Liturgie: soberheid of feestelijkheid?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 nov 2004 13:38

/me leest nooit SV

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2004 00:16

Aragorn schreef:
PeterD schreef:
Aragorn schreef:Reactie peterD kan ik niet direct vinden..

Speciaal voor jou zal ik hem je voorschotelen :lol:
PeterD schreef:Bij ons in de kerk hebben we ook om de 3 kwartier pauze. We gaan dan zingen ofzo. Dat ofzo is trouwens ook zingen. Oftewel de zogenaamde tussenzang. En daarna kunnen we weer drie kwartier verder, alleen stopt hij dan vaak al na één kwartier om ons te ontzien

Enne interactief is het ook wel hoor! Er worden genoeg vragen voor je afgevuurd in een dienst waar je wat mee moet doen. Soort van workshop zeg maar...

Haha, dank. :) Maar je begrijpt zelf zeker ook wel dat dit niet het soort interactie is wat ik bedoel, sterker nog, het is niet eens interactie. De vragen gaan alleen van de dominee naar jou en niet terug. Hij reageert niet op jouw inbreng; je hebt niet eens inbreng.

Maargoed, ik ben ook eens in een evangelische dienst geweest die twee uur duurde, en naar m'n ervaring was het korter dan sommige diensten van 1,5 uur die ik meegemaakt heb. Het ligt dus maar aan de invulling ervan.

Tja maar volgens sommigen hier is dat heel slecht.... Voor je gevoel moet er nooit een einde aan de dienst komen en dat moet je leuk vinden... dan zit het met je geloof wel goed... Leuke diensten, dat vraagt te weinig moeite van de mens, dan pikken ze te makkelijk dingen op.... dat schijnt erg zondig te zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 30 nov 2004 00:42

Marnix schreef:
Aragorn schreef:
PeterD schreef:
Aragorn schreef:Reactie peterD kan ik niet direct vinden..

Speciaal voor jou zal ik hem je voorschotelen :lol:
PeterD schreef:Bij ons in de kerk hebben we ook om de 3 kwartier pauze. We gaan dan zingen ofzo. Dat ofzo is trouwens ook zingen. Oftewel de zogenaamde tussenzang. En daarna kunnen we weer drie kwartier verder, alleen stopt hij dan vaak al na één kwartier om ons te ontzien

Enne interactief is het ook wel hoor! Er worden genoeg vragen voor je afgevuurd in een dienst waar je wat mee moet doen. Soort van workshop zeg maar...

Haha, dank. :) Maar je begrijpt zelf zeker ook wel dat dit niet het soort interactie is wat ik bedoel, sterker nog, het is niet eens interactie. De vragen gaan alleen van de dominee naar jou en niet terug. Hij reageert niet op jouw inbreng; je hebt niet eens inbreng.

Maargoed, ik ben ook eens in een evangelische dienst geweest die twee uur duurde, en naar m'n ervaring was het korter dan sommige diensten van 1,5 uur die ik meegemaakt heb. Het ligt dus maar aan de invulling ervan.

Tja maar volgens sommigen hier is dat heel slecht.... Voor je gevoel moet er nooit een einde aan de dienst komen en dat moet je leuk vinden... dan zit het met je geloof wel goed... Leuke diensten, dat vraagt te weinig moeite van de mens, dan pikken ze te makkelijk dingen op.... dat schijnt erg zondig te zijn.

Ik had een voorbeeld van zo'n "fijne" prediking hier gepost, maar wsl is dit niet in de smaak gevallen, opzich heel jammer (niet omdat ik het gepost heb, maar omdat het zo "mooi" kan)
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=8565

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2004 01:03

Tja ik snap niet dat mensen daar zoveel problemen mee hebben als de inhoud gewoon op een andere manier verteld wordt. Dat heeft nog geen enkele tegenstander van vernieuwingen me duidelijk kunnen maken, ik zie de voordelen niet zo.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DoIoRoK » 30 nov 2004 01:23

Een kerkdienst gaan om de leer van de bijbel. Niet om de vorm. Reken een kerk af met de bijbel en niet op hoe lang het duurt of hoe er gezongen word.
Niet dat ik er niet voor ben dat er meer vrolijkheid in de kerk komt en dat het een feestje word. Maar in de eerste plaats gaat het om de leer. En dus kun je niet in het algemeen zeggen dat een kerk goed of fout bezig is.

DoIoRoK

PeterD

Berichtdoor PeterD » 30 nov 2004 13:23

Andre schreef:Ik had een voorbeeld van zo'n "fijne" prediking hier gepost, maar wsl is dit niet in de smaak gevallen, opzich heel jammer (niet omdat ik het gepost heb, maar omdat het zo "mooi" kan)

Ehm, ja, leuk! Alleen jammer dat die site niet wil laden 8)

Error zegt tie, das wel heel errug eenzijdig hoor! :mrgreen: :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2004 15:10

Bij mij werkt ie gewoon hoor... tenminste gisteravond wel.

André

Berichtdoor André » 30 nov 2004 15:11

PeterD schreef:
Andre schreef:Ik had een voorbeeld van zo'n "fijne" prediking hier gepost, maar wsl is dit niet in de smaak gevallen, opzich heel jammer (niet omdat ik het gepost heb, maar omdat het zo "mooi" kan)

Bij mij werkt het prima, misschien heb je een TE refomatorisch internetfilter 8) :lol:

Riska

Berichtdoor Riska » 30 nov 2004 15:40

Er is een periode geweest - kort - dat alle links naar welk topic dan ook "error" aangaven. Ik dacht dat geheel het Refoweb in de bonen was... :wink: :wink:

Riska

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2004 19:42

ff terzijde, dat was een MySQL fout, een probleempje met het forumscript of zo, dat heeft niets met het niet functioneren van bovenstaande link te maken lijkt me.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 01 dec 2004 12:06

Andre schreef:
PeterD schreef:

Bij mij werkt het prima, misschien heb je een TE refomatorisch internetfilter 8) :lol:

Werkt inmiddels wel. Ik heb geen filter, misschien is dat het probleem wel :mrgreen:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 dec 2004 00:00

Marnix schreef:
PeterD schreef:Ik ben ook sobere diensten gewend in de Ger Gem. Echter dit zijn geen sombere diensten! Het gesproken Woord staat centraal, en in doopdiensten en / of Avondmaalsdiensten staat het sacrament naast het Woord centraal.
Hierdoor kan zo'n vreugde in je binnenste ontstaan dat je helemaal geen behoefte hebt aan uiterlijk vertoon, en dan kan het soms tot verwondering zijn dat je innerlijk zo vol van vreugde kan zijn. Ook hoeft het niet zo te zijn dat je deze vreugde altijd met iemand zou willen delen.

Sorry maar dit vind ik echt nergens op slaan :D

Hierdoor kan er zo'n vreugde in je binnenste ontstaan dat je helemaal geen behoefte hebt aan uiterlijk vertoon?

Probeer nou niet dingen die er door de cultuur zijn ingesleten op zo'n manier goed te praten... Als iemand emoties heeft is het normaal dat hij/zij die uit.... als iemand net voor het eerst vader/moeder is geworden zie je hem/haar stralen... als iemand de loterij op tv wint zie je dat hij/zij dolblij is. Als een voetballer een belangrijk doelpunt maakt juicht hij en is ontzettend blij. En als iemand in de kerk een fantastische BLIJDE boodschap hoort blijft hij emotieloos voor zich uitkijken..... maar ja... wel blij in zijn hart. Want bij God heb je geen behoefte om je blijheid te uiten? Raar dat je in de kerk niet kan wat normaal vaak wel kan, je emoties uiten. Zouden we soms vergeten zijn met onze nuchtere kopjes en onze "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg-stijl" dat de blijde boodschap van verlossing ook een reden is voor ons om blij te zijn?

Maar ja, zal het ooit veranderen? Ik kijk vooruit naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Daar zingen we niet meer met strakke gezichten in hele noten, dat weet ik wel. Ik denk dat we daar juichen en feesten... omdat we dan eindelijk echt snappen hoe mooi het evangelie is.

Ik vind het wel ergens op slaan. Als ik in de kerk zit, word ik soms zo ontzettend geraakt door de indringende boodschap van verlossing voor een verloren zondaar, dat ik er stil van word. Laatst hadden we een doopdienst, en het laatste deel van de preek mondde uit in 1 grote lofzang op Gods oneindige goedheid. Ik werd daar diep door geraakt. Dan heb ik geen zin om tijdens het orgelspel na de preek of tijdens de collecte flink te gaan kletsen en vrolijk te doen. Dan heb ik ook geen zin om uitbundig halleluja te gaan roepen. Dan wil ik alleen maar zitten en alles op me in laten werken. Dus niet zo opgelegd uitbundig, maar het hoeft ook niet opgelegd deftig en ingetogen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 dec 2004 12:13

Als ik zoiets hoor, heb ik zin om te gaan dansen voor God. Helaas ben ik een beetje klunzig en durf ik niet zo goed te dansen als anderen dat niet doen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 02 dec 2004 19:20

Lalage schreef:Als ik zoiets hoor, heb ik zin om te gaan dansen voor God. Helaas ben ik een beetje klunzig en durf ik niet zo goed te dansen als anderen dat niet doen.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 dec 2004 14:38

Race406 schreef:
Marnix schreef:
PeterD schreef:Ik ben ook sobere diensten gewend in de Ger Gem. Echter dit zijn geen sombere diensten! Het gesproken Woord staat centraal, en in doopdiensten en / of Avondmaalsdiensten staat het sacrament naast het Woord centraal.
Hierdoor kan zo'n vreugde in je binnenste ontstaan dat je helemaal geen behoefte hebt aan uiterlijk vertoon, en dan kan het soms tot verwondering zijn dat je innerlijk zo vol van vreugde kan zijn. Ook hoeft het niet zo te zijn dat je deze vreugde altijd met iemand zou willen delen.

Sorry maar dit vind ik echt nergens op slaan :D

Hierdoor kan er zo'n vreugde in je binnenste ontstaan dat je helemaal geen behoefte hebt aan uiterlijk vertoon?

Probeer nou niet dingen die er door de cultuur zijn ingesleten op zo'n manier goed te praten... Als iemand emoties heeft is het normaal dat hij/zij die uit.... als iemand net voor het eerst vader/moeder is geworden zie je hem/haar stralen... als iemand de loterij op tv wint zie je dat hij/zij dolblij is. Als een voetballer een belangrijk doelpunt maakt juicht hij en is ontzettend blij. En als iemand in de kerk een fantastische BLIJDE boodschap hoort blijft hij emotieloos voor zich uitkijken..... maar ja... wel blij in zijn hart. Want bij God heb je geen behoefte om je blijheid te uiten? Raar dat je in de kerk niet kan wat normaal vaak wel kan, je emoties uiten. Zouden we soms vergeten zijn met onze nuchtere kopjes en onze "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg-stijl" dat de blijde boodschap van verlossing ook een reden is voor ons om blij te zijn?

Maar ja, zal het ooit veranderen? Ik kijk vooruit naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Daar zingen we niet meer met strakke gezichten in hele noten, dat weet ik wel. Ik denk dat we daar juichen en feesten... omdat we dan eindelijk echt snappen hoe mooi het evangelie is.

Ik vind het wel ergens op slaan. Als ik in de kerk zit, word ik soms zo ontzettend geraakt door de indringende boodschap van verlossing voor een verloren zondaar, dat ik er stil van word. Laatst hadden we een doopdienst, en het laatste deel van de preek mondde uit in 1 grote lofzang op Gods oneindige goedheid. Ik werd daar diep door geraakt. Dan heb ik geen zin om tijdens het orgelspel na de preek of tijdens de collecte flink te gaan kletsen en vrolijk te doen. Dan heb ik ook geen zin om uitbundig halleluja te gaan roepen. Dan wil ik alleen maar zitten en alles op me in laten werken. Dus niet zo opgelegd uitbundig, maar het hoeft ook niet opgelegd deftig en ingetogen.

Ik ben het hierin helemaal met je eens hoor... Het een sluit het ander alleen niet uit.... de ene keer ben je heel erg geraakt en wil je alleen maar zitten en stil zijn voor God. Ik zeg niet dat je altijd maar vrolijk moet zijn, dat hangt er helemaal van af wat een preek met je doet... Zoals je inmiddels vast wel weet ga ik regelmatig naar jeugddiensten, daar is op dat punt meer vrijheid... Dat wil dus niet zeggen dat we daar altijd vrolijk staan te doen en halleluja te roepen... Ik heb er regelmatig gezeten en ben stil geweest omdat ik was geraakt door Gods grootheid en liefde. Ik heb er regelmatig mensen zien huilen of voor zich uit zien staren.... Dat zijn allemaal emoties die bij een bepaalde situatie heel menselijk zijn. Die ruimte moet er zijn, net zo goed als dat er ruimte is om blij te zijn als je blij bent omdat je Gods blijde boodschap hebt gehoord, omdat je mag weten dat God je wil verlossen, dat Hij van je houdt. Ik vind dat voor alles ruimte moet zijn en niet voor een bepaalde manier van reageren wel (en dan maakt het niet uit of het gaat om ruimte om stil te zijn of om ruimte om blij te zijn), het moet allemaal mogelijk zijn. Als er voor stil zijn wel ruimte is maar om blij te zijn niet beperk je de mogelijkheden... en dat lijkt me geen goede zaak.

Terug naar “Archief”