Brion schreef:DoIoRoK schreef:
Vreze kán wel degelijk bang zijn betekennen. Weet dat dat niet altijd zo is. Ik wou alleen maar goed duidelijk maken dat God niet alleen maar liefde is, wat veel mensen denken. Vrezen hoeft inderdaad niet direct bang zijn te betekenen. Maar vrezen is wel nou verbinden met straf.
Volgens het woordenboek is het
vre·zen (ov.ww.)
1 [form.] bang zijn voor => duchten, schrik hebben van
2 beducht zijn dat iets zal plaatshebben
3 [form.] ontzag hebben voor
Er is al eerder een discussie hier geweest over "de slechten". Dat betekent dus de "eenvoudigen" en heeft niets met slecht te maken. Het is dan dus ook zinloos om dat in het woordenboek op te zoeken.
Als je zoekt op "Godvrezend" in de bijbel zul je direkt ook woorden tegenkomen als "vroom" en "oprecht". M.i. heeft het vrezen van Paulus dan ook niets met bang zijn of beducht zijn te maken, maar alles met ontzag hebben voor.
Ik gebruikte het woordenboek alleen maar om het beter te verwoorden. Sna best dat het woordenboek totaal geen argument is. Maar ik ben het in dit geval wel eens met het woordenboek. Ik vind dat vrezen een kombinatie is tussen schrik hebben van en diep ontzag. En als dat in een goede verhouding is hoeft dat niet bang te betekenen, maar kan wel.
DoIoRoK