Aragorn schreef:jas schreef:Aragorn schreef:Waar zeggen de Farizeeen dat dan, jas? Ik kan het me zo namelijk niet voor de geest halen..
Matth. 9:11; "En de Farizeën, dat ziende, zeiden tot Zijn discipelen; Waarom eet Uw Meester met de tollenaren en zondaren?"
De beschuldiging van de Farizeën wordt door Raido als pleitgrond gebruikt. Maar geheel ten onrechte. In de verzen daarna blijkt duidelijk dat het Jezus om de bekering van deze mensen te doen was, niet om met hen te zondigen. Dus niet om te drinken met de dronkaards, niet om te hoereren met de hoeren en ook niet om te stelen of te frauderen met de tollenaren. Al merk ik dat jullie dat graag zo zouden zien als dekmantel voor een bepaalde levenswijze.
Oke, ik snap.Ik denk inderdaad dat het verkeerd is om met dit excuus de hoeren met een zakelijk (voor hen) bezoek te vereren. Ik denk ook niet dat Jezus dat gedaan heeft, weet het eigenlijk wel zeker.
Maar Hij at en dronk wel met hen, en daaruit meen ik op te kunnen maken dat er an sich geen kwaad zit in het drinken (mits met mate).
Dat eten en drinken van Jezus wordt zwaar overdreven en misbruikt als excuus voor een zondig leven. Ze kwamen gewoon naar Hem toe om Zijn Woord te horen en aten dan met Hem.