De kerstboom

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2004 15:30

jas schreef:
Aragorn schreef:
PeterD schreef:Tsjonge Aragorn, wat ben jij hard voor die zwerver zeg, om hem gelijk in een berg sneeuw te leggen...

Alles voor een realistische weergave vd Dickensiaanse kerstsfeer! 8)

Maar wel met een fles jenever erbij?

Uiteraard hoort dat erbij, dank voor de aanvulling. :D

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 15:36

jas schreef:
Aragorn schreef:
PeterD schreef:Tsjonge Aragorn, wat ben jij hard voor die zwerver zeg, om hem gelijk in een berg sneeuw te leggen...

Alles voor een realistische weergave vd Dickensiaanse kerstsfeer! 8)

Maar wel met een fles jenever erbij?

Natuurlijk, hij moet wel een reden hebben om daar te liggen slapen natuurlijk!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2004 19:03

jas schreef:Is kerst wel zo'n vrolijk feest eigenlijk? Herdenken we met kerst niet de het begin van Jezus grote vernedering?

We herdenken Gods grote liefde.... Jezus koos ervoor om mens te worden.... Hij moest zich vernederen, dat is erg.... maar Hij deed dat om ons te redden... en dat is heel mooi.

Alex schreef:We zijn niet blij dat Jezus in een stal geboren is, maar het komt ons wel goed uit, want in de laatste, donkere dagen van december doet geen verhaal het zo goed als het verhaal over de sombere geboorte van Jezus. We maken er plaatjes van, en dan zien we een opgewekte Maria en Jozef (notabene zat Maria kort voor een bevalling, zal echt wel niet zo heerlijk geweest zijn), temidden van lachende herders met enkele schapen. (Het staat expliciet in Gods Woord dat zij de kudde verlieten) Jezus in de kribbe ziet er heel bevallig uit in zijn kraakheldere, dikke, witte doeken, maar of die romantisering nu echt berust op waarheid denk ik niet, het haalt ons in ieder geval bij de kern van de zaak weg: JezusChristus geboren in een beestenstal, en dat om onze zonden!

Je vergeet nog 4 woorden:

Om ons te redden.

En dat is reden om blij te zijn. Het hoeft niet hoor... maar ik vraag me af of je dan inziet wat het inhoudt. De herders en wijzen knielden voor Hem en vertelden het nieuws vervolgens aan iedereen.... En vlak daarvoor zong een heel engelen leger een loflied (Ere zij God) om de geboorte van Jezus te vieren.... En wat zegt de engel vervolgens: Want zie ik verkondig u grote blijdschap. U is heden uw Heiland geboren, Christus de Here in de stad van David.

Lijkt me duidelijk genoeg.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 19:16

Mapleleaf schreef:
caprice schreef:
Socrates schreef:
caprice schreef: Denk maar eens aan al die wereldse kerstboom/denneboomliedjes. Wat vind je daarin terug van dat Wonder?

"Wat zijn uw takken WONDER-schoon."

Et voila, het wonder...

Het wonder van de schoonheid van de schepping is toch net zo goed te bezingen als alle andere wonderen?

Het wonder dat God de gemeenschap met mensen nog wil herstellen is een nog veel groter wonder dan de Schepping.

Je mag gerust de schoonheid van Gods schepping bezingen, maar ik zie niet het directe verband met Kerst.

Nee, inderdaad. En dan nog zing ik liever een psalm, 19 bijvoorbeeld dan een werelds kerstliedje om de schepping te bezingen.

Precies, je moet niet eindigen in het schepsel, maar in de Schepper ervan.

jas schreef:
caprice schreef:
Marnix schreef:Overigens vind ik dat de mensen die tegen kerstbomen zijn ook niet extra lekker mogen gaan eten met kerst, dat heeft er namelijk ook niets mee te maken.

Dat is taal naar mijn hart. Waarom heb ik al gezegd in een ander topic, maar ik quote het hier ook even:

caprice schreef:Hoe kunnen wij het zo gezellig maken terwijl Christus op de aarde komt? Is er wel plaats voor eten en drinken en vrolijk zijn, maar niet voor Christus? Ons past ingetogenheid en eerbied. Want het komen naar de aarde in een beestenstal is wél de eerste trap van Zijn vernedering. En daarom mogen we ook dankbaar Zijn dat Hij nog zo laag heeft willen afdalen tot het verloren mensengeslacht.

Wat is de kerst van de wereld toch hol en leeg. Een kerstboom, kalkoen, een fles wijn. Een beetje gezelligheid, en het is weer voorbij.

Maar wie Kerst mag vieren in zijn hart mag dat doen tot in der eeuwigheid.

Wat eet jij dan met Kerst Caprice?

Een pan ertwtensoep is voor mij een feestmaal, maar ik zal me moeten aanpassen aan het gezin. :|

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2004 20:02

Ach mensen, is het nou echt nodig op elke slak een partij theologisch zout te leggen? Ik zet morgen gewoon de kerstboom op, hang dat ding vol met kransjes, ballen, slingers, lampjes en allerhande andere boomparamenten. En het kerststalletje komt na de vierde advent, eerst leeg, na de vierde adventszondag Jozef en Maria met de os en de ezel, dan, op 24 december na de kerstnachtdienst, Christus, de engel en de herders en de schaapjes en op 6 januari de heren Casper, Balthasar en Melchior.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 20:07

Optimatus schreef:Ach mensen, is het nou echt nodig op elke slak een partij theologisch zout te leggen?

Ja. Wij zijn immers het zout der aarde.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 20:08

Optimatus schreef:Ach mensen, is het nou echt nodig op elke slak een partij theologisch zout te leggen? Ik zet morgen gewoon de kerstboom op, hang dat ding vol met kransjes, ballen, slingers, lampjes en allerhande andere boomparamenten. En het kerststalletje komt na de vierde advent, eerst leeg, na de vierde adventszondag Jozef en Maria met de os en de ezel, dan, op 24 december na de kerstnachtdienst, Christus, de engel en de herders en de schaapjes en op 6 januari de heren Casper, Balthasar en Melchior.

Doe vooral wat je niet laten kan, en buig vooral deemoedig je knietjes voor het poppetje dat jij Christus noemt.
Dat is pas kerst!

Ehm, wanneer gaan Jozef, Maria en Jezus naar Egypte? Dan weet je tenminste wanneer je die rotzooi weer op moet ruimen :mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2004 20:12

Ik heb niet gezegd dat ik daar voor kniel.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 dec 2004 20:15

Een kerstboom, d.w.z. het versieren van een boom rond deze tijd is een oude aflevering van heidense rituelen. Het past niet dat wij zo'n boom plaatsen. Zelfs de bijbel heeft het hier al over, zie Jeremia 10.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 08 dec 2004 20:18

PeterD schreef:Verder zijn er een heleboel extraatjes rond kerst gekomen die er totaal niets mee te maken hebben.
Kerstboom, kerstbal, lampjes, kerstklokken, eten en drinken, kerststerren (planten), kerstsneeuw, kerstkaarten, kerstpakket, kerstborrel, etc, etc.

Toch wijzen die bijna allemaal terug op het offer van Christus. Hij offerde zichzelf op en schonk zichzelf aan de mensheid. Als afspiegeling daarvan denken wij ook aan elkaar en geven elkaar kado's, eten, gelukwensen, kerstpakketten, etc.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 20:19

Socrates schreef:
PeterD schreef:Verder zijn er een heleboel extraatjes rond kerst gekomen die er totaal niets mee te maken hebben.
Kerstboom, kerstbal, lampjes, kerstklokken, eten en drinken, kerststerren (planten), kerstsneeuw, kerstkaarten, kerstpakket, kerstborrel, etc, etc.

Toch wijzen die bijna allemaal terug op het offer van Christus. Hij offerde zichzelf op en schonk zichzelf aan de mensheid. Als afspiegeling daarvan denken wij ook aan elkaar en geven elkaar kado's, eten, gelukwensen, kerstpakketten, etc.

Schei toch uit joh, al die onzin verdwijnt volledig in het niet bij de rijkdom van het offer van Christus. Dat moeten wij nadoen dan? Willen wij dat evenaren?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 20:20

Stelling:

Kerst is qua dag niet anders dan Pasen. Pasen niet anders dan Pinksteren, en Pinksteren niet anders dan een zondag.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 dec 2004 20:21

Nee, maar wat is er mis om Christus' goedheid te volgen en elkaar een beetje extra aandacht te geven?

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 08 dec 2004 20:24

PeterD schreef:
Socrates schreef:

Schei toch uit joh, al die onzin verdwijnt volledig in het niet bij de rijkdom van het offer van Christus. Dat moeten wij nadoen dan? Willen wij dat evenaren?

Beste Peter, het is geen wedstrijd... Waarom zouden wij een offer moeten brengen dat net zo groot is als dat van Christus als Hij al het volmaakte offer heeft gebracht waar niets meer toe gedaan hoeft te worden? Maar dan kunnen wij ons er nog wel door laten inspireren. En ons hart laten spreken als wij stilstaan bij dat offer.

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 20:28

Socrates schreef:
PeterD schreef:
Socrates schreef:

Beste Peter, het is geen wedstrijd... Waarom zouden wij een offer moeten brengen dat net zo groot is als dat van Christus als Hij al het volmaakte offer heeft gebracht waar niets meer toe gedaan hoeft te worden? Maar dan kunnen wij ons er nog wel door laten inspireren. En ons hart laten spreken als wij stilstaan bij dat offer.

Ok stoppen dan met die Kerstgedachte die er heerst tegenwoordig. Wij kunnen dat nooit evenaren, dus stoppen met die kerstpakketten, kerstkadootjes, kerstkransen, kerstborrels, kerstlampen, kerstbomen, kerstditjes en kerstdatjes.

Laten we het over de kern van kerst hebben op die dag. En dat is dat Christus voor Zijn volk naar de wereld gekomen is, om hen zalig te maken van de zonden. Als we dat echt beleven, is er echt geen ruimte voor die andere rommel. Dan hebben we meer dan genoeg om dat te bewonderen en uit te zingen.

Terug naar “Archief”