Hoe reageer je op een vloekende medestudent/ collega?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 dec 2004 16:08

Mijn studiegenoten weten van mij dat ik christen ben en dat ik het niet fijn vind als ze vloeken. Als er iemand vloekt zeg ik er ook altijd wat van, maar niet op een manier dat ik lijk op een gereformeerde zwartkijker, of een vroom en beter mens.

Als iemand vloekt en ze hebben in de gaten dan kijken ze naar mij, en knipogen ze, omdat ze weten dat ik er een hekel aan heb. Dat is dan hun verontschuldiging.

Ik denk ook niet dat het verstandig is om enkel religieuze argumenten te gebruiken. Naast deze argumenten zijn er allerlei fatsoensargumenten te verzinnen.

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2004 16:10

Inderdaad. Omdat wij van nature al een haat hebben tegen God en godsdienst is het het beste om eerst met algemene argumenten iemand te overtuigen dat een bepaald gedrag slecht is. Vaak kom je daar al heel ver mee.
Maar op de knieën kom je verder.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 03 dec 2004 16:16

caprice schreef:Inderdaad. Omdat wij van nature al een haat hebben tegen God en godsdienst is het het beste om eerst met algemene argumenten iemand te overtuigen dat een bepaald gedrag slecht is. Vaak kom je daar al heel ver mee.

Hoe bedoel je ''op de knieen kom je verder''. Wat schiet een onchristelijk iemand hier mee op? Ik bedoel dat hij het vloeken hierdoor niet na zal laten.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2004 16:19

Doortje schreef:
caprice schreef:Inderdaad. Omdat wij van nature al een haat hebben tegen God en godsdienst is het het beste om eerst met algemene argumenten iemand te overtuigen dat een bepaald gedrag slecht is. Vaak kom je daar al heel ver mee.

Hoe bedoel je ''op de knieen kom je verder''. Wat schiet een onchristelijk iemand hier mee op?

In de binnenkamer, voor die persoon.

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 03 dec 2004 16:30

oke, ik geloof dat ik niet helemaal meer wakker ben :oops: Maarre die persoon weet dan nog steeds niet dat vloeken verkeerd is, toch?
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2004 16:32

Doortje schreef:oke, ik geloof dat ik niet helemaal meer wakker ben :oops: Maarre die persoon weet dan nog steeds niet dat vloeken verkeerd is, toch?

Jawel, wakker worden, zie eerdere berichten in dit topic. :wink:

Shrike
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Shrike » 04 dec 2004 18:28

Mensen, op mijn stageadres reageerden ze heel positief toen ik vroeg of ze niet meer wilde vloeken. Ze doen het in het heetst van de strijd nog wel, maar dan denken ze 'o ja'. Vind het echt gaaf dat ze er aan denken.

earthmaker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor earthmaker » 04 dec 2004 19:50

Ik mag zelf graag de gvd's over de tong laten rollen, maar vind het niet zo'n probleem om rekening met andere mensen te houden. Niet omdat ik de overtuiging deel (dat doe ik namelijk in zijn geheel niet), maar meer dus vanuit het oogpunt van: beetje rekening houden met elkaar. Gaat niemand aan dood.

caprice

Berichtdoor caprice » 06 dec 2004 06:31

earthmaker schreef:Ik mag zelf graag de gvd's over de tong laten rollen, maar vind het niet zo'n probleem om rekening met andere mensen te houden. Niet omdat ik de overtuiging deel (dat doe ik namelijk in zijn geheel niet), maar meer dus vanuit het oogpunt van: beetje rekening houden met elkaar. Gaat niemand aan dood.

Weet je dan wel wat het gebed 'Gvd' betekent?
Dan vraag je er eigenlijk om of God je zou willen verdoemen. Vele mensen (ook zij die niet in het bestaan van een hel willen geloven) bidden dit vele malen vaker dan dat zij bidden om bekering tot God. Dit is toch vreselijk?
De opmerking 'gaat niemand aan dood' is dus geen goede uitspraak, want degene die dit uitspreekt wenst zich wel de eeuwige dood toe, en wenst door te leven in de geestelijke dood.

earthmaker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor earthmaker » 06 dec 2004 11:06

caprice schreef:
earthmaker schreef:Ik mag zelf graag de gvd's over de tong laten rollen, maar vind het niet zo'n probleem om rekening met andere mensen te houden. Niet omdat ik de overtuiging deel (dat doe ik namelijk in zijn geheel niet), maar meer dus vanuit het oogpunt van: beetje rekening houden met elkaar. Gaat niemand aan dood.

Weet je dan wel wat het gebed 'Gvd' betekent?
Dan vraag je er eigenlijk om of God je zou willen verdoemen. Vele mensen (ook zij die niet in het bestaan van een hel willen geloven) bidden dit vele malen vaker dan dat zij bidden om bekering tot God. Dit is toch vreselijk?
De opmerking 'gaat niemand aan dood' is dus geen goede uitspraak, want degene die dit uitspreekt wenst zich wel de eeuwige dood toe, en wenst door te leven in de geestelijke dood.

Ik word eerlijk gezegd een beetje vermoeid als ik op deze manier aangesproken word. Ik ben prima op de hoogte van de achtergrond van het woordje hoor. Ik hecht aan die betekenis alleen geen enkele waarde, aangezien mijn ideeën over geloof nogal verschillen van die van jou. Vloeken vreselijk? Voor mij dus niet. Integendeel zelfs...

kees81

Berichtdoor kees81 » 06 dec 2004 11:59

vloeken lucht op... ik wil jullie wel eens horen als je je op de vingers mept met een hamer. wedden dat jullie even een heftig gesprek voeren met god OF met vleeswaren gaan gooien! :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 12:02

Nee hoor, het op een bepaalde manier uit spreken van vruchten of bomen werkt ook goed, probeer maar eens vol overgave rododendron te roepen als je een aambeeld op je grote teen krijgt, dat lucht net zoveel op als als je alel goden van het hemelzwerk aan roept!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 dec 2004 12:26

Raido schreef:Nee hoor, het op een bepaalde manier uit spreken van vruchten of bomen werkt ook goed, probeer maar eens vol overgave rododendron te roepen als je een aambeeld op je grote teen krijgt, dat lucht net zoveel op als als je alel goden van het hemelzwerk aan roept!

inderdaad en zo zijn er nog meer te bedenken! je moet het je alleen aanleren! Aangezien we ons ook vloeken aan kunnen leren, moeten we ons ook andere woorden aan kunnen leren om onze ergenis te kunnen uiten!

Toen ik op mijn werk voor het eerst kwam, zeiden ze dat 1 bewoner heel goed reageerde als je heel boos gvd roept! Heb ze gelijk verteld dat ik niet van plan was om dat te gaan roepen! 'Dan krijg je het loodzwaar met hem!' was het antwoord!
Gelukkig niet dus, want hij reageerd net zo goed als ik heel boos roep: pot jan drie dubbeltjes!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

kees81

Berichtdoor kees81 » 06 dec 2004 12:29

in mijn bekendenkring wordt hemel en aarde bij elkaar gevloekt als het niet mee wil zitten... dus het is me met de paplepel ingeslagen

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 dec 2004 12:36

kees81 schreef:in mijn bekendenkring wordt hemel en aarde bij elkaar gevloekt als het niet mee wil zitten... dus het is me met de paplepel ingeslagen

dan sla je gewoon met een andere paplepel er andere woorden in!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”