wanneer ontstond de hel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannoek
Kolonel
Kolonel

wanneer ontstond de hel?

Berichtdoor Jannoek » 07 dec 2004 21:50

Vanavond op cathechisatie ging het over de gevallen engelen die naar de hel gingen. Was de hel er al voor dat de engelen vielen? Dus: heeft God in het begin ook de hel geschapen?
Heb even gezocht in de bijbel maar t werd me niet echt duidelijk...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2004 21:54

Ik denk dat de hel het middelste van de aarde is of dat het een metafoor is voor de plek waar de duivelen zijn, dus gewoon de aarde... maar dan in een andere werkelijkheid.

Korach, Datan en Abiram voeren levend ter helle en gingen de grond in, Elia ging leven naar de hemel en ging naar boven..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

caprice

Berichtdoor caprice » 07 dec 2004 22:09

Mattheüs 25 vers 41:
Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

De Bijbel zegt dus dat de hel wel bereid is voor de duivel, zijn engelen en de vervloekten.

Wanneer?

Naar mijn weten geeft de Bijbel hier geen duidelijkheid over. Wel weten we dat God bij het sluiten van het werkverbond als straf op het verbreken van dat verbond de mens zou straffen met de drievoudige dood, met daaronder dus ook de eeuwige dood. Dan krijg je meteen de vraag (de engelen waren toen waarschijnlijk al gevallen(?)) of de hel toen al bestond. Dat zou wel mogelijk zijn, gezien bovenstaande tekst.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2004 22:18

Volgens mij komt de hel er pas echt als de nieuwe hemel en aarde er ook zijn.... en gaan mensen of naar de nieuwe aarde/hemel of naar de hel...

Of de hel er al is? Ik weet het niet... het is volgens mij een plek waar God niet zou zijn, ik weet niet of het echt een speciale plek is.... of een soort kale verlaten nieuwe aarde wordt... maar dan zonder hemel, zonder God....

Wel interessant om af te vragen is: Volgens mij gaan de zielen van hen die sterven al wel naar de hemel... gaan de zielen van ongelovigen dan al naar de hel? Of wachten die ergens anders het oordeel af.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2004 22:18

Er staat wel dat Satan en zijn trawanten op de aarde werden geworpen

caprice

Berichtdoor caprice » 07 dec 2004 22:21

Marnix schreef:Volgens mij komt de hel er pas echt als de nieuwe hemel en aarde er ook zijn.... en gaan mensen of naar de nieuwe aarde/hemel of naar de hel...

Of de hel er al is? Ik weet het niet... het is volgens mij een plek waar God niet zou zijn, ik weet niet of het echt een speciale plek is.... of een soort kale verlaten nieuwe aarde wordt... maar dan zonder hemel, zonder God....

Wel interessant om af te vragen is: Volgens mij gaan de zielen van hen die sterven al wel naar de hemel... gaan de zielen van ongelovigen dan al naar de hel? Of wachten die ergens anders het oordeel af.

Nee, die gaan rechtstreeks naar de hel. Denk alleen al maar aan Korach, Dathan en Abiram.

André

Berichtdoor André » 07 dec 2004 22:24

Even uit het hoofd:......nedergedaalt ter hele, vanwaar Hij na 3 dagen is opgestaan.......

Dus toen Jezus stierf was er ook een hel, blijkbaar?

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 07 dec 2004 22:27

ja blijkbaar wel...

de ouderling zei vanavond dat de hel er al was toen de engelen vielen, mij lijkt dit vreemd, omdat dan God al wist dat de Engelen zouden vallen, dat dus ook de bdoeling was, misschien is dit wel zo, maar ik weet het gewoon niet!

In openbaring staat wel over de krijg in de hemel, waarna de engelen vielen, maar de rest is me erg onduidelijk!

caprice

Berichtdoor caprice » 07 dec 2004 22:27

Andre schreef:Even uit het hoofd:......nedergedaalt ter hele, vanwaar Hij na 3 dagen is opgestaan.......

Nee, want hieronder verstaan wij niet het rijk van de satan, maar de angsten der hel die Hij geleden heeft in de hof van Gethsemané en aan het kruis op Golgotha.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 07 dec 2004 22:28

Marnix schreef:Wel interessant om af te vragen is: Volgens mij gaan de zielen van hen die sterven al wel naar de hemel... gaan de zielen van ongelovigen dan al naar de hel? Of wachten die ergens anders het oordeel af.

interesting! heb ik me al vaker afgevraagd!
hoe zou dit zitten?
of heeft God dit bewust onduidelijk gelaten voor ons?

Hobbyist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hobbyist » 07 dec 2004 22:44

caprice schreef:Naar mijn weten geeft de Bijbel hier geen duidelijkheid over. Wel weten we dat God bij het sluiten van het werkverbond als straf op het verbreken van dat verbond de mens zou straffen met de drievoudige dood, met daaronder dus ook de eeuwige dood. Dan krijg je meteen de vraag (de engelen waren toen waarschijnlijk al gevallen(?)) of de hel toen al bestond. Dat zou wel mogelijk zijn, gezien bovenstaande tekst.
De satan is een gevallen engel. Eva is door de satan (dmv de slang) verleid. Hieruit valt af te leiden dat de engelen toen al gevallen waren.

Marnix schreef:Wel interessant om af te vragen is: Volgens mij gaan de zielen van hen die sterven al wel naar de hemel... gaan de zielen van ongelovigen dan al naar de hel? Of wachten die ergens anders het oordeel af.

Ik zie geen enkele reden waarom dat zou zijn...?
Bovendien is deze vraag al beantwoord met de opmerking hierboven over Korach, Datan en Abiram, die levent ter helle voeren.

André

Berichtdoor André » 07 dec 2004 22:56

caprice schreef:
Andre schreef:Even uit het hoofd:......nedergedaalt ter hele, vanwaar Hij na 3 dagen is opgestaan.......

Nee, want hieronder verstaan wij niet het rijk van de satan, maar de angsten der hel die Hij geleden heeft in de hof van Gethsemané en aan het kruis op Golgotha.

H.C. Zondag 16 vraag en antw. 44

Vraag 44: Waarom volgt er: neergedaald in de hel?

Antwoord: Daardoor mag ik er in mijn felste aanvechtingen zeker van zijn en er rijke troost uit putten, dat mijn Here Jezus Christus mij van de angst en pijn van de hel verlost heeft1.
Hij heeft deze verlossing bewerkt door zijn onuitsprekelijke angsten, smarten, verschrikking en helse kwelling, waarin Hij gedurende heel zijn lijden, maar vooral aan het kruis, verzonken was2.

1 Jes. 53:5. 2 Mat. 26:38; 27:46; Heb. 5:7.

Tis offtopic, maar ik vond deze verlossende woorden toch de moeite waard om even te noemen

gemeente
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gemeente » 07 dec 2004 23:03

Ik denk dat de hel door God gemaakt is voor de engelen die Hem van Zijn troon wilden stoten dus toen een gedeelte van de engelen God afvielen onstond meest waarschijnlijk de hel.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2004 08:10

God heeft het toch allemaal van te voren geweten, dus heeft Hij de hel ook geschapen lijkt me volkomen aannemelijk.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 08 dec 2004 09:25

Hobbyist schreef:
caprice schreef:Naar mijn weten geeft de Bijbel hier geen duidelijkheid over. Wel weten we dat God bij het sluiten van het werkverbond als straf op het verbreken van dat verbond de mens zou straffen met de drievoudige dood, met daaronder dus ook de eeuwige dood. Dan krijg je meteen de vraag (de engelen waren toen waarschijnlijk al gevallen(?)) of de hel toen al bestond. Dat zou wel mogelijk zijn, gezien bovenstaande tekst.
De satan is een gevallen engel. Eva is door de satan (dmv de slang) verleid. Hieruit valt af te leiden dat de engelen toen al gevallen waren.

dus? toen de engelen gevallen waren was de hel er, maar, voor die tijd, was de hel er toen al? Of, anders gezegd: heeft God de hel ook 'geschapen' in het begin?

Terug naar “Archief”