jas schreef:Is kerst wel zo'n vrolijk feest eigenlijk? Herdenken we met kerst niet de het begin van Jezus grote vernedering?
We herdenken Gods grote liefde.... Jezus koos ervoor om mens te worden.... Hij moest zich vernederen, dat is erg.... maar Hij deed dat om ons te redden... en dat is heel mooi.
Alex schreef:We zijn niet blij dat Jezus in een stal geboren is, maar het komt ons wel goed uit, want in de laatste, donkere dagen van december doet geen verhaal het zo goed als het verhaal over de sombere geboorte van Jezus. We maken er plaatjes van, en dan zien we een opgewekte Maria en Jozef (notabene zat Maria kort voor een bevalling, zal echt wel niet zo heerlijk geweest zijn), temidden van lachende herders met enkele schapen. (Het staat expliciet in Gods Woord dat zij de kudde verlieten) Jezus in de kribbe ziet er heel bevallig uit in zijn kraakheldere, dikke, witte doeken, maar of die romantisering nu echt berust op waarheid denk ik niet, het haalt ons in ieder geval bij de kern van de zaak weg: JezusChristus geboren in een beestenstal, en dat om onze zonden!
Je vergeet nog 4 woorden:
Om ons te redden.
En dat is reden om blij te zijn. Het hoeft niet hoor... maar ik vraag me af of je dan inziet wat het inhoudt. De herders en wijzen knielden voor Hem en vertelden het nieuws vervolgens aan iedereen.... En vlak daarvoor zong een heel engelen leger een loflied (Ere zij God) om de geboorte van Jezus te vieren.... En wat zegt de engel vervolgens: Want zie ik verkondig u
grote blijdschap. U is heden uw Heiland geboren, Christus de Here in de stad van David.
Lijkt me duidelijk genoeg.