Ware leer, een onzinnig begrip

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 13:03

Raido schreef:weet ik veel wat pretendeert betekend :S
:mrgreen:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2004 13:16

jas schreef:
Raido schreef:Paulus heeft ook veel wetjes gemaakt, geloof is zonder wetjes over kleding en dergelijke dat is de uiting van je geloof...

De woorden van Paulus zijn ook het woord van God. De Heere heeft Zijn instemming ermee betuigd door ze in de canon te laten opnemen.
Nou ja ... dat er een groep bischoppen waren die gezegt hebben wat goed en fout was...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2004 13:18

jas schreef:
PeterD schreef:Er is wel degelijk één ware leer. Alleen is die door alle uiterlijkheden die er bij gekomen zijn wat mider helder geworden.
Dat de ware leer het geloof in Jezus Christus is, vind ik wat te kort door de bocht. Er is meer wat daar omheen draait. Alleen is dat door alle leerverschillen onwijs onduidelijk geworden.

Ieder kerk pretendeert de ware leer te verkondigen. Daar moet je dus idd mee uitkijken. Er zijn dan nl heel veel ware leren, die zelfs soms tegenstrijdig zijn.

Ik pleit er voor dat niemand pretendeert de ware leer te verkondigen, maar dat wel iedereen probeert de ware leer te verkondigen. Juist door schriftonderzoek kunnen al veel leerverschillen weggenomen worden. Maar ja, dan heb je het weer over vertalingen en interpretaties.

Iedereen pretendeert de ware leer te verkondigen en dat is ook goed. Als je er nl. niet zelf van overtuigd bent dat datgene wat je verkondigt de ware leer is, kun je beter niets verkondigen. Dan verkondig je in elk geval ook geen leugens.

Hm, niet helemaal mee eens. Vaak hangt iemand (ik iig, en jij vast ook wel) allerhande standpunten aan waarvan je denkt dat ze waar zijn, maar die dat niet perse hoeven te zijn. Bijvoorbeeld de uitverkiezingsleer, het is niet zaligmakend om daar wel of niet in te geloven.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 13:24

Aragorn schreef:Hm, niet helemaal mee eens. Vaak hangt iemand (ik iig, en jij vast ook wel) allerhande standpunten aan waarvan je denkt dat ze waar zijn, maar die dat niet perse hoeven te zijn. Bijvoorbeeld de uitverkiezingsleer, het is niet zaligmakend om daar wel of niet in te geloven.

Laten we duidelijk zijn. Er is maar één ware leer, en we denken allemaal naar die ware leer te handelen. Alleen interpreteren we de Bijbel allemaal anders en worden er accentverschillen gelegd.

Dit leidt er toe dat we denk ik allemaal niet de ware leer aanhangen...
oeps, gewaagde opmerking

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 08 dec 2004 14:18

PeterD schreef:
Aragorn schreef:Hm, niet helemaal mee eens. Vaak hangt iemand (ik iig, en jij vast ook wel) allerhande standpunten aan waarvan je denkt dat ze waar zijn, maar die dat niet perse hoeven te zijn. Bijvoorbeeld de uitverkiezingsleer, het is niet zaligmakend om daar wel of niet in te geloven.

Laten we duidelijk zijn. Er is maar één ware leer, en we denken allemaal naar die ware leer te handelen. Alleen interpreteren we de Bijbel allemaal anders en worden er accentverschillen gelegd.

oeps, gewaagde opmerking

De 'ware leer' is een betrekkelijk begrip. Het heeft wel degelijk een basis, de bijbel (ongeacht welke, ondanks de verschillen). Daar krijgen wij de woorden van God aangereikt. Dat verschillende woorden door verschillende mensen anders worden geïnterpreteerd, lijkt me niet meer dan normaal (2 christenen == 3 geloven :cry:).

Het probleem zit hierin dat de grenzen die mensen stellen aan zichzelf vaak ook vinden dat bij anderen hun grens geacht wordt 'de grens' te zijn. En die grenzen worden gesteld op grond van hetzelfde Woord. Daar gaat een hoop mis. Dan wordt 'de grens' == 'de waarheid'. Dat is ook de reden dat ik nooit iets af wil doen van het geloof van iemand, maar altijd probeer mijn eigen geloof en dat van een ander te staven aan de bijbel. Verschillen kunnen (mogen én moeten in mijn ogen zelfs) blijven bestaan, zolang het geloof van de ander maar niet per definitie in twijfel getrokken wordt.

Pff, ingewikkeld stukje, maar beter kan ik me niet uitdrukken...
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2004 14:19

PeterD schreef:

oeps, gewaagde opmerking

Misschien gewaagd, maar ik denk wel dat het zo is. Het ligt er ook maar aan wat je als de Ware Leer definieert. Is dat een tot in detail uitgewerkt systeem of zijn dat alleen de kernwaarheden van het geloof? In het eerste geval heeft idd niemand de ware leer omdat op elk puntje wel meningsverschillen zijn; in het tweede geval heeft iedere christen de ware leer. De Waarheid is voor mensen denk ik ook niet in haar geheel te bevatten, dus doen we allemaal pogingen om het naar ons niveau te vertalen. De uitkomsten van die pogingen zijn weer afhankelijk van wie je zelf bent en daardoor ontstaan verschillen.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 dec 2004 14:23

Aragorn schreef:of zijn dat alleen de kernwaarheden van het geloof?

Wat zijn precies de kernwaarheden van het geloof, volgens jou?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2004 14:24

Maja de Bij schreef:
Aragorn schreef:of zijn dat alleen de kernwaarheden van het geloof?

Wat zijn precies de kernwaarheden van het geloof, volgens jou?

Nouja, dat God mens werd in de Persoon van Jezus, dat Hij geleden heeft voor de zonden van de mensheid en dat je zalig kunt worden door dat te geloven.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 14:36

Ik denk dat er één is geweest die de ware leer heeft aangehangen en er naar geleefd heeft.

Hint: Hij leefde ongeveer 2000 jaar geleden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 14:45

Aragorn schreef:
jas schreef:
PeterD schreef:Er is wel degelijk één ware leer. Alleen is die door alle uiterlijkheden die er bij gekomen zijn wat mider helder geworden.
Dat de ware leer het geloof in Jezus Christus is, vind ik wat te kort door de bocht. Er is meer wat daar omheen draait. Alleen is dat door alle leerverschillen onwijs onduidelijk geworden.

Ieder kerk pretendeert de ware leer te verkondigen. Daar moet je dus idd mee uitkijken. Er zijn dan nl heel veel ware leren, die zelfs soms tegenstrijdig zijn.

Ik pleit er voor dat niemand pretendeert de ware leer te verkondigen, maar dat wel iedereen probeert de ware leer te verkondigen. Juist door schriftonderzoek kunnen al veel leerverschillen weggenomen worden. Maar ja, dan heb je het weer over vertalingen en interpretaties.

Iedereen pretendeert de ware leer te verkondigen en dat is ook goed. Als je er nl. niet zelf van overtuigd bent dat datgene wat je verkondigt de ware leer is, kun je beter niets verkondigen. Dan verkondig je in elk geval ook geen leugens.

Hm, niet helemaal mee eens. Vaak hangt iemand (ik iig, en jij vast ook wel) allerhande standpunten aan waarvan je denkt dat ze waar zijn, maar die dat niet perse hoeven te zijn. Bijvoorbeeld de uitverkiezingsleer, het is niet zaligmakend om daar wel of niet in te geloven.

Maar dat zeg ik toch ook? Degene die dat verkondigt denkt toch iig zelf wel dat het de ware leer is?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 dec 2004 14:46

PeterD schreef:Ik denk dat er één is geweest die de ware leer heeft aangehangen en er naar geleefd heeft.

Jezus? Paulus? Johannes? 8)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 14:47

Raido schreef:Nou ja ... dat er een groep bischoppen waren die gezegt hebben wat goed en fout was...

Wat zijn bischoppen? Maken ze daar wijn van?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 14:48

Yael schreef:
PeterD schreef:Ik denk dat er één is geweest die de ware leer heeft aangehangen en er naar geleefd heeft.

Jezus? Paulus? Johannes? 8)

Ik kies A.

Wat heb ik nou gewonnen?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 dec 2004 14:48

jas schreef:
Raido schreef:Nou ja ... dat er een groep bischoppen waren die gezegt hebben wat goed en fout was...

Wat zijn bischoppen? Maken ze daar wijn van?
:mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2004 14:48

jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:

Maar dat zeg ik toch ook? Degene die dat verkondigt denkt toch iig zelf wel dat het de ware leer is?

Ik dacht dat je meer bedoelde dat diegene ervan overtuigd is dat het De Ware Leer is zegmaar, waar geen twijfel over kan bestaan en die objectief vastligt. Zo denk ik niet over al mijn standpunten, ik zie ze zelf als aannemelijk, maar sluit niet uit dat ik geen gelijk heb. Beetje subtiel verschil zegmaar, maar misschien bedoelde jij ook al wel het laatste.

Terug naar “Archief”