Raido schreef:weet ik veel wat pretendeert betekend :S

Moderator: Moderafo's
Nou ja ... dat er een groep bischoppen waren die gezegt hebben wat goed en fout was...jas schreef:Raido schreef:Paulus heeft ook veel wetjes gemaakt, geloof is zonder wetjes over kleding en dergelijke dat is de uiting van je geloof...
De woorden van Paulus zijn ook het woord van God. De Heere heeft Zijn instemming ermee betuigd door ze in de canon te laten opnemen.
jas schreef:PeterD schreef:Er is wel degelijk één ware leer. Alleen is die door alle uiterlijkheden die er bij gekomen zijn wat mider helder geworden.
Dat de ware leer het geloof in Jezus Christus is, vind ik wat te kort door de bocht. Er is meer wat daar omheen draait. Alleen is dat door alle leerverschillen onwijs onduidelijk geworden.
Ieder kerk pretendeert de ware leer te verkondigen. Daar moet je dus idd mee uitkijken. Er zijn dan nl heel veel ware leren, die zelfs soms tegenstrijdig zijn.
Ik pleit er voor dat niemand pretendeert de ware leer te verkondigen, maar dat wel iedereen probeert de ware leer te verkondigen. Juist door schriftonderzoek kunnen al veel leerverschillen weggenomen worden. Maar ja, dan heb je het weer over vertalingen en interpretaties.
Iedereen pretendeert de ware leer te verkondigen en dat is ook goed. Als je er nl. niet zelf van overtuigd bent dat datgene wat je verkondigt de ware leer is, kun je beter niets verkondigen. Dan verkondig je in elk geval ook geen leugens.
Aragorn schreef:Hm, niet helemaal mee eens. Vaak hangt iemand (ik iig, en jij vast ook wel) allerhande standpunten aan waarvan je denkt dat ze waar zijn, maar die dat niet perse hoeven te zijn. Bijvoorbeeld de uitverkiezingsleer, het is niet zaligmakend om daar wel of niet in te geloven.
PeterD schreef:Aragorn schreef:Hm, niet helemaal mee eens. Vaak hangt iemand (ik iig, en jij vast ook wel) allerhande standpunten aan waarvan je denkt dat ze waar zijn, maar die dat niet perse hoeven te zijn. Bijvoorbeeld de uitverkiezingsleer, het is niet zaligmakend om daar wel of niet in te geloven.
Laten we duidelijk zijn. Er is maar één ware leer, en we denken allemaal naar die ware leer te handelen. Alleen interpreteren we de Bijbel allemaal anders en worden er accentverschillen gelegd.
Dit leidt er toe dat we denk ik allemaal niet de ware leer aanhangen...
oeps, gewaagde opmerking
PeterD schreef:Aragorn schreef:Hm, niet helemaal mee eens. Vaak hangt iemand (ik iig, en jij vast ook wel) allerhande standpunten aan waarvan je denkt dat ze waar zijn, maar die dat niet perse hoeven te zijn. Bijvoorbeeld de uitverkiezingsleer, het is niet zaligmakend om daar wel of niet in te geloven.
Laten we duidelijk zijn. Er is maar één ware leer, en we denken allemaal naar die ware leer te handelen. Alleen interpreteren we de Bijbel allemaal anders en worden er accentverschillen gelegd.
Dit leidt er toe dat we denk ik allemaal niet de ware leer aanhangen...
oeps, gewaagde opmerking
Maja de Bij schreef:Aragorn schreef:of zijn dat alleen de kernwaarheden van het geloof?
Wat zijn precies de kernwaarheden van het geloof, volgens jou?
Aragorn schreef:jas schreef:PeterD schreef:Er is wel degelijk één ware leer. Alleen is die door alle uiterlijkheden die er bij gekomen zijn wat mider helder geworden.
Dat de ware leer het geloof in Jezus Christus is, vind ik wat te kort door de bocht. Er is meer wat daar omheen draait. Alleen is dat door alle leerverschillen onwijs onduidelijk geworden.
Ieder kerk pretendeert de ware leer te verkondigen. Daar moet je dus idd mee uitkijken. Er zijn dan nl heel veel ware leren, die zelfs soms tegenstrijdig zijn.
Ik pleit er voor dat niemand pretendeert de ware leer te verkondigen, maar dat wel iedereen probeert de ware leer te verkondigen. Juist door schriftonderzoek kunnen al veel leerverschillen weggenomen worden. Maar ja, dan heb je het weer over vertalingen en interpretaties.
Iedereen pretendeert de ware leer te verkondigen en dat is ook goed. Als je er nl. niet zelf van overtuigd bent dat datgene wat je verkondigt de ware leer is, kun je beter niets verkondigen. Dan verkondig je in elk geval ook geen leugens.
Hm, niet helemaal mee eens. Vaak hangt iemand (ik iig, en jij vast ook wel) allerhande standpunten aan waarvan je denkt dat ze waar zijn, maar die dat niet perse hoeven te zijn. Bijvoorbeeld de uitverkiezingsleer, het is niet zaligmakend om daar wel of niet in te geloven.
jas schreef:Aragorn schreef:jas schreef:PeterD schreef:Er is wel degelijk één ware leer. Alleen is die door alle uiterlijkheden die er bij gekomen zijn wat mider helder geworden.
Hm, niet helemaal mee eens. Vaak hangt iemand (ik iig, en jij vast ook wel) allerhande standpunten aan waarvan je denkt dat ze waar zijn, maar die dat niet perse hoeven te zijn. Bijvoorbeeld de uitverkiezingsleer, het is niet zaligmakend om daar wel of niet in te geloven.
Maar dat zeg ik toch ook? Degene die dat verkondigt denkt toch iig zelf wel dat het de ware leer is?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten