar, dat geld niet van de belijdenisgeschriften.
Mee eens.
Maar achteraf is wel vast te stellen dat de Belijdenisgeschriften juist zijn. Zij verkondigen toch geen andere boodschap dan de Bijbel?
Aragorn schreef:jas schreef:caprice schreef:Yael schreef:*aantekening* Alleen de Bijbel is onfeilbaar, dat geld niet van de belijdenisgeschriften.
Mee eens.
Maar achteraf is wel vast te stellen dat de Belijdenisgeschriften juist zijn. Zij verkondigen toch geen andere boodschap dan de Bijbel?
Ze gaan er misschien niet tegenin, maar dat wil niet perse zeggen dat ze de allerbeste of enige interpretatie zijn. Er zijn toch meerdere versies van beleidenisgeschriften te maken waarvoor ook geldt dat ze niet onbijbels zijn, maar toch een andere uitleg bieden dan de formulieren die wij hebben. Denk ik..
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten