Collateral schreef:Kom niet aan met leugenaars, keters, valse dwaalleer! Want ik ben dan gelijk weg!
Dan maak je jezelf slachtoffer van 1) de onwil van de ander om zich voorzichtig uit te drukken en 2) de onwil van jezelf om te leren geen aanstoot te nemen aan die ander.
Het probleem wordt veroorzaakt aan twee kanten, maar de oplossing ligt ook aan twee kanten.
Ik heb geen zin om in discussie te gaan als mijn kerk, dominee of ik voor deze dingen uitgemaakt worden! Dan ben ik weg! En waarom? De kerk waar ik heen ga en de in de preken van onze dominee ben ik nog nooit dingen tegen gekomen die in strijd zijn met de Bijbel!
Daarmee zeg ik niet dat dat in andere kerken wel het geval is! Waar staat in de Bijbel dat er hier op aarde maar 1 ware kerk is? en dan bedoel ik ten opzichte van: ger gem in ned, ger gem, pkn, chr. ger., evang. gem., bap. gem., enz.
Ook al denkt iemand over een bep. onderwerp anders dan een ander. Toch kunnen allebei de meningen gegrond zijn op de Bijbel! Waarom elkaar dan zo hard aanvallen? waarom dan de mening van de ander willen weerleggen? Ik kan daar echt niet tegen!
Tuurlijk mag je wel vragen waarom de ander dat zo ziet en op basis van welke argumenten hij of zij er zo overdenkt! Maar kom niet gelijk met die harde woorden aan! Je weet niet half hoe je mensen er mee kan pijnigen. Daarbij, hoe kan je voor God verantwoorden dat je je mede broeder/ zuster hebt aangevallen om hetzelfde geloof? Ik kan dat niet!
- Laat de ander in zijn waarde!
- Respecteer de mening van de ander, ook al ben je het er absoluut niet mee eens!
- Als iemand een argument vanuit de Bijbel op tafel legt, veeg die er dan niet gelijk vanaf door middel van een andere Bijbel tekst.
- Als je weet dat anderen aan je woordenkeus irriteert pas je dan aan!
Ik bedoel hier niemand persoonlijk mee, maar gewoon even in het algemeen! Als we hier vanuit verder gaan moeten we een heel eind komen! Laten we elkaar er ook op kunnen wijzen! Als je een keer er tegen aanloopt dat je je gekwetst voelt door een opmerking van een ander, pb het dan even naar die persoon!