Moderator: Moderafo's
Aragorn schreef:PeterD schreef:Aragorn schreef:Reactie peterD kan ik niet direct vinden..
Speciaal voor jou zal ik hem je voorschotelen
PeterD schreef:Bij ons in de kerk hebben we ook om de 3 kwartier pauze. We gaan dan zingen ofzo. Dat ofzo is trouwens ook zingen. Oftewel de zogenaamde tussenzang. En daarna kunnen we weer drie kwartier verder, alleen stopt hij dan vaak al na één kwartier om ons te ontzien
Enne interactief is het ook wel hoor! Er worden genoeg vragen voor je afgevuurd in een dienst waar je wat mee moet doen. Soort van workshop zeg maar...
Haha, dank.Maar je begrijpt zelf zeker ook wel dat dit niet het soort interactie is wat ik bedoel, sterker nog, het is niet eens interactie. De vragen gaan alleen van de dominee naar jou en niet terug. Hij reageert niet op jouw inbreng; je hebt niet eens inbreng.
Maargoed, ik ben ook eens in een evangelische dienst geweest die twee uur duurde, en naar m'n ervaring was het korter dan sommige diensten van 1,5 uur die ik meegemaakt heb. Het ligt dus maar aan de invulling ervan.
Marnix schreef:Aragorn schreef:PeterD schreef:Aragorn schreef:Reactie peterD kan ik niet direct vinden..
Speciaal voor jou zal ik hem je voorschotelen
PeterD schreef:Bij ons in de kerk hebben we ook om de 3 kwartier pauze. We gaan dan zingen ofzo. Dat ofzo is trouwens ook zingen. Oftewel de zogenaamde tussenzang. En daarna kunnen we weer drie kwartier verder, alleen stopt hij dan vaak al na één kwartier om ons te ontzien
Enne interactief is het ook wel hoor! Er worden genoeg vragen voor je afgevuurd in een dienst waar je wat mee moet doen. Soort van workshop zeg maar...
Haha, dank.Maar je begrijpt zelf zeker ook wel dat dit niet het soort interactie is wat ik bedoel, sterker nog, het is niet eens interactie. De vragen gaan alleen van de dominee naar jou en niet terug. Hij reageert niet op jouw inbreng; je hebt niet eens inbreng.
Maargoed, ik ben ook eens in een evangelische dienst geweest die twee uur duurde, en naar m'n ervaring was het korter dan sommige diensten van 1,5 uur die ik meegemaakt heb. Het ligt dus maar aan de invulling ervan.
Tja maar volgens sommigen hier is dat heel slecht.... Voor je gevoel moet er nooit een einde aan de dienst komen en dat moet je leuk vinden... dan zit het met je geloof wel goed... Leuke diensten, dat vraagt te weinig moeite van de mens, dan pikken ze te makkelijk dingen op.... dat schijnt erg zondig te zijn.
Andre schreef:Ik had een voorbeeld van zo'n "fijne" prediking hier gepost, maar wsl is dit niet in de smaak gevallen, opzich heel jammer (niet omdat ik het gepost heb, maar omdat het zo "mooi" kan)
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=8565
PeterD schreef:Andre schreef:Ik had een voorbeeld van zo'n "fijne" prediking hier gepost, maar wsl is dit niet in de smaak gevallen, opzich heel jammer (niet omdat ik het gepost heb, maar omdat het zo "mooi" kan)
Ehm, ja, leuk! Alleen jammer dat die site niet wil laden![]()
Error zegt tie, das wel heel errug eenzijdig hoor!![]()
Andre schreef:PeterD schreef:Andre schreef:Ik had een voorbeeld van zo'n "fijne" prediking hier gepost, maar wsl is dit niet in de smaak gevallen, opzich heel jammer (niet omdat ik het gepost heb, maar omdat het zo "mooi" kan)
Ehm, ja, leuk! Alleen jammer dat die site niet wil laden![]()
Error zegt tie, das wel heel errug eenzijdig hoor!![]()
Bij mij werkt het prima, misschien heb je een TE refomatorisch internetfilter![]()
Marnix schreef:PeterD schreef:Ik ben ook sobere diensten gewend in de Ger Gem. Echter dit zijn geen sombere diensten! Het gesproken Woord staat centraal, en in doopdiensten en / of Avondmaalsdiensten staat het sacrament naast het Woord centraal.
Hierdoor kan zo'n vreugde in je binnenste ontstaan dat je helemaal geen behoefte hebt aan uiterlijk vertoon, en dan kan het soms tot verwondering zijn dat je innerlijk zo vol van vreugde kan zijn. Ook hoeft het niet zo te zijn dat je deze vreugde altijd met iemand zou willen delen.
Sorry maar dit vind ik echt nergens op slaan
Hierdoor kan er zo'n vreugde in je binnenste ontstaan dat je helemaal geen behoefte hebt aan uiterlijk vertoon?
Probeer nou niet dingen die er door de cultuur zijn ingesleten op zo'n manier goed te praten... Als iemand emoties heeft is het normaal dat hij/zij die uit.... als iemand net voor het eerst vader/moeder is geworden zie je hem/haar stralen... als iemand de loterij op tv wint zie je dat hij/zij dolblij is. Als een voetballer een belangrijk doelpunt maakt juicht hij en is ontzettend blij. En als iemand in de kerk een fantastische BLIJDE boodschap hoort blijft hij emotieloos voor zich uitkijken..... maar ja... wel blij in zijn hart. Want bij God heb je geen behoefte om je blijheid te uiten? Raar dat je in de kerk niet kan wat normaal vaak wel kan, je emoties uiten. Zouden we soms vergeten zijn met onze nuchtere kopjes en onze "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg-stijl" dat de blijde boodschap van verlossing ook een reden is voor ons om blij te zijn?
Maar ja, zal het ooit veranderen? Ik kijk vooruit naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Daar zingen we niet meer met strakke gezichten in hele noten, dat weet ik wel. Ik denk dat we daar juichen en feesten... omdat we dan eindelijk echt snappen hoe mooi het evangelie is.
Lalage schreef:Als ik zoiets hoor, heb ik zin om te gaan dansen voor God. Helaas ben ik een beetje klunzig en durf ik niet zo goed te dansen als anderen dat niet doen.
Race406 schreef:Marnix schreef:PeterD schreef:Ik ben ook sobere diensten gewend in de Ger Gem. Echter dit zijn geen sombere diensten! Het gesproken Woord staat centraal, en in doopdiensten en / of Avondmaalsdiensten staat het sacrament naast het Woord centraal.
Hierdoor kan zo'n vreugde in je binnenste ontstaan dat je helemaal geen behoefte hebt aan uiterlijk vertoon, en dan kan het soms tot verwondering zijn dat je innerlijk zo vol van vreugde kan zijn. Ook hoeft het niet zo te zijn dat je deze vreugde altijd met iemand zou willen delen.
Sorry maar dit vind ik echt nergens op slaan
Hierdoor kan er zo'n vreugde in je binnenste ontstaan dat je helemaal geen behoefte hebt aan uiterlijk vertoon?
Probeer nou niet dingen die er door de cultuur zijn ingesleten op zo'n manier goed te praten... Als iemand emoties heeft is het normaal dat hij/zij die uit.... als iemand net voor het eerst vader/moeder is geworden zie je hem/haar stralen... als iemand de loterij op tv wint zie je dat hij/zij dolblij is. Als een voetballer een belangrijk doelpunt maakt juicht hij en is ontzettend blij. En als iemand in de kerk een fantastische BLIJDE boodschap hoort blijft hij emotieloos voor zich uitkijken..... maar ja... wel blij in zijn hart. Want bij God heb je geen behoefte om je blijheid te uiten? Raar dat je in de kerk niet kan wat normaal vaak wel kan, je emoties uiten. Zouden we soms vergeten zijn met onze nuchtere kopjes en onze "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg-stijl" dat de blijde boodschap van verlossing ook een reden is voor ons om blij te zijn?
Maar ja, zal het ooit veranderen? Ik kijk vooruit naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Daar zingen we niet meer met strakke gezichten in hele noten, dat weet ik wel. Ik denk dat we daar juichen en feesten... omdat we dan eindelijk echt snappen hoe mooi het evangelie is.
Ik vind het wel ergens op slaan. Als ik in de kerk zit, word ik soms zo ontzettend geraakt door de indringende boodschap van verlossing voor een verloren zondaar, dat ik er stil van word. Laatst hadden we een doopdienst, en het laatste deel van de preek mondde uit in 1 grote lofzang op Gods oneindige goedheid. Ik werd daar diep door geraakt. Dan heb ik geen zin om tijdens het orgelspel na de preek of tijdens de collecte flink te gaan kletsen en vrolijk te doen. Dan heb ik ook geen zin om uitbundig halleluja te gaan roepen. Dan wil ik alleen maar zitten en alles op me in laten werken. Dus niet zo opgelegd uitbundig, maar het hoeft ook niet opgelegd deftig en ingetogen.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 67 gasten