Vanavond op cathechisatie ging het over de gevallen engelen die naar de hel gingen. Was de hel er al voor dat de engelen vielen? Dus: heeft God in het begin ook de hel geschapen?
Heb even gezocht in de bijbel maar t werd me niet echt duidelijk...
Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Volgens mij komt de hel er pas echt als de nieuwe hemel en aarde er ook zijn.... en gaan mensen of naar de nieuwe aarde/hemel of naar de hel...
Of de hel er al is? Ik weet het niet... het is volgens mij een plek waar God niet zou zijn, ik weet niet of het echt een speciale plek is.... of een soort kale verlaten nieuwe aarde wordt... maar dan zonder hemel, zonder God....
Wel interessant om af te vragen is: Volgens mij gaan de zielen van hen die sterven al wel naar de hemel... gaan de zielen van ongelovigen dan al naar de hel? Of wachten die ergens anders het oordeel af.
Andre schreef:Even uit het hoofd:......nedergedaalt ter hele, vanwaar Hij na 3 dagen is opgestaan.......
Dus toen Jezus stierf was er ook een hel, blijkbaar?
Marnix schreef:Wel interessant om af te vragen is: Volgens mij gaan de zielen van hen die sterven al wel naar de hemel... gaan de zielen van ongelovigen dan al naar de hel? Of wachten die ergens anders het oordeel af.
De satan is een gevallen engel. Eva is door de satan (dmv de slang) verleid. Hieruit valt af te leiden dat de engelen toen al gevallen waren.caprice schreef:Naar mijn weten geeft de Bijbel hier geen duidelijkheid over. Wel weten we dat God bij het sluiten van het werkverbond als straf op het verbreken van dat verbond de mens zou straffen met de drievoudige dood, met daaronder dus ook de eeuwige dood. Dan krijg je meteen de vraag (de engelen waren toen waarschijnlijk al gevallen(?)) of de hel toen al bestond. Dat zou wel mogelijk zijn, gezien bovenstaande tekst.
Marnix schreef:Wel interessant om af te vragen is: Volgens mij gaan de zielen van hen die sterven al wel naar de hemel... gaan de zielen van ongelovigen dan al naar de hel? Of wachten die ergens anders het oordeel af.
caprice schreef:Andre schreef:Even uit het hoofd:......nedergedaalt ter hele, vanwaar Hij na 3 dagen is opgestaan.......
Dus toen Jezus stierf was er ook een hel, blijkbaar?
Nee, want hieronder verstaan wij niet het rijk van de satan, maar de angsten der hel die Hij geleden heeft in de hof van Gethsemané en aan het kruis op Golgotha.
Hobbyist schreef:De satan is een gevallen engel. Eva is door de satan (dmv de slang) verleid. Hieruit valt af te leiden dat de engelen toen al gevallen waren.caprice schreef:Naar mijn weten geeft de Bijbel hier geen duidelijkheid over. Wel weten we dat God bij het sluiten van het werkverbond als straf op het verbreken van dat verbond de mens zou straffen met de drievoudige dood, met daaronder dus ook de eeuwige dood. Dan krijg je meteen de vraag (de engelen waren toen waarschijnlijk al gevallen(?)) of de hel toen al bestond. Dat zou wel mogelijk zijn, gezien bovenstaande tekst.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten