Voortplanting na het paradijs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

drugXfree

Berichtdoor drugXfree » 03 dec 2004 15:30

[quote="Aragorn]Ik heb ook nog nooit van revolutionisme gehoord, wat is dat?[/quote]

geen idee? typefoutje misschien?

ik sta misschien niet volledige open voor jullie argumenten. maar dat doen jullie ook niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 dec 2004 15:32

drugXfree schreef:ik sta misschien niet volledige open voor jullie argumenten. maar dat doen jullie ook niet.

Je hoeft ook niet alles aan te nemen van ons, niks zelfs. Maar verwerp iets dan op grond van argumenten en niet alleen op grond van je onbekendheid ermee. Dat komt toch iets intelligenter over. :wink:

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 03 dec 2004 15:32

Revolutionisten? Dat waren de pansofisten van het eerste uur. Maar zij hebben zich bekeerd en zijn inmiddels wat gematigder...

(vermoedelijk spreek ik in raadsels. Maakt niet uit; discussieert u fijn verder)

drugXfree

Berichtdoor drugXfree » 03 dec 2004 15:49

Aragorn schreef:
Je hoeft ook niet alles aan te nemen van ons, niks zelfs. Maar verwerp iets dan op grond van argumenten en niet alleen op grond van je onbekendheid ermee. Dat komt toch iets intelligenter over. :wink:

het ging mij meer om dat Radio zei dat ik ergens in geloofde, terwijl ik de woorden niet ken. Ik kon wel gokken naar de betekenis, maar ik ga me niet voordoen als een of andere allesweter.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 dec 2004 15:55

drugXfree schreef:
Aragorn schreef:

het ging mij meer om dat Radio zei dat ik ergens in geloofde, terwijl ik de woorden niet ken. Ik kon wel gokken naar de betekenis, maar ik ga me niet voordoen als een of andere allesweter.

Ah oke, nee prima. :) Is het ondertussen wel duidelijk wat evolutionisme en creotionisme zijn?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 dec 2004 15:57

Ik denk dat God veel meer mensen geschapen heeft, maar dat enkel van de mensen die in het paradijs woonden het verhaal staat opgeschreven. Kaïn kreeg een teken zodat andere mensen hem niet konden vermoorden. Waar komen opeens die mensen vandaan? Ik denk dat God die gewoon op de aarde heeft geplaatst.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 dec 2004 15:57

beetje een snelle conclusie van mijn kant denk ik, je bent het eens met een bepaalde theorie, nou ik dus ook. :mrgreen: En dat is echt geen ramp, toch? Kom maar op met je argumenten ik sta er echt open voor!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

drugXfree

Berichtdoor drugXfree » 03 dec 2004 15:58

Aragorn schreef:
Ah oke, nee prima. :) Is het ondertussen wel duidelijk wat evolutionisme en creotionisme zijn?

mijn vermoedens waren correct

en even offtopic
ik ga naar huuus

de ballen!

Eva43
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eva43 » 03 dec 2004 16:51

Persoonlijk geloof ik niet, maar als ik wel zou geloven denk ik dat de bijbel veel te letterlijk geinterpeteerd word.
Het verhaal van Adam en Eva is meer een verhaal om iets duidelijk te maken om een boodschap te geven.
Het gaat om het fijt dat Adam en Eva nog jong zijn (in het paradijs van de jeugd) en opgroeien. Als ze hun onschuld verliezen komen ze in de werkelijkheid te leven en die kan hard zijn het paradijs is over, voor hun.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2004 17:04

Christa schreef:Over deze vraag ga ik eens nadenken... Heb ik nog nooit zo bij stil gestaan eigenlijk...

Zouden Adam en Eva niet nog meer kinderen gekregen kunnen hebben na Seth?

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 03 dec 2004 17:13

Sabra schreef:Ik denk dat God veel meer mensen geschapen heeft, maar dat enkel van de mensen die in het paradijs woonden het verhaal staat opgeschreven. Kaïn kreeg een teken zodat andere mensen hem niet konden vermoorden. Waar komen opeens die mensen vandaan? Ik denk dat God die gewoon op de aarde heeft geplaatst.

'Opeens' is natuurlijk een rekbaar begrip als je ervan uit gaat dat Kaïn nog honderden jaren geleefd heeft. In al die honderden jaren heeft Adam minimaal één zoon gehad, en heeft hij nog zo'n acht generaties kleinkinderen zien rondlopen die allemaal zonen en dochteren hebben gekregen. Die mensen wisten allemaal dat de zoon van hun oudste grootvader die daar nog rondliep was doodgeslagen door een andere zoon. Zou het geen reële gedachte zijn dat al die honderden nakomelingen Kaïn graag een kopje kleiner gemaakt zouden hebben als ze hem tegenkwamen?

(Dit sluit natuurlijk niet uit dat God alsnog mensen op de aarde heeft gezet, maar vanwege het feit dat men honderden jaren oud werd (en er aanvankelijk dus maar weinig mensen stierven) nam de wereldbevolking behoorlijk hard toe.)

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 03 dec 2004 18:51

Sabra schreef:Ik denk dat God veel meer mensen geschapen heeft, maar dat enkel van de mensen die in het paradijs woonden het verhaal staat opgeschreven. Kaïn kreeg een teken zodat andere mensen hem niet konden vermoorden. Waar komen opeens die mensen vandaan? Ik denk dat God die gewoon op de aarde heeft geplaatst.

Hoe zie je de zondeval dan? Zijn die 'andere mensen' niet 'gevallen'?
Niet het aanzien, maar het wezen!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 03 dec 2004 19:01

Jannoek schreef:
kees81 schreef:1 vrouw, 1 man, 3 zonen... hmmmm.... als daar de rest uit is voortgekomen dan is eva druk geweest.
maar hoe zijn adam en eva ontstaan... ook zij begonnen als baby's mag ik aannemen... van wie kwamen ze, wie voedde ze.... interessant, interessant...
ik hou het erop dat de vissen aan land kwamen enz enz.

kees, je bent hier op een christelijke site. christenen geloven (uitzonderingen daar gelaten) in de schepping. God heeft Adam en Eva geschapen. Als man en vrouw, in het paradijs. In het paradijs was alles goed zoals God het geschapen had, Adam en Eva mochten eten van de bomen uit het paradijs, behalve van de boom des kennis des goeds en des kwaads.
lees genesis eens zou ik zeggen ;)

Geloven in schepping door God is iets anders dan geloven in het creationisme ...

Ik denk dat deze discussie laat zien dat je heel wat bij de Bijbel moet verzinnen wil je het verhaal als een letterlijke waarheid zien.
Ik doel op zaken als incest, die de zonen van Adam gedaan zouden moeten hebben met oftewel hun moeder of hun zusters om nakomelingen te krijgen.

De vraag is of je daarmee de doelstelling van de Bijbel niet meer geweld aan doet dan met het los laten van de letterlijke tekst ....

Ik denk dat we moeten zoeken naar de bedoeling van de tekst en niet de tekst moeten passen in een simplistisch westers wetenschappelijk keurslijf onder het mom van letterlijkheid.

Wie Genesis goed leest, vind IN de tekst aanwijzingen dat het NIET letterlijk bedoeld kan zijn. :!:

Immers wij kennen dag en nacht, als de tijd van zon en maan, respectievelijk zoals beschreven bij dag 4; Maar wat waren die eerste 3 dagen dan :?

zie ook http://www.geocities.com/groenrondballe ... leven.html
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 04 dec 2004 15:15

groenrondballetje schreef:
Immers wij kennen dag en nacht, als de tijd van zon en maan, respectievelijk zoals beschreven bij dag 4; Maar wat waren die eerste 3 dagen dan :?

jah.... das dan 'n foutje van God he?! Of zou je ook kunnen geloven dat God zó machtig is dat er dag en nacht kan zijn zónder zon en maan? Zou God afhankelijk zijn van die zon en maan?? Hij is MACHTIGER dan wij denken....

Wat ik hier mee wil zeggen: ga niet zomaar denken dat dingen figuurlijk bedoelt zijn, omdat je ze niets snapt, of denkt dat ze anders niet kloppen...!!!
Verblijd je in de Here!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 04 dec 2004 16:11

groenrondballetje schreef:Ik denk dat we moeten zoeken naar de bedoeling van de tekst en niet de tekst moeten passen in een simplistisch westers wetenschappelijk keurslijf onder het mom van letterlijkheid.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Terug naar “Archief”