geweld in games

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2004 20:01

WAT EEN ONZINNIG ONDERZOEK!

DE MENSEN DIE DIT HEBBEN VERZONNEN GA IK NEERSCHIETEN!

IK WORDT NIET BEINVLOED!

:P
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 dec 2004 20:02

zie dat je dat voorbeeld van die geflipte amerikaanse jongeren naarboven hebt gehaald, misschien filmtip: bowling for columbine is een film wat oa. dat heeft onderzocht.
Maar ik geloof niet dat een spel en ik spreek uit ervaring je gewelddadig maakt. er zijn altijd wel geflipte lui die een steekje loshebben en dat zon spel in het echt gaan naspelen. zoals op die school gebeurde.de games toendertijd zijn lang niet zo realistisch als de games die er nu zijn.
dus met andere woorden ik geloof er niet in dat games aanzetten tot moord.
Laatst gewijzigd door Yael op 06 dec 2004 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 06 dec 2004 20:02

Ok, ik gebied je helemaal niets hoor, luister alleen naar onafhankelijk onderzoek zou ik zeggen. En anders zoek je het maar uit. Dit soort opmerkingen kan ik helemaal niets mee. :roll:

En voor de duidelijkheid, ik citeerde uit 3 verschillende onderzoeken!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 dec 2004 20:04

Marnix schreef:WAT EEN ONZINNIG ONDERZOEK!

DE MENSEN DIE DIT HEBBEN VERZONNEN GA IK NEERSCHIETEN!

IK WORDT NIET BEINVLOED!

:P

neerschieten??????? :shock: :shock: :shock: je bent al aardig beinvloed marnix :cry:

:mrgreen:

earthmaker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor earthmaker » 06 dec 2004 21:04

PeterD schreef:
Twee psychologen uit Iowa State zijn tot de conclusie gekomen dat games wel degelijk verantwoordelijk zijn voor agressief gedrag. Hoewel het onderzoek niet sluitend is, is er wel bewijs dat spelers agressiever worden.
Vooral het idee dat mensen hebben van "anderen worden misschien beinvloed door geweldadige media, maar ik zeker niet" schijnt niet te kloppen.

Op 20 april 1999 vermoordden Eric Harris en Dylan Klebold op de Columbine High School in Littleton Colorado in de VS 13 mensen en verwonden zij 23 mensen, waarna zij zichzelf van het leven beroofden. Alhoewel het onmogelijk is om de exacte oorzaak van het voorval te achterhalen denkt men aan meerdere factoren. Een van de factoren waarvan men denkt dat deze heeft bijgedragen aan het gedrag is het spelen van geweldadige videogames. Beide jongens waren namelijk fan van het geweldadige spel Doom. Zo had Harris ooit een website met zijn aangepaste versie van Doom, met extra wapens, ammunitie en weerloze mensen. Ook hadden ze tijdens een schoolproject ooit een videofilm gemaakt die overeenkwam met hun aangepaste versie van Doom.
De media beinvloed de levens van mensen. Er theorieen, die erop duiden dat geweldadige videogames een zelfde of misschien zelfs grotere invloed hebben op het gedrag van mensen.

Onderzoek wijst uit dat gewelddadige spellen weldegelijk agressief gedrag kunnen veroorzaken en het lijkt erop dat dat toeneemt omdat de beelden in actie- en horrorspellen steeds realistischer worden.

Waardoor kunnen kinderen agressief worden van gewelddadige spellen?

Identificatie: bij tv speelt dit al een rol. Bij pc-spellen is dit effect nog intensiever, omdat de speler zelf een hoofdfiguur kiest en vanuit dat perspectief door de spelomgeving beweegt en zelf de acties bepaalt en uitvoert.
Opzwepend: beelden, geluiden en acties volgen elkaar in hoog tempo op, de muziek is vaak erg druk. Deze onrust kan na het spelen met een dergelijk computerspel, druk gedrag of impulsief/agressief spel stimuleren.
Afstompen: de extreme beelden van agressie en geweld in de spellen kunnen veroorzaken dat meer alledaags geweld als ‘niet erg’ afgedaan wordt. Eigen agressief gedrag kan daarmee verkeerd ingeschat worden (ergere gevolgen dan ‘gepland’).
Frustratie: in computerspellen wordt veel gewerkt met beloningssystemen: hogere niveaus (‘levels’) halen, gevechten winnen levert extra levens op en zo meer. Maar als het hogere niveau niet behaald wordt of het gevecht niet gewonnen, dan kan dat leiden tot frustratiegevoelens. Zeker als het een aantal keren achter elkaar niet helemaal goed gaat.

Me dunkt het is genoeg zo. Laat die rommel maar genoeglijk in de vuilnisbak zakken...

men denkt... er kunnen... etc, etc. Er zijn net zoveel onderzoeken die het tegendeel aantonen, maar die net zo min sluitend zijn.

Sommige figuren werden ook zeer geweldadig vanwege hun religieuze achtergrond (kijk even naar de aanslagen die gepleegd werden in naam van God). De geschiedenis is voornamelijk geschreven in het bloed van zulke aanslagen en niet in de digitale bits van computerspelletjes.
Zullen we dergelijke rommel dan ook genoeglijk in de vuilnisbak gooien? Ik bedoel, laten we dan vooral consequent bliven...

mistermister

geweld in games

Berichtdoor mistermister » 06 dec 2004 21:06

oke mensuh.... meningen,meningen en meningen...... tzal allemaal wel maareh.... ik vindt spelletjes met schieten enzo ook wel lachuh maar ik heb afgelopen zondag van de dominee nog gehoord dat je niet mag doden.. dus je mag t ook niet naspelen.

Bijbels gezien slecht dus zulke spelletjes. Waar de grens ligt? Die moet je voor jezelf errug duidelijk stellen. en tja... tis maar waar je je lekker bij voelt toch?

PeterD

Re: geweld in games

Berichtdoor PeterD » 06 dec 2004 21:11

mistermister schreef: en tja... tis maar waar je je lekker bij voelt toch?

Huh? God doet niet meer mee? :shock:

Q-Pounder
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Q-Pounder » 06 dec 2004 22:38

@ PeterD:

Vorig jaar had ik voor school een betoog moeten maken, en ik had als onderwerp geweld in games genomen. Het blijkt dat voor elk onderzoek dat bewijst dat er een verband is ook eentje die het tegendel bewijst.

Heb je trouwens ook wel eensi n proberen te leven in de gamers? Want als het saai zou zijn dan kan er een slotje op dit topic, maar het zit hem juist erin dat het erg gezellig is om tegen elkaar te spelen. Klinkt misschien paradoxaal (gezellig elkaar afknallen); maar vanaaf had ik een erg toffe avond gehad gewoon vanwege komische situaties bij Halo2 (system link, dus we konden niet op elkaars scherm kijken).
Vanaf de maan zijn twee dingen te zien; de Chinese muur en mijn Ego.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 dec 2004 23:20

Ik heb ook grote twijfels bij de onderzoeken die PeterD aanhaalt. Het zou allemaal eventueel tot een van de oorzaken kunnen behoren. Met hetzelfde gemak kan ik beweren dat het feit dat die jongens minimaal twee keer per week naar de McDonald's gingen ook een rol gespeeld heeft. :? (toch earthmaker? :wink: )
Ik geloof eerder dat het mensen met reeds zieke neigingen zijn, die zich nu fijn ook in zo'n spelletje kunnen uiten dan dat die neigingen door het spel zelf opgewekt zijn.

Dit alles neemt niet weg dat sommige spellen in mijn ogen ook gewoon te ziekelijk zijn, het lijkt me niet bepaald fijn om me bezig te houden met het uitgebreid martelen van allerhande ranzige onderwereldfiguren. Maar CoD zie ik meer als een soort virtueel verstoppertje/tikkertje, vooral met multiplayer op een LAN-party.

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 07 dec 2004 07:34

Ik heb er geen last mee als ik een moster ben en ik knal mensen neer. )Ik heb een hekel aan dat soort spellen, maar toch) Dan heb ik niet echt het idee dat 'ik dat doe'. Maar first person shooters op mensen ben ik wel 'tegen'. Daar is trouwens van bewezen dat het invloed op je gedrag heeft, voorzover dat wat zegt.
Ik denk dat het voor een redelijk deel per persoon anders licht. kende iemand die na het spelen van een schietspel echt zelf ook agressief ging doen. Maar ken ook iemand die na het spelen van need for speed de eerste 5 minuten ook roekeloos in het echt rijd. Maar om dan NFS te verbieden.
Maar het is wel zo dat spelen steeds realistischer worden. In de krant stond afgelopen week dat er zelfs spelen zijn waar je letterlijk zeeziek van kan worden. En dat er al mensen zijn geweest die hun toetenbord onderkotsten. Zo realistisch was alles. :D

DoIoRoK

kees81

Berichtdoor kees81 » 07 dec 2004 08:37

heb al veel bloedige spellen gespeeld... medal of honor, operation flashpoint, max pain... alleen maar maaien met geweren... en ik heb geconcludeerd: ER GAAT GEEN ENKEL SPEL BOVEN SENSIBLE WORLD OF SOCCER... een spelletje zo oud als de weg naar rome... lekker simpel, niet te makkelijk, en uiterst verslavend.... :D
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2004 09:12

zijn die bloedig? mwah je schiet mensen neer ja, maar maaien met geweer neuh, dat kan ik van die drie games niet zeggen. Maaien vind ik dus vooral Unreal, Quake, Man Hunt, Painkiller dat is echt zo wreed bloederig, juck.

Unreal bijvoorbeeld, bloed aan de muren, overal liggen stukken been en zooi, niet zo gek als je met je gatling-raketwerpen of 12 dubbelloopsjachtgeweeer op iemand schiet... not yet my style ...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kees81

Berichtdoor kees81 » 07 dec 2004 09:50

Raido schreef:zijn die bloedig? mwah je schiet mensen neer ja, maar maaien met geweer neuh, dat kan ik van die drie games niet zeggen. Maaien vind ik dus vooral Unreal, Quake, Man Hunt, Painkiller dat is echt zo wreed bloederig, juck.

Unreal bijvoorbeeld, bloed aan de muren, overal liggen stukken been en zooi, niet zo gek als je met je gatling-raketwerpen of 12 dubbelloopsjachtgeweeer op iemand schiet... not yet my style ...

grand theft auto, vice city... valt opzich mee, mijn 'halfbroertje' van 10 vindt het geweldig dat gemaai... zijn moeder iets minder.
persoonlijk vind ik de race-facetten leuker.... maar hoe mooi en uitgebreid vice city is, van sensible soccer wint ie het niet...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2004 09:58

Dat is toch dat spel waar ook vrouwen van lichte zeden zijn die je kunt gebruiken? echt een spel voor een jochie van 10, ik heb GTA2 nog wel een keer gespeeld, daar keek je van boven op, maar sind het 3D is hoeft het niet meer van mij, ik vind het gewoon een ranzig rotspel. Het schieten heeft geen functie, zowel met geweren als andere atributen.

en om te racen heb ik Stunts nog, Need For Speed fantastisch spel maar mijn vader vind die schone wulpse vrouwen toch wel net iets te goed gemaakt... maar het spel vind hij echt te gek :D ik wacht met verlangen naar Crashday het vervolg van Stunts...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kees81

Berichtdoor kees81 » 07 dec 2004 10:04

Raido schreef:Dat is toch dat spel waar ook vrouwen van lichte zeden zijn die je kunt gebruiken? echt een spel voor een jochie van 10, ik heb GTA2 nog wel een keer gespeeld, daar keek je van boven op, maar sind het 3D is hoeft het niet meer van mij, ik vind het gewoon een ranzig rotspel. Het schieten heeft geen functie, zowel met geweren als andere atributen.

en om te racen heb ik Stunts nog, Need For Speed fantastisch spel maar mijn vader vind die schone wulpse vrouwen toch wel net iets te goed gemaakt... maar het spel vind hij echt te gek :D ik wacht met verlangen naar Crashday het vervolg van Stunts...

vice city, het schieten, ach... maar als je met een snelle motor een beetje allerlei trappen en schansen opscheurt kun je mooie vluchten maken hoor... over die hoeren die rondlopen... ze stappen in je auto, maar verder zie je niks hoor... stelt niet veel voor...
need for speed ken ik niet. maar als de schone wulpse dames te goed zijn gemaakt ga ik dat spel ff checken. :D 8)

Terug naar “Archief”